Varför är Ducati så jävla dyrt?

sandstream skrev:
Kollade lite i Bike-Katalogen 2005 och så där fasligt dyra är väl inte Ducati?
Visst, 999R kostar 299.950:- men minus R:et så kostar den 167.600:- som visserligen är en rejäl peng men inte så man svimmar.

Men tittar man på de 5 tester i samma katalog där Ducati är med så är de sämst i 3 av testerna och bäst i ett (sporttouring), ett av testerna finns den inte med bland de två bästa som redovisas.

I MasterBike får Ducati 749 stryck men nästan 2 sekunder av GSX-R750.

De kanske ser bra ut, låter bra osv men när det gäller kvalitet och snabbhet borde de skicka över lite folk för att kolla hur japsarna gör :)
Det är andrahandsvärdet som är sjukt dåligt på japs.
 
Då återgår vi till ämnet och den ursprungliga frågan. Vad som är kass med italienska hojar eller med riskokare det tvistar de lärde om i evigheter.

Men ursprungliga frågan var: Varför är Ducati så jävla dyrt?

Svaret har redan nämnts tidigare, men det tål att sägas IGEN:

FÖR ATT DOM KAN! :yoparty :crash
 
Mattiaz skrev:
Och det är väl samtidigt kul/tur för Japstillverkarna att det finns folk som vill betala för att vara som alla andra.
¨Japsarna byter/ändrar ju iaf på sina modeller vart annat år och inte vart 10 som ducati;)
Japsarna är överlägsna när det gäller kvalite och prestanda, så är det bara.
Men för dom som vill leka Ferdinand och lukta på blommorna så är det tur att ducati finns :D
 
MackanNSB skrev:
¨Japsarna byter/ändrar ju iaf på sina modeller vart annat år och inte vart 10 som ducati;)
Japsarna är överlägsna när det gäller kvalite och prestanda, så är det bara.
Men för dom som vill leka Ferdinand och lukta på blommorna så är det tur att ducati finns :D

Jo det är sant.. men som det skrivs ovan så bidrar ju det till att andrahandsvärdet är sjukt dåligt på japsarna... vafan det kommer ju en "ny" version varannat år... hur kul är det att köpa en hoj för 130 som man får 70 för 2 år senare... det händer inte med en Ducce iallafall....

Och JA min förra hoj var en -02 R1 :)
 
Ducati har ypperlig kvalitet det är lite sämre ställt med tillförlitligheten tyvärr.
 
red_ninja skrev:
Det är för att Italienarna har en otrolig övertro på sina grejer, och NI går på det: ):):):):)

hahahahaha, störtskön tråd :lol

Duccehojarna e skitfina verkligen, men mer än så tycker inte jag att de är.
 
Ännu en Ducatitråd...

Ducati hit, Ducati dit... Here we go again :corn

Jag vet inte om trådens första fråga någonsinn kommer att redas ut. Det kan ju endast den som ställde den svara på.

Dom som snackar prestanda på väg och bana tycker jag är "helt ute och cyklar". Om det t ex skilljer 0.5 till 2sek per varv mellan olika 750-modeller så innebär det inte att vi amatör-sviskon kan köra hojarna som testförarna gör. Den som köper hoj efter sådana testvärden är :kocko .

Det verkar inte som om Ducati är så långsamma. Kolla MotoGP, Superbike och AMA :fakta

Förmodligen är detta inte den sista tråden där vi ska tjabba om vilken hoj som är bäst mm. Det är kanske tur det också. Lite kul måste man ju få ha i vintermörkret :D

Jag skulle aldrig köpa en Sug-kuki :smasha eller Skramlaha :zpy . Vilka tråkiga jävla skithojar :tummenner

Kom igen nu. Nappa på betet... V-Gurra kanske :kocko
 
Im-2-fast-4-u skrev:
okej tackar för snabbt svar! men ere värt o lägga ut 100 kex till?
nä verkligen inte.. de e ju :kocko
du får mkt mer hoj för pengarna om du köper ex gsxr 1000...
kvitar väl vem eller vad som satt ihop den... om man nu e så kåt
på v-twin, så finns de hos riskokarna me :tummenupp
 
hmm hur tolkar man det,att det är bra delar som inte passar ihop,eller att dom är dåligt ihopskruvade?


