Varför är min hoj så ostabil??

VaRvStopPEt skrev:
ok får väl ta en jävel med dig nu då..
Du kan säkert åka hoj nu också din J$V$L...#skååååål# :fyllisar

18 grader idag så det hade nog gått åka. Såg en del hojar ute, men min står i garaget utan kåpor... :(
Annars är vädret nästan som i Sverige.

Kontrollera fjädringshäget fram och bak.
Skjut ner gaffeln dom där 2mm.
Är du lätt eller tung.
Nya fjädrar i gaffel och bakdämparen!

Är dina nya däck bra för din hoj. Vissa däck är inte lämpliga.
Höj fram och sänk bak ger stadigare hoj.
Häng i en till länk i kedjan så du kan flytta tillbaka hjulet.

Jag förutsätter att det är rätt oljenivå och fräch olja i gaffeln.

Viss justering kan även göras på komp/returdämpning.

ok, Vi tar det en gång till.

Teo skrev:
fram till -00 är det 16" fälg fram på bladarna = ballongdäck! samt svampig gaffel. Så är det. Lev med det, jäkligt fint cyckel annars.

VaRvStopPEt skrev:
Har en blade 98:a som beter sig lite skumt ibland. Den vill börja slå lite i styret, inte alltid så lite heller.
körde en runda idag på förmidagen. Drog upp den på slangen lite på 1 och 2:an. Inga problem.

Skulle sen upp på motorvägen på hemvägen igen och drog ut den på ettan, i med tvåan och precis i det lilla ögonblicket som framhjulet vill släppa från marken, så vill styret börja slå lite. Ibland ganska mycket men det är ju bara att slå av lite på gasen så löser det sig. Men det är ju ändå lite obehagligt.

Nån som vet vad det beror på??

Jag har ingen styrdämpare.
Och precis allt är nytt på hojen. Däck, styrlager, hjullager och bromsskivor fram. Så att det skulle vara något sådant är nästan uteslutet.

Jag drevade ner den en tagg fram i höstas, och då kortade jag en länk på kedjan också. Så nu är bakaxeln nästan ända framme i svingen. Och detta ger ju kortare hjulbas.

Kanske kan det även ha med dämpar inställningarna att göra??
Gaffelbenen är ca 2mm över styrkronan nu, Kanske ska göra nån justering där??

Jag ska köpa en styrdämpare men jag vet ju ändå att det är nåt som inte är som det ska vara. Vill ju inte gömma problemet för mig själv.

Har hört av många och sett många skriva det här att "bladen är lite nervös av sig" Men så här ska det väl inte vara ?? Eller :confused:
Kom med eran kunskap om vad det kan vara.
sådär gör min haya jämt när jag varvar ur den på de tidiga växlarna, på med en eftermarknadsstyrdämpare om du inte gillar det...

VaRvStopPEt skrev:
Tror dig :tummenupp Får köpa styrdämpare så snart det kommer in lite på kontot

Stop nu: Styrdämpare tar man till när allting är som det ska.
Har du rätt häng på fjädringen, eller inte?

Om bromsarna ligger på och hojen går tung, går du och köper större förgasare då?

Nä... gör det i rätt ordning.

Mats757 skrev:
Stop nu: Styrdämpare tar man till när allting är som det ska.
Har du rätt häng på fjädringen, eller inte?

Om bromsarna ligger på och hojen går tung, går du och köper större förgasare då?

Nä... gör det i rätt ordning.

Läs om så ser du att jag redan har skrivit att "jag inte vill lura mig mig själv genom en styrdämpare" Skulle aldrig fall mig in att sätta på en sådan innan jag vet vart felet ligger.

Och vad menar du med häng på dämparen
Om du menar hur mycket fjäderbenen är uppsläppta genom kronan?? Så "sticker" dom upp ca 2 mm över den plana ytan på styrkronan...Hoppas du förstår

Edit: Pratade med hondaverkstan nu och det ända mekanikern kunde säga va att jag skulle plocka bort övre styrkronan och sen släppa lite på muttrarna som håller styrkronan. Mycket vanligt att man dra det lite för hårt, då en vanlig "svensson" inte har det verktyget som behövs för att momentdra den/dom muttrarna...Ser ut som om man behöver någon slags haknyckel till dessa muttrar.

