Varför är min kedja halvt av?

Finns däck och ekrar. Ryckutjämnare saknas i navet bak och så är det nog på de flesta hojar med kedja och trumbroms.
Ryckutjämnare i kopplingen på Norton fram till 1968. På många andra engelsmän ryckutjämnare på motoraxeln (engine shock absorber).
 
Min erfarenhet av Rolon kedjor är noll och det är dessutom svårt att analysera brottytor utan förstoringsglas eller mikroskop. Men det är alltså masterlänkens fasta platta som har spruckit rakt av, medans den "lösa" plattan och låset sitter kvar...?

Då seglar ju "klåparaktig montering" onekligen upp som den hetaste kandidaten. Helt enkelt en mekaniker som inte har ett dugligt verktyg för att pressa på den lösa plattan, eller rent allmänt inte verkar ha den blekaste aning om var man placerar ett mothåll...Alltså en form av yttre påverkan som inte har något med konstruktionen eller materialet att göra.
Ja, så är det. Jag tror dock mer på materialfel i skarvlänken för jag ser inte varför man skulle behöva pressa ihop en otätad kedja med verktyg över huvud taget.
 
Nu har jag monterat en svindyr Japansk kedja. Den är 1,5mm bredare tack vare tjockare plattor, har w-ring-tätningar och kostade som 1/3-dels ny växellåda. Håller förmodligen längre än motor och växellåda.

Min nästa tråd blir väl ”Varför trillade mitt nitade kedjelås isär?”
Svaret är förstås att jag nitade med hammare och dorn eftersom jag är van vid hojar med kardan/remdrift och saknar riktiga verktyg. Och vett.
 
Enkla handverktyg behöver inte vara sämre än världens mest påkostade kedjeverktyg, så länge de används rätt. Placera mothållet rätt, alltså bakom nitskallarna. Tryck på plattan rakt och till rätt mått. Nita rakt och lagom mycket. Håll rätt på om du har hålnit (vanligast på japanska kedjor) eller konventionell nit och välj ditt nitdorn därefter.
 
Enkla handverktyg behöver inte vara sämre än världens mest påkostade kedjeverktyg, så länge de används rätt. Placera mothållet rätt, alltså bakom nitskallarna. Tryck på plattan rakt och till rätt mått. Nita rakt och lagom mycket. Håll rätt på om du har hålnit (vanligast på japanska kedjor) eller konventionell nit och välj ditt nitdorn därefter.
Tack för tipsen. Allt har rätt mått och nitarna är lagom expanderade så det kommer funka fint.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top