Varför är det en brytare i kopplingshandtaget?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej undrar varför det sitter en brytare i kopplingshandtaget på Cbr F4i?
Vad gör motorn med informationen om att jag kopplar?
Tänkte byta kopplinghandtag och skulle gärna vilja veta vilken funktion jag tar bort när jag inte har den inkopplad på mitt nya kopplingshandtag.
 
skulle gissa att den sitter så du inte ska kunna starta utan att hålla inne kopplingen ;)
 
För att du inte ska kunna starta hojen med en växel i.
edit:osnabb.
 
Kan det vara så att du måste hålla inne kopplingen för att starta motorn? Isf är det det den är till för.

Edit: Duktig pucktrea
 
Fan nu känner man sig rätt trög, totalt hjärnsläpp här :huvet
Det är ju fan rätt självklart.
Fan nu kommer man bli sågad här men med rätta känner jag :död
 
Fan nu känner man sig rätt trög, totalt hjärnsläpp här :huvet
Det är ju fan rätt självklart.
Fan nu kommer man bli sågad här men med rätta känner jag :död

Nä då.

Bara dra ur sladden o bygla den, så blir det perfa sen.

Annars minns jag min första hoj med stödkontakt. Försökte varva hårt o dra iväg lite coolt medan polarna o några tjejer stod o kolla. så fort jag släppte kopplingen dog hojen. så höll det på ett par ggr tills en snäll :mad: farbror kom förbi o knacka mig på axeln o sa: fäll upp stödet så kanske du kommer någonstans. :Bugar
Blev inga damer den kvällen :D:D:D:D
 
Kan det inte ha lite med sprutet att göra också? På bilar så stängs ju insprutningen av om man släpper gasen och motorbromsar över (oftast) 1500 varv, men trampar man ner kopplingen så hålls ju tomgången uppe.
 
Kan det inte ha lite med sprutet att göra också? På bilar så stängs ju insprutningen av om man släpper gasen och motorbromsar över (oftast) 1500 varv, men trampar man ner kopplingen så hålls ju tomgången uppe.

Tomgångsvillkoren får sprutet från TPS och RPM
 
Om du byglar så bör du tänka på att en del hojar har en annan inställning för tändningen när kopplingen är indragen.

Jag byglade kopplingen på min gamla K5, för att sen märka att varvtalet begränsades med 500-1000 varv på topp. (Minns inte exakt varvtal).
Nu behöver det inte vara så på din Honda, men det kan vara så.
 
Varför funkar det inte likadant på bilar då? Extrakontakter kostar ju bara pengar...

Jag kan inte moderna bilar. Men det har ju så mycket skumma anti-system av vilka jag spontant tror att många av dem behöver veta om kopplingen är ur eller i. Ta bara farthållaren eller antispin eller antisladd tex.
 
För att minska mängden oförbrända kolväten i avgaserna har bilar "bränsleavstängning" när gasen släpps under motorbroms.
Bränsleavstängningen upphör när man nått tomgångsvarv eller trampar ner kopplingen.
 
Last edited:
För att minska mängden oförbrända kolväten i avgaserna har bilar "bränsleavstängning" när gasen släpps under motorbroms.
Bränsleavstängningen slutar upphöra när man nått tomgångsvarv eller trampar ner kopplingen.

Aha! Jag antar att det beror på att bilar ofta körs i closed loop. För på en hoj kan man ju åstadkomma detta bara genom att sätta bränslet vid lägsta TPS till noll i mappen för alla varvtal som överstiger övre tomgångsvarvtal
 
Annars minns jag min första hoj med stödkontakt. Försökte varva hårt o dra iväg lite coolt medan polarna o några tjejer stod o kolla. så fort jag släppte kopplingen dog hojen. så höll det på ett par ggr tills en snäll :mad: farbror kom förbi o knacka mig på axeln o sa: fäll upp stödet så kanske du kommer någonstans. :Bugar
Blev inga damer den kvällen :D:D:D:D

been there, done that..kom dock på det själv efter ett tag :gnissla
 
Aha! Jag antar att det beror på att bilar ofta körs i closed loop. För på en hoj kan man ju åstadkomma detta bara genom att sätta bränslet vid lägsta TPS till noll i mappen för alla varvtal som överstiger övre tomgångsvarvtal