Sen så ska jag påpeka igen att det är bara just när framhjulet ska lätta som det sker. Jag kan provocera den hur mycket som helst annars utan att den beter sig konstigt. Svänger riktigt och wheelar som den ska. Inga problem när jag släpper ner den från en wheelie.

Last edited:
VaRvStopPEt skrev:
Läs om så ser du att jag redan har skrivit att "jag inte vill lura mig mig själv genom en styrdämpare" Skulle aldrig fall mig in att sätta på en sådan innan jag vet vart felet ligger.

Och vad menar du med häng på dämparen
Om du menar hur mycket fjäderbenen är uppsläppta genom kronan?? Så "sticker" dom upp ca 2 mm över den plana ytan på styrkronan...Hoppas du förstår

Edit: Pratade med hondaverkstan nu och det ända mekanikern kunde säga va att jag skulle plocka bort övre styrkronan och sen släppa lite på muttrarna som håller styrkronan. Mycket vanligt att man dra det lite för hårt, då en vanlig "svensson" inte har det verktyget som behövs för att momentdra den/dom muttrarna...Ser ut som om man behöver någon slags haknyckel till dessa muttrar.

Sen så ska jag påpeka igen att det är bara just när framhjulet ska lätta som det sker. Jag kan provocera den hur mycket som helst annars utan att den beter sig konstigt. Svänger riktigt och wheelar som den ska. Inga problem när jag släpper ner den från en wheelie.

Jodå, jag förstår vad du menar. Fick en känsla av att du hade gett upp innan du kollat allt.

Man SKA ha rätt fjäderkonstant efter sin egen vikt, och eventuell extrautrustning. Då kan du genom fjäderförspänningen justera fjädrarna tills du får rätt höjd på hojen. Lika viktigt fram som bak.
När du kör ska fjädringen sjunka ner exakt så mycket som det är "tänkt".

Ju lättare hojen är, ju större betydelse har förarens vikt i fjäder valet.
Har man fel fjäder kan man inte kompensera det genom att skruva lite extra på fjäderförspänningen. (Nåja lite går det).

På en Cross är fjäderkonstanten otroligt viktig.

Nu kan det vara så att det är i sin ordning på din hoj. Men kolla det först innan du köper en massa onödiga prylar.

Vilka mätvärden det ska vara på just din hoj vet jag tyvärr inte.

Mats757 skrev:
Jodå, jag förstår vad du menar. Fick en känsla av att du hade gett upp innan du kollat allt.

Man SKA ha rätt fjäderkonstant efter sin egen vikt, och eventuell extrautrustning. Då kan du genom fjäderförspänningen justera fjädrarna tills du får rätt höjd på hojen. Lika viktigt fram som bak.
När du kör ska fjädringen sjunka ner exakt så mycket som det är "tänkt".

Ju lättare hojen är, ju större betydelse har förarens vikt i fjäder valet.
Har man fel fjäder kan man inte kompensera det genom att skruva lite extra på fjäderförspänningen. (Nåja lite går det).

På en Cross är fjäderkonstanten otroligt viktig.

Nu kan det vara så att det är i sin ordning på din hoj. Men kolla det först innan du köper en massa onödiga prylar.

Vilka mätvärden det ska vara på just din hoj vet jag tyvärr inte.
Ok skall se om jag kan kolla upp detta.. Och tackar för ett utförligt svar

Helt otroligt vad folk kan komma på för en massa tänkbara orsaker till de helt normala styrslag du beskriver. Köp en styrdämpare, helst innan du går i backen, för det kommer du att göra förr eller senare om du ska köra på bakhjulet med den hojen utan styrdämpare. Tips! Köp en riktig framfälg, CBR 600 från -95, VTR eller nån annan Honda . De flesta passar rätt på.

Martinus skrev:
Helt otroligt vad folk kan komma på för en massa tänkbara orsaker till de helt normala styrslag du beskriver. Köp en styrdämpare, helst innan du går i backen, för det kommer du att göra förr eller senare om du ska köra på bakhjulet med den hojen utan styrdämpare. Tips! Köp en riktig framfälg, CBR 600 från -95, VTR eller nån annan Honda . De flesta passar rätt på.

Letar redan efter en 17tums fälg..

