Varför är nästan alla hojåkare emot skenförsäkringar..

peter the great skrev:
skenförsäkring=en försäkring som ser ut som en sak på papper men inte är det i verkligheten...eller?
kastar du inte lite sten i glashuset nu?
Du har inte många flingor i paketet antar jag?
Hur jävla många gånger ska man behöva förklara vad skenande är?
Skenande är när man väljer att belasta någon annan, billigare, premiegrupp (oftast en äldre släkting) eftersom man inte är villig att betala för den risk man antas utgöra.
Därigenom parasiterar man på oss som har blivit till åldern. Resultatet av detta är bland annat att vi inte är intresserade av att hjälpa snorisarna, här eller IRL, eftersom tacken ändå bara är att de parasiterar på oss.

Och de som försvarar skenandet betraktar jag som skenare i sig (varför skulle man annars försvara skenandet?). Se min underskrift så förstår du vad jag tycker om dig. :fatta!

Bingo:
Förr var det 20% effekt och 10% vridmoment på bilar men jag vet inte om samma gäller idag och jag vet heller inte om samma gäller på hojar.

Robban_C skrev:
Och de som försvarar skenandet betraktar jag som skenare i sig (varför skulle man annars försvara skenandet?). Se min underskrift så förstår du vad jag tycker om dig. :fatta!
har inte försvarat nåt :kocko försäkra din hoj riktigt innan du öppnar truten...

Du försvarar ju skenare allt du kan! Skitstövel!

Och såvitt det gäller min hoj så är den avställd sedan flera år så skit i det du innan du öppnar truten! :kocko
Hålla på och anmärka på en avställd knarr som inte ens har garageförsäkring det går minsann men att ta reda på vad tråden handlar om det orkas inte med. :kocko

Robban_C skrev:

Och såvitt det gäller min hoj så är den avställd sedan flera år så skit i det du innan du öppnar truten! :kocko
Hålla på och anmärka på en knarr som inte ens har garageförsäkring det går minsann men att ta reda på vad tråden handlar om det orkas inte med. :kocko

Det han gjort är väl att påpeka att det även finns andra som inte gör rätt för sig heller, dessutom försäkrar han sin cykel korrekt.

Robban_C skrev:

du med flera har ju fått skenförsäkringar på hjärnan! och all annan försäkrings fusk är ok.varför så grinig har du brutit höften gamle man?

Rigge skrev:
Det han gjort är väl att påpeka att det även finns andra som inte gör rätt för sig heller...
Fast grunderna för det påståendet är mycket lösa, ivf i Robban_C:s fall. Jag skulle bli ytterst förvånad om f-bolagen skulle kunna anmärka på en trimning som ligger inom gränsen för ombesiktning - ytterst förvånad!

Peter the great: det som gör att diskussionerna nästan alltid handlar om skenförsäkringar är att det råder en så total och näst intill allmän förvirring runt dem (trots att saken är enkel och har blivit utförligt förklarad vid ett flertal tillfällen). Alla förstår att det är ett försäkringsbedrägeri när man anmäler bågen som stulen fast man i verkligheten skruvat isär den och sålt delarna. Alla kan fatta vad det innebär och hålla med om att ett är ett dåligt förfarande, som drabbar alla andra försäkringstagare. Det är ingen som försvarar sånt beteende. Därför blir det inget snack om den sortens försäkringsbedrägerier. Inte för att det anses ok, för det gör det inte - hoppas jag :gnissla

Personligen stör jag mig inte särskilt på skenförsäkringar i sig. Den del av min superbilliga (8700 hel/hel, 3000 kr självrisk, gäller på bana, GSX-R 750 -04)försäkring som går till att sponsra dem bjuder jag så gärna på - de pengarna går ju trots allt till ett gott ändamål. Däremot är det störigt att vissa bara inte kan begripa väldigt enkla förhållanden ens när de får dem förklarade för sig. Och vid någon punkt får man nog av att försöka förklara.

