Varför är Kawasaki KX 250 så mkt billigare än andra crossar?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Skulle gärna ha en cross för lite motionskörning. Med det jobbet jag har nu så hinner jag inte ens åka på dom hojar jag redan har, men förhoppningsvis jobbar jag inte kvar där allt för länge..

Sitter alltså och surfar lite på blocket och kommer fram till att Kawasaki KX 250 kostar 5 - 10 000:- mindre än motsvarande Yamaha, KTM eller Honda.

Varför så stor prisskillnad? Är Kawasaki klenare, går sönder oftare eller nått annat som kan va bra att veta?

Hur pass ofta behöver man byta kolv och olja i en 250 2-takt? Hur ofta behöver man renover motorn?

Beror givetvis på hur man kör, men i mitt fall så skulle det väll isf vara nätt o jämnt styrfart runt banan. Iaf i början :D

Vettefasen men nyare hojjar borde ju vara hyffsat likvärdiga tycker man,så det är säkert en bra affär.Vad är det för årsmodeller du kollar runt på?
Jag och mina kompisar brukar byta kolv då isen smälter bort,fast det beror ju på hur hårt du tuktar och hur mycket du kör :D Oljan i växellådan brukar man vanligtvis byta var 5:e timme.Lager brukar ju hålla ett bra tag,när du börjar känna ett glapp i svänghjulet åt något håll så se det som ett tecken att det är dags att renovera.

Har som sagt ingen koll på crossar, men man kan ju gissa sig till att dom får gå ganska hårt :rolleyes: och därför slits en hel del också.

Kollar på hojar i 20-25 000:- klassen, känns som att dom har gjort det värsta fallet i värdeminskning redan. För dom pengarna är det väll årsmod 01-03 som är aktuell efter vad jag har förstått.

**Edit**

Visst stämmer det att 2-takt är billigare och enklare att laga när det pajjar? Får 4-taktare för under 30 000:- också och dom låter ju otroligt manligt :yoparty Men jag vill ha grejer som är lättmeckade och relativt billiga i underhåll...

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...