Vet inte säkert om systemet är likadant på nya hojar, men med den mycket mindre svängmassan skulle det förmodligen bli ett kännbart ryck så snart spridarna öppnar, som på tex Suzuki Gsxr 750, vilken tidigare har fått kritik för just detta.
En sån har jag :)
 
Vet inte säkert om systemet är likadant på nya hojar, men med den mycket mindre svängmassan skulle det förmodligen bli ett kännbart ryck så snart spridarna öppnar, som på tex Suzuki Gsxr 750, vilken tidigare har fått kritik för just detta.
En sån har jag :)

Ja det tror jag också är anledningen till att man ofta släpper på lite bränsle på motorbroms även på hojar. Jag har gjort så även i min mapp, dvs jag har avstått från att dra ned den nedersta TPS-kurva till noll, motorbromsen är ju redan nu heeelt tillräcklig. Dessutom missar man ju det goa avslagsgurglet med noll bränsle :D Dvs det låter luftkompressordött som en motorbromsande Monster, ibland undrar jag om de hojarna har jakebrake, sånt vore ju lite coolt på en hoj iofs :D
 
Last edited:
Ja det tror jag också är anledningen till att man ofta släpper på lite bränsle på motorbroms även på hojar. Jag har gjort så även i min mapp, dvs jag har avstått från att dra ned den nedersta TPS-kurva till noll, motorbromsen är ju redan nu heeelt tillräcklig. Dessutom missar man ju det goa avslagsgurglet med noll bränsle :D Dvs det låter luftkompressordött som en motorbromsande Monster, ibland undrar jag om de hojarna har jakebrake, sånt vore ju lite coolt på en hoj iofs :D

Finns det nåt goare än en högkompad twin, när man släpper gasen far man upp på tanken och när man ger på igen så går den till väders :tummenupp
 
kopplingsbrytaren sitter för farthållaren,du har svänghjulsgivaren till att bestämma motorvarv och med tps på mindre än 10% så stänger den av soppan ner till förprogramerat varv.om den brutit och satt på soppan hade den blivit aldeles för ryckig när du växlar eftersom du oftast dumpar mer än 10% på gasen innan kopplingen passerat brytläge.
sedan har du däremot lite olika på olika bilar för fullgasvarvtal utan drivning.på visa bilar använder man hjulsensorerna/hastighetsgivaren för att styra maxvarvtal utan drivning.på vissa växelindikatorn.
antispinn som nämndes använder skillnanden emellan pulser på de olika hjulen.regleringen är olika på olika bilar,stänga extra gasspjäll,halvera tändpulserna.för antisladd så är abspumpen oftast med och bromsar det mest avikande hjulet.

mc som tråden handlade om är mest säkerhetsgrej:inte kunna starta med växel i ,men som nämnts så påverkas ibland tändning så att den "torrvarvar" upp långsammare och även system med lägre maxvarv förekommer.
 
Finns det nåt goare än en högkompad twin, när man släpper gasen far man upp på tanken och när man ger på igen så går den till väders? :tummenupp
Nej det finns det inte :D

kopplingsbrytaren sitter för farthållaren,du har svänghjulsgivaren till att bestämma motorvarv och med tps på mindre än 10% så stänger den av soppan ner till förprogramerat varv.om den brutit och satt på soppan hade den blivit aldeles för ryckig när du växlar eftersom du oftast dumpar mer än 10% på gasen innan kopplingen passerat brytläge.
sedan har du däremot lite olika på olika bilar för fullgasvarvtal utan drivning.på visa bilar använder man hjulsensorerna/hastighetsgivaren för att styra maxvarvtal utan drivning.på vissa växelindikatorn.
antispinn som nämndes använder skillnanden emellan pulser på de olika hjulen.regleringen är olika på olika bilar,stänga extra gasspjäll,halvera tändpulserna.för antisladd så är abspumpen oftast med och bromsar det mest avikande hjulet.

mc som tråden handlade om är mest säkerhetsgrej:inte kunna starta med växel i ,men som nämnts så påverkas ibland tändning så att den "torrvarvar" upp långsammare och även system med lägre maxvarv förekommer.

Så har jag också fått lära mig att antisladd funkar på bilar. Så även i det systemet så måste ju styrsystemet veta om om kopplingen är i eller ur innan den ger sig på spjäll och/eller tändning:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top