Last edited:
Ofta finns en buffert för trimmning iaf på bilsidan, det är runt 10-15% tror jag sen börjar de (dvs SBP) hojta om bromsar och sådant.

Så jag tror inte en 10-20 hk extra är nåt som bolaget bryr sig om.

Poacher skrev:
Ofta finns en buffert för trimmning iaf på bilsidan, det är runt 10-15% tror jag sen börjar de (dvs SBP) hojta om bromsar och sådant.

Så jag tror inte en 10-20 hk extra är nåt som bolaget bryr sig om.

Det räcker ju inte långt.

Ett enkelt chip höjer ju effekten (hk) oftast med ca 30%.
Vridetmomentet ökar ju ännu mer (ca 45%).

Hur förhåller sig fb till detta ?
Läste i Auto motor sport tidningen att man är tvungen att registreringsbesikta om den enligt reglerna, men det har väl aldrig hänt.
Och även om man skulle göra det, vad händer då?

Lite OT kanske...sorry.
Men det blir ju då skenförsäkring!?
Fb går ju på antal kw från registreringsbeviset, om inte det stämmer....

edit: Hm nja kanske inte skenförsäkring, men allafall felförsäkring.

Måste tillägga en sak: Skenförsäkring är när motorcyklen står skriven på tex. mej men är försäkrad på tex farsan, men är den även skriven på farsan kan man lugnt ta en åktur fast oftast med en förhöjd självrisk om det skulle hända något. Trygghansa tillexempel har en förhöjd självrisk på 10000kr om nåt skulle hända.
En kompis till mig jobbar på folksam som försäkringsförsäljare. Han sa att dom har en försäkring som heter bas. Och på den försäkringen får vem som helst köra mc:n förutsatt att försäkringstagaren även är skriven på mc:n.
Detta kanske har kommit upp i tråden men jag orkade inte läsa igenom allt.

Tack för mig :tummenupp

Jag har inte följ diskutionen till punkt och pricka i denna tråden.
Men jag anser att man ska betala för sin egen risk i trafiken.

Folk pladrar så mycket om att det spelar väl inte så stor roll om hojen på pappret ägs av någon som är 30-40 år äldre. Än vad den riktige ägaren egentligen är.

Detta fenomen kan liknas med, när du ska till badhuset så ska du ha din farfars pensionärsrabbat :kocko Skulle inte tro att de går med på det :arsele

Det var bara min lilla åsikt.

Ps; kanske en dålig jämförelse vad vet jag

Adis skrev:
Måste tillägga en sak: Skenförsäkring är när motorcyklen står skriven på tex. mej men är försäkrad på tex farsan, men är den även skriven på farsan kan man lugnt ta en åktur fast oftast med en förhöjd självrisk om det skulle hända något. Trygghansa tillexempel har en förhöjd självrisk på 10000kr om nåt skulle hända.
En kompis till mig jobbar på folksam som försäkringsförsäljare. Han sa att dom har en försäkring som heter bas. Och på den försäkringen får vem som helst köra mc:n förutsatt att försäkringstagaren även är skriven på mc:n.
Detta kanske har kommit upp i tråden men jag orkade inte läsa igenom allt.

Tack för mig :tummenupp
:D :D :D

Ja jävlar, där nådde vi punkten där jag inte orkar förklara längre :lol

Haha, hur försäkrar man en mc som inte står skriven på sig själv?

Som en del försöker förklara så bryr väl inte särskillt många sig om skenförsäkringarna, de som är störande är när en del inte fattar vad det är eller skryter om de på forumet.

/ Hannes

Rigge skrev:
Det han gjort är väl att påpeka att det även finns andra som inte gör rätt för sig heller, dessutom försäkrar han sin cykel korrekt.
Och det gör inte jag? Om det är det du menar så kan jag tala om att min hoj är regad och sålunda försäkrad på mig. Den är bromsad 120,88 pållar på baktofflan och försäkrad enligt ursprungseffekten, dvs 135 pållar på veven. Dessutom är den endast tf:ad eftersom jag inte vill betala för valparnas oseriösa beteende.
Det är väl tillräckligt korrekt försäkrat? Åtminstone mer korrekt än de flesta här på SH!