Jag gissar att det till stor del beror på krafter på styrhalvorna från händer/armar, motsatt färdriktningen och olika för vänster/höger. Under acc och när hjulet ligger bara precis i kontakt med vägen men med nästan inget tryck - helt plötsligt losnar däcket och vrids H eller V. När hjulet åter får grepp med vägen och i fel vinkel och p g a försprång vrids paketet tillbaka och eventuellt pendlar förbi 0-punkten. (Som vilken wobble som helst)

Liknande händer för mig ibland, trots sprillans supercorsa, däcktryck ok, nyuppmätt oljenivå och injusterad Öhlins-gaffel och även styrdämpare på halvhårt. Inget problem men det finns där hela tiden om man slarvar. (Det syns även hos motogp-nissarna på teve)

Åtgärder mot wobble: (enligt T. Foale/MC Handling and Chassis design)

- Increase lateral fork stiffness.
- Reduce trail (Alltså t ex höj bak, eller upp med benen genom kronorna)
- Reduce the mass, front wheel and fork.
- Fit hydralic steering damper.

Så nu har jag varit i garaget halva kvällen.
Har gjort följande:

Justerat spänningen på styrlagret.
Skjutit upp fjäderbenen exakt 5mm genom styrkronan.
Ställt in standard på all dämpning.
Ökade ett steg på fjäderförspänningen bak. Vikt 85 utan ställ/hjälm.

Inväntar nu helgen med sitt fina väder så man kan testa.. Får väl slappna av mer och gazza mera :rolleyes:

Ska göra:
Får nytt bakdrev och kedja på fredag så hjulet kommer att hamna lite längre bak.

Och sen ska jag montera dit min nya undertail :) ,,kanske inte har så mycket med styrslag att göra :confused: . Eller va faan kanske är det vindmotståndet i "ankstjärnen" som är boven :tummenupp

Last edited:
fick lite lätta problem med wobbel på min ninja för 2 år sedan en bit in på säsongen, frågade en gammal race putte vad som kunde vara fel.

Svar: All fjädring måste ställas individuellt efter föraren speciellt på en
supersporthoj utan styrdämpare, det vanligaste felet man gör är att
man vrider justeringarna för lite samt provkör för lite, skruva ut
justeringarna max och provkör "lugnt och stilla för att undvika
överraskningar", spänn sedan upp med ett varv i taget och provkör
(det är ett jävla provkörande) när du kommer till det läget att det
börjar lugna ner sig så dra ner till ex. kvartsvarv=finjustering, provkör
mellan varje justering och justera lika mycket på båda sidor har du inte
markeringar på justeringarna så gör egna med en penna så att du inte
skruvar bort dig när du sen uppnår önskad effekt det vill säga att du
hittar inte ett wobbel så är hojen perfekt inställd just för DIG, detta
innebär att din polare som väger +/- 10kg och kör som en :slicka
kan uppleva wobbel på din hoj.

Jag gjorde detta tog c:a 1tim med verktyg i fickan och mängder med justeringar men sen den dagen har jag inte haft ett enda wobbel inte ens när fram slangen landar efter en skön luftfärd. :yoparty :yoparty :yoparty
OBS denna justering gjorde jag endast på gaffeln då jag upptäckte att jag inte hade nån gas kvar i baken (inte åtgärdat ännu :( ) men den är grym i väghållning ändå. :2cool

Ninja man skrev:
fick lite lätta problem med wobbel på min ninja för 2 år sedan en bit in på säsongen, frågade en gammal race putte vad som kunde vara fel.

Svar: All fjädring måste ställas individuellt efter föraren speciellt på en
supersporthoj utan styrdämpare, det vanligaste felet man gör är att
man vrider justeringarna för lite samt provkör för lite, skruva ut
justeringarna max och provkör "lugnt och stilla för att undvika
överraskningar", spänn sedan upp med ett varv i taget och provkör
(det är ett jävla provkörande) när du kommer till det läget att det
börjar lugna ner sig så dra ner till ex. kvartsvarv=finjustering, provkör
mellan varje justering och justera lika mycket på båda sidor har du inte
markeringar på justeringarna så gör egna med en penna så att du inte
skruvar bort dig när du sen uppnår önskad effekt det vill säga att du
hittar inte ett wobbel så är hojen perfekt inställd just för DIG, detta
innebär att din polare som väger +/- 10kg och kör som en :slicka
kan uppleva wobbel på din hoj.

