Varför är hundar så mycket dyrare än katter att köpa?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det här är ett intressant fenomen hos alla kattägare, dom tror att deras katter spöar upp och läxar hundar.
Så fort hunden biter tag i katten och ruskar några gånger med huvudet så är det Game Over:död
Det tar inte ens 30 sekunder.
Nu pratar jag inte om en chihuahua såklart!

Mina päron hade en katt som brukade spöa upp grävlingar. :hihi
Hon jagade också mindre hundar som labradorer av tomten.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
1. Allt handlar om uppfostran både när det gäller hund som katt. Bägge går att uppfostra med tålamod.

2. Hundar går i koppel, katter släpps vind för våg och skiter ut ungar till höger och vänster och blir därav billiga.

3. Det är mer kontroll på hundavel generellt.

4. En bengalisk katt kan gå på uppemot 25000:-

5. En hund är mer jobb med om man inte väljer att uppfostra katten att gå i koppel och dylikt.
Jag hade en katt som jag uppfostrade till att inte vara på vissa ställen, apportlekar och dylikt.
Hon var innekatt och jag försökte en gång att ta med henne ut, hon vägrade. Så fort hon kom utanför dörren slet hon sig och sprang in igen. Hon kunde sitta innanför dörren och titta ut men inte en tass utanför.

Katter blir dyrare och dyrare nu när fler börjar intressera sig för uppfödning.

Jag tror personligen att människan värdesatt djuren olika beroende på just att katter springer löst och parar sig hej vilt och är lätta att få tag på.
Hundar har man lite högre krav på och då de många ggr har setts som en statussymbol har priserna hållits uppe.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Katter blir dyrare och dyrare nu när fler börjar intressera sig för uppfödning.

Jag tror personligen att människan värdesatt djuren olika beroende på just att katter springer löst och parar sig hej vilt och är lätta att få tag på.
Hundar har man lite högre krav på och då de många ggr har setts som en statussymbol har priserna hållits uppe.

Detta.
"Bondkatter" existerar ju egentligen bara för att nån (inte sällan män) tycker det är så elakt och fruktansvärt att pungklippa katten så de föredrar att katten går utomhus och sätter på allt som rör sig. Sen får nån med liknande verklighetsuppfattning men med honkatt ta hand om problemet och.. Eftersom de ju vill göra lite pengar, kattungar är ju söta och lätta att sälja, så tar de en symbolisk summa. För att avliva är ju lite väl drastiskt och kan kosta pengar om man inte har vapen hemma.

Är ju rätt sällan detta händer med hundar eftersom ingen låter de gå utomhus på egen hand om dagarna. De okynnesparningar man hör talas om beror ju ofta på mänskliga misstag (glömt stänga dörrar) eller så har nån hund varit såpass kåt att inte ens betongväggar kunnat stoppa den.

(viss bitterhet kan förekomma i inlägget, jag skyller på sambon som är aktiv i lokala djurskyddsföreningen och får ta hand om för många djur som nån idiot fått för sig att de behöver..)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Pfft, vem behöver vildsinta hundar när man har både kamikazekatt och attackkatt!
I morse vaknade jag med ett ryck när jag fick 18st klor inbäddade i låret, otäckt nära de ädla delarna :3freak

Om man bara kunde uppfostra ett gäng vildsinta och ilskna katter, då jävlar skulle man vara säker för all framtid. Det är alltid kul att se när en 3kg tung katt luktar på tassarna på en 40kg Flat coated retriever och fräser rätt upp i ansiktet och tar över sovplatsen :crash
Synd att man inte får äga Lodjur, det hade nog funkat att dressera till något...

Jo. Nu är ju inte en Flat Coated Retriever någon hund som är direkt stark menalt generellt sett.
Det är skillnad på hundar och hundar. Det får man inte glömma.
Dom hundar som vi hade hemma när jag växte upp hade aldrig någonsin backat för en katt. Äldsta tiken försökte tvärtom ta katter om hon kom åt. Nu ställde det sällan till med problem eftersom vi inte lät dom vara lösa pga att dom också gillade kaniner och annat som inte heller bör ätas. Det ger ju så förtvivlat dålig stämmning i grannskapet om hundarna äter upp grannarnas husdjur.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jo. Nu är ju inte en Flat Coated Retriever någon hund som är direkt stark menalt generellt sett.
Det är skillnad på hundar och hundar. Det får man inte glömma.
Dom hundar som vi hade hemma när jag växte upp hade aldrig någonsin backat för en katt. Äldsta tiken försökte tvärtom ta katter om hon kom åt. Nu ställde det sällan till med problem eftersom vi inte lät dom vara lösa pga att dom också gillade kaniner och annat som inte heller bör ätas. Det ger ju så förtvivlat dålig stämmning i grannskapet om hundarna äter upp grannarnas husdjur.

