Varför är min kedja halvt av?

Jag tror att du kan utesluta inkompetent dimensionering, för kedjan ser ut att ha minst de dimensioner man kör på en vanlig MotoGP-hoj. Detta håller inte om du hade haft en motor från en BMW330, men det bör hålla för de åtta vilda hästar du har nu, till och med förgasarhästar…

Plattan har inte heller gått av på sitt svagaste och mest påkända ställe som rimligtvis bör vara rakt genom niten. Min åsikt är att detta snarare antyder yttre påverkan än dåligt material.

Jag är lite lur på skrapmärkena som syns på flera nitskallar. Är dessa orsak eller en senare konsekvens…?
Det är väl inte förgasarhästar utan dieselhästar som lirar i en helt annan division, tänk Scania V8 :)
 
Plattan har inte heller gått av på sitt svagaste och mest påkända ställe som rimligtvis bör vara rakt genom niten. Min åsikt är att detta snarare antyder yttre påverkan än dåligt material.
Om man präglar märkning tvärs över plattan så försvagas den - ex. här
1714549696658.pngtaget från denna video
 
Det är väl inte förgasarhästar utan dieselhästar som lirar i en helt annan division, tänk Scania V8 :)

Nä, det där är utrett av ett antal forumkaraktärer redan för 15-20 år sedan. Det är skillnad på hästkrafter och hästkrafter och de rangordnas enligt följande:

1) BMW330 försedd med emblem från M3.
2) BMW330 standard.
3) Förgasarhästar.
4) Insprutningshästar.
 
Nä, det där är utrett av ett antal forumkaraktärer redan för 15-20 år sedan. Det är skillnad på hästkrafter och hästkrafter och de rangordnas enligt följande:

1) BMW330 försedd med emblem från M3.
2) BMW330 standard.
3) Förgasarhästar.
4) Insprutningshästar.
Signatur ”sniglom”, mycket rolig grabb att dela box med på en bandag. Han köpte senare en gixxertysen, den med den skottsäkra motorn ni vet. Och sköt motorn på den. Jag föreslår att vi låter honom testa ett par kedjor från fina märken så får vi nog reda på vad som kan ha hänt här.
 
Länkarna stansas troligen ut ur kallvalsat band som ju är kraftigt anisotropt. Dvs mycket starkare i valsriktningen än vinkelrätt densamma. Inte otroligt att en juniorkonstruktör inte satt ut valsriktningen på ritningen, och att verktygsmakaren inte visste vad han pysslade med. (Eller struntade i det)
Ligger det ett stråk med mangansulfid på tvären i en länk så blir det nog ganska lätt utmattningsbrott i den.
 
Klämskada på länken när de våldade dit kedjelåset.
 
Den ser ju iaf för mina halvblinda och otränade ögon ut att ha varit sprucken en tid, och sedan gått av helt.
 
Ersätt den skadade länken med ett kedjelås och kör vidare så märks det om kedjan håller jämn(dålig) kvalitet.
 
Enligt min erfarenhet, sällan.
Oftare kickar bakvägen från ojämnt grepp eller gropig väg. I bland grus.

Storstånkor med kraftiga men jämförelsevis få kraftpulser (pga lågt varv) lär vara mer påfrestande för kedjan, och gissningsvis är denna dieselmotorn väldigt pulserande, med varvstopp på typ 5000 rpm?
 
Gamla enstånkor och tvinnar hade ofta svängningsdämpare i drivlinan. Fjäder eller gummiklossar. Finns nån på Taurusen?
Dom gamla gubbarna sa att man inte ska hoppa för långt efter Ballaugh Bridge på Isle of Man.
Har en hoj som fick kedjebrott där 1962.
 
Det är inte hästkrafterna dom knäcker kedjorna. Det är vriiiiidet.
😉
15Nm.
Storstånkor med kraftiga men jämförelsevis få kraftpulser (pga lågt varv) lär vara mer påfrestande för kedjan, och gissningsvis är denna dieselmotorn väldigt pulserande, med varvstopp på typ 5000 rpm?
Toppeffekt/varvstopp på 3600rpm. Men hade motorn varit så elak hade den ju slitit av den andra sidan av länken också. Nu verkar den ha gått bra länge med en halv länk.
Gamla enstånkor och tvinnar hade ofta svängningsdämpare i drivlinan. Fjäder eller gummiklossar. Finns nån på Taurusen?
Dom gamla gubbarna sa att man inte ska hoppa för långt efter Ballaugh Bridge på Isle of Man.
Har en hoj som fick kedjebrott där 1962.
Finns däck och ekrar. Ryckutjämnare saknas i navet bak och så är det nog på de flesta hojar med kedja och trumbroms.
Spännande nog är bakdrevet en del av bromstrumman så när man byter drivpaket blir det även byte av bromstrumma. Med 530-kedja och låg effekt räknade dom nog med ganska beskedligt slitage på dreven så man byter nog framdrev varannan kedja och bakdrev vartannat framdrev ungefär.
 
Intressant nog sker brottet vid kedjelåset.
Ser expertisen någon möjlig materialpåverkan vid monteringen här? Vilket verktyg användes vid ditpressningen av låsclipet?
Normalt sett gissar jag alltid på att betjänten gjorde det, men i det här fallet...nja..
 
Intressant nog sker brottet vid kedjelåset.
Ser expertisen någon möjlig materialpåverkan vid monteringen här? Vilket verktyg användes vid ditpressningen av låsclipet?
Normalt sett gissar jag alltid på att betjänten gjorde det, men i det här fallet...nja..
Japp, se inlägg #29, förmodligen ett vasst verktyg som de klämde med för att de skulle få dit clipset .
 
Min erfarenhet av Rolon kedjor är noll och det är dessutom svårt att analysera brottytor utan förstoringsglas eller mikroskop. Men det är alltså masterlänkens fasta platta som har spruckit rakt av, medans den "lösa" plattan och låset sitter kvar...?

Då seglar ju "klåparaktig montering" onekligen upp som den hetaste kandidaten. Helt enkelt en mekaniker som inte har ett dugligt verktyg för att pressa på den lösa plattan, eller rent allmänt inte verkar ha den blekaste aning om var man placerar ett mothåll...Alltså en form av yttre påverkan som inte har något med konstruktionen eller materialet att göra.
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top