Varför är luftburkar så stora?!

Principiella anledningen till att man har en luftburk är ganska enkla..

En luftburk har till uppgift att eliminera turbulens.
Turbulent luft stör tillflödet av luft till cylindrarna/insugen. I luftburken vill man alltså att luften skall vara separerad från fartvinden.

Varje rotation av motorn medför ett insug av luft och bränsle. Hur mycket beror på hur stor cylinderna är. en 250cc cylinder drar in mindre luft än en 500cc cylinder. man avpassar luftboxens storlek i förhållande till cylinderstorlek, varvtal och så vidare.

Generellt kan man säga att ju större luftboxen är, desto mer "lugn" luft finns tillgänglig för insugen, vilket ger bättre förbränning vid högre varvtal = mer effekt (men framförallt VRID sm jag fattat det...)

Vad gäller filterarea så har det ju med att göra VAR filtret sitter. I min ducce sitter exemplvis filtret i insugskanalen, medan i en ex. Monster sitter det i luftboxen. Men ju större filter du har, desto mer flöde utan att kompromissa kvalitetén på luften.

typ.
 
Luftburkens volym har med vilket varvtal luften i burken ska fylla cylindrarna bäst.
Precis som i en högtalarlåda labborerar man med lådvolym, rörlängd och rördiametrar.
Under bra förhållanden kan man till och med få en lite överladdning om alla parametrar stämmer.
 
#Olsson# skrev:
2378981 Nu fattar jag inte. Förklara gärna.
#Olsson# skrev:
2378998 En motor kan inte "suga" någonting. Det är den omgivande luften som trycks in mot tryckytor med lägre tryck, t ex en cylinder med ökande volym.
Ett lokalt tryckfall brukar väl benämnas som "sug".

För att luft skall röra sig behövs en relativ tryckskillnad mellan två ställen. Antingen ökar trycket på ett ställe eller så minskar det på ett annat. En kolv i en cylinder minskar gastrycket genom att öka volymen. Eftersom luften har en viss tröghet så sker det först lokalt vid kolvtoppen och sedan sprids det genom insuget och ut i luftburken.
=Kolven initierar flödet med en trycksänkning. Sug kallar jag det.

Skulle man tvärtom skapa flöde genom att höja lufttrycket i luftburken så börjar luftförtätningen vid inloppet till burken och sprids sedan vidare mot insug och kolvtopp. Jag kallar det att trycka in luft.
Tryckfronten kommer att röra sig med ett ökande tryck utifrån och in i cylindern jämfört mot att tryckfronten rör sig med minskande tryck inifrån cylindern och ut vid "sug".

Rent fysikaliskt så har du ju rätt i att ett vacuum i sig inte kan attrahera luftmolekyler.
 
Last edited:
Buster skrev:
2380918 Ett lokalt tryckfall brukar väl benämnas som "sug".

För att luft skall röra sig behövs en relativ tryckskillnad mellan två ställen. Antingen ökar trycket på ett ställe eller så minskar det på ett annat. En kolv i en cylinder minskar gastrycket genom att öka volymen. Eftersom luften har en viss tröghet så sker det först lokalt vid kolvtoppen och sedan sprids det genom insuget och ut i luftburken.
=Kolven initierar flödet med en trycksänkning. Sug kallar jag det.

Skulle man tvärtom skapa flöde genom att höja lufttrycket i luftburken så börjar luftförtätningen vid inloppet till burken och sprids sedan vidare mot insug och kolvtopp. Jag kallar det att trycka in luft.
Tryckfronten kommer att röra sig med ett ökande tryck utifrån och in i cylindern jämfört mot att tryckfronten rör sig med minskande tryck inifrån cylindern och ut vid "sug".

Rent fysikaliskt så har du ju rätt i att ett vacuum i sig inte kan attrahera luftmolekyler.

Och mer akademiskt så pratar man aldrig om "sug" utan bara om tryckskillnader, över- och undertryck möjligtvis. Tror att ni båda menar samma sak. Det är bara övertrycket som driver luftmassan, mot undertrycket.
/J
 
aLcATRAZ skrev:
Om man tänker sig att en gas/vätska trycks in i en större kammare genom ett mindre hål. Liten kraft på liten yta, ger stor kraft på en större yta (i kammaren)
/a

Hur säker är du på det? :va
 
Jörgen Karlsson skrev:
2380934 Och mer akademiskt så pratar man aldrig om "sug" utan bara om tryckskillnader, över- och undertryck möjligtvis. Tror att ni båda menar samma sak. Det är bara övertrycket som driver luftmassan, mot undertrycket.
/J
Dags att leta reda på gammal kurslitteratur innehållande Bernoullis ekvationer, för just nu kommer jag inte ihåg mycket av dem :confused:

//\//\
 
Mojje skrev:
2381013 Dags att leta reda på gammal kurslitteratur innehållande Bernoullis ekvationer, för just nu kommer jag inte ihåg mycket av dem :confused:

//\//\
För att förstå vad som händer i en luftburk till en sportcykel räcker det inte så långt. Det är nog mer kompressibel strömningslära, turbulent rörströmning och allehanda grisekvationer för det där, i synnerhet om "luffarturbo-effekt" skall inkluderas. Det räcker inte med bara stagnationstrycket. Jag minns inte hälften av strömningslärekurserna. Men tumreglerna sitter ju. Luftburkar är intressant men jag orkar nog inte utveckla det här. Jag skiver för långsamt. Vi får kackla på ngn SH-pub istället.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2380934 Och mer akademiskt så pratar man aldrig om "sug" utan bara om tryckskillnader, över- och undertryck möjligtvis. Tror att ni båda menar samma sak. Det är bara övertrycket som driver luftmassan, mot undertrycket.
/J
Visst menar vi samma sak men jag ville bara förklara vad jag menade med "sug" eftersom det egentligen inte finns.
Förutom att jag känner ett oerhört sug för mc-körning.
Vad fan säger man till tjejen när sug inte finns?? Fixa lite undertryck? Eller som i USA, blås!
 
Stor filterarea ger ett lågt tryckfall, mindre förluster. I en förgasarmotor finns det bara ett ställe du vill ha en strypning, i förgasaren, för att få bensin/luft förhållande rätt. Bensinmotorns strypningar är anlednignen till att den drar mer soppa än en diesel, enkelt sagt. Mer spelar roll men pumpförlusterna är dominerande.


En sak att beakta är att en "sugande" fyrtaktsmotor använder båda avgasrör och insug för att ta vara på energin i avgaserna för att maximera fyllnaden. En tvåtaktmotor använder bara avgasröret.

Det finns mycket att säga, men du har ett glapp mellan insug och avgas ventil där en puls slinker genom och går ut i insugsröret, vid slutet returneras den och ska befinna sig precis innan insugsventilen stänger. Då får vi en överladdning. Ändrar du på luftburken ändrar du också på dessa parametrar. Har man som jag en luftburk med en tratt i kan man lätt tänka, oh en strypning, bort med skitet. Då stämmer det inte med resonansen i med avgassystemet och blir bara skit. Däremot, efter info på bätet, visade det sig att sätter jag på ett race helsystem så ska såga bort den här tratten, då blir det bättre, (vilket jag gjort givetvis).
 
Buster skrev:
2381103 Visst menar vi samma sak men jag ville bara förklara vad jag menade med "sug" eftersom det egentligen inte finns.
Förutom att jag känner ett oerhört sug för mc-körning.
Vad fan säger man till tjejen när sug inte finns?? Fixa lite undertryck? Eller som i USA, blås!

Haha! Ja jag förstår.;)
Det är som det av journalister, totalt utan vetenskaplig relevans, uppfunna uttrycket: "levande massa". Jag tror att de menar rörelsemängdsmoment/tröghetsenergi eller liknade.
/J
 
Buster skrev:
2380918 Ett lokalt tryckfall brukar väl benämnas som "sug".

För att luft skall röra sig behövs en relativ tryckskillnad mellan två ställen. Antingen ökar trycket på ett ställe eller så minskar det på ett annat. En kolv i en cylinder minskar gastrycket genom att öka volymen. Eftersom luften har en viss tröghet så sker det först lokalt vid kolvtoppen och sedan sprids det genom insuget och ut i luftburken.
=Kolven initierar flödet med en trycksänkning. Sug kallar jag det.

Skulle man tvärtom skapa flöde genom att höja lufttrycket i luftburken så börjar luftförtätningen vid inloppet till burken och sprids sedan vidare mot insug och kolvtopp. Jag kallar det att trycka in luft.
Tryckfronten kommer att röra sig med ett ökande tryck utifrån och in i cylindern jämfört mot att tryckfronten rör sig med minskande tryck inifrån cylindern och ut vid "sug".

Rent fysikaliskt så har du ju rätt i att ett vacuum i sig inte kan attrahera luftmolekyler.

Jag har försökt men misslyckats.

När insugsventilen öppnar så uppstår en utjämning av trycket mellan ena sidan ventilen och andra sidan. Trycksänkning börjar vid ventilen och sprider sig upp via insug och ut i luftburken, precis som du beskrev. Men det sker både för överladdade motorer och icke överladdade motorer. Alla motorer har ju sin "laddning" p g a gravitationen, jag fattar inte vad en kompressor/turbo skulle kunna göra för skillnad, den höjer ju bara trycket, konstruktionen är densamma. Man skulle kunna fråga sig, vid vilket tryck(och var) sker en principiell förändring och i så fall varför?

Jag tror du förklarar det med luftförtätning innan burkens inlopp men jag får det inte att gå ihop eftersom i samtliga fall så handlar det om två kammare med två olika tryckytor som kopplas samman vid ventilen.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top