Jag känner inte igen mig i din generalisering dock, de är perfekta som jakthundar just pga sitt mentalitet.
Det jag håller med om är dock att man ska göra skillnad på hundar och hundar, dvs sällskapshundar och hundar som används till det de är tänkta för. Köper du en Golden retriever som är tänkt för sitt ändamål så är det ljusår mellan den hunden och en golden från en sällskapsuppfödare.
Jag kan inte tänka mig att ha en hund som sällskapsdjur så jag har ingen direkt erfarenhet av dessa hundar mer än dåliga då de är alldeles för veka och opålitliga i psyket och då blir det genast farligt. En katt spelar mindre roll, jag behöver inte vara speciellt orolig om psyket inte är hundra på en sådan.
För mig är hundar arbetsdjur, de är oumbärliga i skog och till personskydd men som sällskap vettefan. Jag gillar hundar och har haft hund sedan födseln men de kräver alldeles för mycket tid för att få dem precis som man vill ha dem och för att jag ska lita på dem ihop med ungarna.
Jag låter inte gärna mina ungar leka med våra hundar utan att vara i närheten, de kan orsaka alldeles för stor skada om de får för sig något även om jag inte tror det men jag har aldrig litat till 100% på en hund och kommer aldrig göra det heller.
Svärföräldrarnas Golden möjligtvis, den är så "sönderavlad" från sitt ursprung så den är troligtvis "ganska säker" även om jag säger emot mig själv från högre upp. Men undantagen finns, den är ett av dem tror jag :D
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Jag har inga som helst problem med att lämna ungarna ensamma med vår Rottweiler. Skaffade honom när barnen var 2 och 4 år, han är 4 nu så dom har ju i princip växt upp ihop och är bra kompisar. Hade det inte varit för andra aggressiva hundar häromkring hade dom gladeligen fått gå promenader själva oxå. Man får vara hård från början och göra klart för vad det är som gäller. En 5 åring som sticker in en penna i örat på hunden har inte fått lära sig det.
c09d84e1d9f4c88337d21f9b3cf1468c.jpg


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det här är ett intressant fenomen hos alla kattägare, dom tror att deras katter spöar upp och läxar hundar.
Så fort hunden biter tag i katten och ruskar några gånger med huvudet så är det Game Over:död
Det tar inte ens 30 sekunder.
Nu pratar jag inte om en chihuahua såklart!
Vår katt kan brotta omkull vilken hund som helst.
katt.jpg
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har inga som helst problem med att lämna ungarna ensamma med vår Rottweiler. Skaffade honom när barnen var 2 och 4 år, han är 4 nu så dom har ju i princip växt upp ihop och är bra kompisar. Hade det inte varit för andra aggressiva hundar häromkring hade dom gladeligen fått gå promenader själva oxå. Man får vara hård från början och göra klart för vad det är som gäller. En 5 åring som sticker in en penna i örat på hunden har inte fått lära sig det.
c09d84e1d9f4c88337d21f9b3cf1468c.jpg


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Problem uppstår ju dock när en unge petar in en penna i örat på vilken familjehund som helst, man vet inte utgången av det hela i förväg. Din hund är säkerligen ett betydligt säkrare alternativ än mååååånga andra men fortfarande inget jag skulle lita på till 100%.
Jag råkade klämma ena hundens svans i en garderobsdörr för länge sedan och fick mig ett hugg i vaden. Ingen ilska eller dylikt och han släppte lika fort som han bet men det kunde ha varit en unge som var i vägen. Just sådana saker är svåra att fostra bort och där måste man även ha lite förståelse med i bilden och inte bli arg på djuret i sig.
Och så här ser mitt knä ut efter frukost i morse med vild kattunge som jag inte har lyckats uppfostra helt än så man kan inte lita på dem heller :gnissla
DSC_1382.JPG
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Tyvärr så ser det inte ut så i dagens hundägarsamhälle när alltför mycket patrask skaffar hundar och då ska ha något som ser tufft ut och inger respekt.
Om en hund biter en annan hund för att försvara sig, fine. Men biter den en människa/barn/annat djur relativt oprovocerat så finns det bara en utväg.

Att det skulle vara en merit är bara tragiskt :(

:fakta:D:D

mvh
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag känner inte igen mig i din generalisering dock, de är perfekta som jakthundar just pga sitt mentalitet.
Det jag håller med om är dock att man ska göra skillnad på hundar och hundar, dvs sällskapshundar och hundar som används till det de är tänkta för. Köper du en Golden retriever som är tänkt för sitt ändamål så är det ljusår mellan den hunden och en golden från en sällskapsuppfödare.
Jag kan inte tänka mig att ha en hund som sällskapsdjur så jag har ingen direkt erfarenhet av dessa hundar mer än dåliga då de är alldeles för veka och opålitliga i psyket och då blir det genast farligt. En katt spelar mindre roll, jag behöver inte vara speciellt orolig om psyket inte är hundra på en sådan.
För mig är hundar arbetsdjur, de är oumbärliga i skog och till personskydd men som sällskap vettefan. Jag gillar hundar och har haft hund sedan födseln men de kräver alldeles för mycket tid för att få dem precis som man vill ha dem och för att jag ska lita på dem ihop med ungarna.
Jag låter inte gärna mina ungar leka med våra hundar utan att vara i närheten, de kan orsaka alldeles för stor skada om de får för sig något även om jag inte tror det men jag har aldrig litat till 100% på en hund och kommer aldrig göra det heller.
Svärföräldrarnas Golden möjligtvis, den är så "sönderavlad" från sitt ursprung så den är troligtvis "ganska säker" även om jag säger emot mig själv från högre upp. Men undantagen finns, den är ett av dem tror jag :D

Nej. Det är klart. Det finns ju dom som avlar på funktionella linjer även på Retrievers, labradorer och liknande. Dock står dom hundarna för en väldigt liten del av det totala antalet individer av dom raserna.
Det stora flertalet av uppfödarna avlar mer eller mindre uteslutande som sällskapshundar och utställning.

En hund som är framavlad för att fungera i exempelvis jaktsammanhang har ju med största sannolikhet ett helt annat psyke än en som är avlad för att vara sällskapshund och utställningsobjekt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top