Barbone skrev:
Ducati har ypperlig kvalitet det är lite sämre ställt med tillförlitligheten tyvärr.
 
Holger skrev:
hmm hur tolkar man det,att det är bra delar som inte passar ihop,eller att dom är dåligt ihopskruvade?
Tillförlitlighet ingår i kvalitet, så de blir lite dumt. Tillförlitlighet kan väl ses som att när hojen väl startas så går den. Har den hög tillgänglighet så startar den varje gång man trycker på knappen! :)
 
var precis det jag tyckte oxå.....
själv vet jag inget om ducati mer än att dom är dyr jämfört med motsvarande japps/riskokare.

HanneZ skrev:
Tillförlitlighet ingår i kvalitet, så de blir lite dumt. Tillförlitlighet kan väl ses som att när hojen väl startas så går den. Har den hög tillgänglighet så startar den varje gång man trycker på knappen! :)
 
Det verkar inte som om Ducati är så långsamma. Kolla MotoGP, Superbike och AMA :fakta

Ja det går faktiskt helt ok :tummenupp
 
ducati är inte bäst, snabbast eller har bäst kvalitet. Men, ducati är ducati och så är det. Det är som att någon köper en tavla. Är den Bättre än alla andra tavlor, är den hållbarare eller vad? Svaret är väl nej men man kanske ville ha DEN tavlan för man tycker om stilen, linjerna och hur den är gjord.

Om monstret är en riktig ducce så tycker jag nog den är det. I mina ögon så är den lika vacker som 998'an, men på sitt sätt. Den är naken och grym.

Sen att önskemoppen är en 998'a eller 996 (gärna rrrrrr och massor med pengar) så är iaf jag hyffsat nöjd med mitt monster, hänger ju med iallafall!


ps. Orkade inte läsa ALLA svar, så om någon innan har beskrivit precis vad jag tycker så kan DU ugnorera mitt lilla inlägg.
 
Valentino skrev:
Det verkar inte som om Ducati är så långsamma. Kolla MotoGP, Superbike och AMA :fakta

Ja det går faktiskt helt ok :tummenupp
Men hallå i Moto GP går det väl inte speciellt bra!!! Och dom andra två är ju Ducati cup så vore väl konstigt annars..
 
MackanNSB skrev:
Men hallå i Moto GP går det väl inte speciellt bra!!! Och dom andra två är ju Ducati cup så vore väl konstigt annars..

Capirossi kom på 4:e plats totalt förra året vilket var Ducatis första Motogp-säsong... :tummenupp

Detta året var inte lika bra men det är fortfarande bara år nr.2 :rolleyes:

Skulle vara kul och se vad Rossi kan göra bakom styret på en röd skönhet :)
(Kaske får vi reda på det 2006)
 
Last edited:
Bra?!

MackanNSB skrev:
Men hallå i Moto GP går det väl inte speciellt bra!!! Och dom andra två är ju Ducati cup så vore väl konstigt annars..


Det går ju bättre än för Kawa och Suzuki i alla fall. Och hade inte Yamaha haft Rossi så...

Det där med att Superbike är Ducati-cup har vi alla hört förut, men att AMA skulle vara det är helt nytt för mig i alla fall. Det är helt enkelt så att Ducatis standardhoj går att köra riktigt snabbt.
 
Färnbo skrev:
Gällande japaner så tycker inte jag att man ska bunta ihop dem i en klump. Jag skulle nog sätta Aprilian snäppet efter Honda.

Ja men dåså :) Jag tror vi är överens. Jag menar Honda verkar ju vara helt ok bågar så det är ju inte helt dåligt pinkat om du placerar en italiensk hoj snäppet efter Honda. :tummenupp
 
Im-2-fast-4-u skrev:
Det är en sak jag inte fattar man kan få nästa en sprillan ny r1,gsx-r,cbr för kanske 100-110 lax varför får man en 02a ducati för 225 lax? är det motorcycklarnas " Rolls roys?" vad är det som kostar? :confused:
För att dom ska kunna med att ta sånna jäkla servicepriser... och inte för att dom är värda pengarna i form av prestanda, men visst är dom jäkligt fina :tomten
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top