Jag gjorde detta tog c:a 1tim med verktyg i fickan och mängder med justeringar men sen den dagen har jag inte haft ett enda wobbel inte ens när fram slangen landar efter en skön luftfärd. :yoparty :yoparty :yoparty
OBS denna justering gjorde jag endast på gaffeln då jag upptäckte att jag inte hade nån gas kvar i baken (inte åtgärdat ännu :( ) men den är grym i väghållning ändå. :2cool

Kommer göras en ordentlig justering. Som sagt så har jag intagit standard nu.. Vilket börjar jag med då, förspänning, komp eller retur :confused:

VaRvStopPEt skrev:
Kommer göras en ordentlig justering. Som sagt så har jag intagit standard nu.. Vilket börjar jag med då, förspänning, komp eller retur :confused:

Jag började med att släppa förspänningen max och tog en provtur med verktyg i fickan, men jag måste varna dig min hoj wobblade i 50 knyck när allt var släppt, därefter så spände jag upp den lite i taget "ninjan" har färdiga markeringar på förspänningen vilket gör att man justerar och har koll under tiden jag vet inte hur det ser ut på "bladen" men markera eller räkna varv du skruvar. Orsaken till att man släpper allt är att man skall känna en tydlig skillnad vilket du inte gör om du grundinställer och börjar finjustera direkt. Mitt tips är att låta komp och retur vara grundinställda tills du hittar ett bra läge på förspänningen och sedan göra den yttersta finjusteringen via komp/retur. Tilläggas skall att detta är väldigt svårt och kan ta tid första gången man gör det men när man väl lär sig känna skillnader vid olika inställningar så blir det lättare. Det kan tyckas löjligt med alla dessa inställningar men dagens cyklar och dess styrgeometri gör dessa väldigt känsliga beroende på vikt på föraren försprång körsätt m.m vilket gör detta nödvändigt, men jag vågar lova dig att får du till detta så kommer du att få en underbar hoj att köra och styrdämparen blir överflödig (jag har ingen styrdämpare på mitt lok). :tummenupp

Tackar igen för ett förståligt svar.

Va ute och testade lite idag. Gick fint som faan nu efter det att jag släppt spänningen på styrlagret (det satt förhårt) samt grundinställt. Mekade inte med fjädringen idag men det kommer.. Ska testa att göra som du säger.

Gutt att köra va det i alla fall.. 23 grader i solen när jag stack. Träffade till och med på en annan "dåre" på hoj. En blysläde men va faan det gick att snacka väder med den gubben också :D

VaRvStopPEt skrev:
Tackar igen för ett förståligt svar.

Va ute och testade lite idag. Gick fint som faan nu efter det att jag släppt spänningen på styrlagret (det satt förhårt) samt grundinställt. Mekade inte med fjädringen idag men det kommer.. Ska testa att göra som du säger.

Gutt att köra va det i alla fall.. 23 grader i solen när jag stack. Träffade till och med på en annan "dåre" på hoj. En blysläde men va faan det gick att snacka väder med den gubben också :D

lyllo dig som fått åka, min pärla är just nu helt nerplockad, ramen skall på blästring o lackning på måndag :( , men den är förhoppningsvis klar till nästa helg så då blir det jag en låda pilsner o fyra pizzor sen går jag inte ur garaget förän den är körbar :yoparty

Ninja man skrev:
lyllo dig som fått åka, min pärla är just nu helt nerplockad, ramen skall på blästring o lackning på måndag :( , men den är förhoppningsvis klar till nästa helg så då blir det jag en låda pilsner o fyra pizzor sen går jag inte ur garaget förän den är körbar :yoparty

Ja jag får ta igen det jag missade i höstas... Va tvungen att lägga ner säsongen tidigt pga taskig ekonomi.
Behövde nya däck, nya bromsskivor, styrlager och hjullager fram. Ingen dålig utgift på ett bräde. Så jag ställde in i slutet på aug.

Och du "ninja man" ta fyra lådor öl och en pizza istället :fyllisar Mer öl = bättre mek

Back