Peter, där har du orsaken till att jag är grinig. Till följd av ovanstående val (mitt val) så får jag kavla upp ärmarna och laga själv om jag går ikull medan valparna som har försäkrat i min åldersgrupp bara "glatt" slantar typ 5000:- för att få ny knarr efter att ha lekt ikull! Detta alltså genom att de låter folk i min ålder slanta. Och själv har jag alltså sett mig tvingad att hålla mig till ett lägre försäkringsskydd eftersom jag inte accepterar att betala för de som inte hör hemma i min premiegrupp.
Kan väl inte vara så svårt att greppa?
Och, ja, jag med flera har fått på hjärnan att vi inte tycker om att pröjsa för de som väljer att surfa på andra. Det kan väl heller inte vara så svårt att greppa.
Och att vi blir irriterade när dessa riksarsclen sedan skryter till höger och vänster om hur de blåser oss kan väl heller inte vara så svårt att greppa?

Bingo, de där 20/10% för reggning av bilar var det som accepterades utan att visa intyg på att bilen klarade effektökningen. Med rätt intyg gick det att rega med ännu högre effekt. Ex vis Kadett B med rätt hjulupphängningar etc gick att rega med ända upp till 180 hk redan på 70-talet, godkänt av GM!
Men utan intyg får/fick du inte alls höja effekt eller vrid.
Btw, hur har du fått så låg premie? Satt på nån försäkringsförsäljerska? :D

Adis:
Situationen du beskriver finns inte. Man kan inte försäkra nåt man inte äger (dvs man kan inte försäkra ett fordon utan att det är skrivet på en).
Och bara en person kan äga ett fordon, dvs "försäkringstagaren även är skriven på mc:n" finns inte. En person äger och samma person försäkrar.

TL Johan:
Håller med dig. Nästa gång på puben ska jag ha russinrabatt! :D

Last edited:
Robban_C skrev:
Satt på nån försäkringsförsäljerska?
En gentleman svarar inte på såna frågor. Men efteråt sa hon att det var en underbart oförglömlig upplevelse :D

Robban_C skrev:
Peter, där har du orsaken till att jag är grinig. Till följd av ovanstående val (mitt val) så får jag kavla upp ärmarna och laga själv om jag går ikull medan valparna som har försäkrat i min åldersgrupp bara "glatt" slantar typ 5000:- för att få ny knarr efter att ha lekt ikull! Detta alltså genom att de låter folk i min ålder slanta. Och själv har jag alltså sett mig tvingad att hålla mig till ett lägre försäkringsskydd eftersom jag inte accepterar att betala för de som inte hör hemma i min premiegrupp.
Kan väl inte vara så svårt att greppa?
Och, ja, jag med flera har fått på hjärnan att vi inte tycker om att pröjsa för de som väljer att surfa på andra. Det kan väl heller inte vara så svårt att greppa.
Och att vi blir irriterade när dessa riksarsclen sedan skryter till höger och vänster om hur de blåser oss kan väl heller inte vara så svårt att greppa?
nej det är inte svårt att greppa och du har helt rätt det är vi helt överens om.jag får också betala det jag kör sönder och med tanke på hur mycket jag kraschar så hade jag tjänat på att ha helförsäkring å en premie på 50.000:- men jag anser att kör jag som en kratta så svider det i smörningsboka. :hej

Skenförsäkring

Det är väl ingen som tycker att det är 'rätt' att skenförsäkra. Sen att en del har förståelse för det och andra inte är väl en helt annan sak :) . När jag köpte min hoj hade jag tänkt att skenförsäkra.. Men när jag läste en diskution angående skenförsäkring här på SH förstod jag vad det innebar :rolleyes: . Tänk vad en dum ungdom kan lära sig av de äldre :hihi
Ettelman

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back