Varför är japanska hojar så förbannat billiga?

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Är det ens så att motorcykelavdelningarna i dessa jättekoncerner överhuvudtaget går med vinst?

Är det massproducerat skit, egentligen tillverkat i Kina?

/B
 
Last edited:
Economics of scale, förmodligen. Och japaner har ju alltid varit i framkant när det gäller att effektivisera produktionslinor
 
Bj.O.rn skrev:
Är det ens så att motorcykelavdelningarna i dessa jättekoncerner överhuvudtaget går med vinst?

Är det massproducerat skit, egentligen tillverkat i Kina?

/B

Japsarna säljer ju trum-maskiner dom oxå...men då för studiobruk. :lol
 
Bj.O.rn skrev:
Är det ens så att motorcykelavdelningarna i dessa jättekoncerner överhuvudtaget går med vinst?

Är det massproducerat skit, egentligen tillverkat i Kina?

/B
Honda tillverkar ju sina 125:or i Thailand...

Det är väl för att försäkringen är så pissdyr, och att man får en serietillverkad hoj.. Men med tanke på att Japan ligger minst 10 år före övriga världen i utveckling så är det ju iof ganska konstigt
 
KalleNorton skrev:
Men med tanke på att Japan ligger minst 10 år före övriga världen i utveckling så är det ju iof ganska konstigt

Det är omöjligt, dom tål inte sprit! Det enda dom är duktiga på är industrispionage..

/B
 
KalleNorton skrev:
Men med tanke på att Japan ligger minst 10 år före övriga världen i utveckling...
Jag har hört att de ligger 12 år före. Vilket är det rätta :confused:
 
japanerna tillverkar som sagt saker mycket effektivare än tillex svenskar,sen är det stor volym så det blir billigare delar.
 
Holger skrev:
japanerna tillverkar som sagt saker mycket effektivare än tillex svenskar,sen är det stor volym så det blir billigare delar.

Det är inte hela svaret, dom använder billiga delar åsså.. bromsslangar i gummi, det är oerhört!

/B
 
jo delvis är det ju så,det roligare är ju att dom håller bättre än hojar med dyrare delar ändå,samma gäller deras bilar.

Bj.O.rn skrev:
Det är inte hela svaret, dom använder billiga delar åsså.. bromsslangar i gummi, det är oerhört!

/B
 
japsarna är duktiga på italiensk dubbelbokföring...
 
Vänd på frågan istället: varför kan inte resten av världen hålla samma priser och kvalitet? H-D och Ducati t.ex är ju kända för att överraska sina ägare med oväntade fel lite nu och då, ändå är de mycket dyrare... Konstigt.

Jeffrey
 
Bj.O.rn skrev:
Är det ens så att motorcykelavdelningarna i dessa jättekoncerner överhuvudtaget går med vinst?

Är det massproducerat skit, egentligen tillverkat i Kina?

/B


:hihi Hehe... skön ironi käre Ducatibroder :lol
 
955i skrev:
:hihi Hehe... skön ironi käre Ducatibroder :lol

Ingen ironi alls, utan en relevant frågetsällning! Skit japaner! Min förra Honda hade jag alldeles för få fel på så att jag vart aldrig polare med de tuffa killarna på Mc-verkstan. Den nuvarande skithojen har aldrig felat, så hur skall jag nu kunna få bli kompis med Mc meckarna?

//D
 
Det är för att man ska ha råd att tjacka Öhlinare runt om, enkelcuts och feta bromsar :rock
 
Helldre billigt skit än dyr skit. Alla hojar har en tendens till att bli repiga när man slänger de på en åker eller emot ett träd så då kan man ju lika gärna göra det med en billig hoj. Det konstiga är att trots dubbla inköpspriset så kostar jänkare och europerer lika mycket att försäkra som en japanare.
 
KalleNorton skrev:
...

Det är väl för att försäkringen är så pissdyr, ...


Det är korrekt, de svenska försäkringsnivåerna avspeglar sig direkct i tillverkningspriserna för japanska motorcyklar.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top