amullo
Italiensk Allroad
Principiella anledningen till att man har en luftburk är ganska enkla..
En luftburk har till uppgift att eliminera turbulens.
Turbulent luft stör tillflödet av luft till cylindrarna/insugen. I luftburken vill man alltså att luften skall vara separerad från fartvinden.
Varje rotation av motorn medför ett insug av luft och bränsle. Hur mycket beror på hur stor cylinderna är. en 250cc cylinder drar in mindre luft än en 500cc cylinder. man avpassar luftboxens storlek i förhållande till cylinderstorlek, varvtal och så vidare.
Generellt kan man säga att ju större luftboxen är, desto mer "lugn" luft finns tillgänglig för insugen, vilket ger bättre förbränning vid högre varvtal = mer effekt (men framförallt VRID sm jag fattat det...)
Vad gäller filterarea så har det ju med att göra VAR filtret sitter. I min ducce sitter exemplvis filtret i insugskanalen, medan i en ex. Monster sitter det i luftboxen. Men ju större filter du har, desto mer flöde utan att kompromissa kvalitetén på luften.
typ.
En luftburk har till uppgift att eliminera turbulens.
Turbulent luft stör tillflödet av luft till cylindrarna/insugen. I luftburken vill man alltså att luften skall vara separerad från fartvinden.
Varje rotation av motorn medför ett insug av luft och bränsle. Hur mycket beror på hur stor cylinderna är. en 250cc cylinder drar in mindre luft än en 500cc cylinder. man avpassar luftboxens storlek i förhållande till cylinderstorlek, varvtal och så vidare.
Generellt kan man säga att ju större luftboxen är, desto mer "lugn" luft finns tillgänglig för insugen, vilket ger bättre förbränning vid högre varvtal = mer effekt (men framförallt VRID sm jag fattat det...)
Vad gäller filterarea så har det ju med att göra VAR filtret sitter. I min ducce sitter exemplvis filtret i insugskanalen, medan i en ex. Monster sitter det i luftboxen. Men ju större filter du har, desto mer flöde utan att kompromissa kvalitetén på luften.
typ.
