Varför är begagnade racedäck alltid körda "20minuter"?

Vad är du skeptisk till nu Nytekno??? Att gamla däck är sämre än nya??

Jag kan med min moderata kapacitet gå ut och lägga två pass på ny mackor och slakta dem så illa att ingen skulle våga köra på dem igen. dvs 40minuter på ett par rennsport med 3-4 hekto för lågt däckstryck och bortskruvad fjädring så jävlar. Naturligtvis undviker jag om jag kan men det har hänt.

Geiger måste köra på bakelit el dyl.... Var det inte du som körde trettontider på Åsen senast?? Helt oförståeligt för mich.

Chrille skrev:
Vad är du skeptisk till nu Nytekno??? Att gamla däck är sämre än nya??

Jag kan med min moderata kapacitet gå ut och lägga två pass på ny mackor och slakta dem så illa att ingen skulle våga köra på dem igen. dvs 40minuter på ett par rennsport med 3-4 hekto för lågt däckstryck och bortskruvad fjädring så jävlar. Naturligtvis undviker jag om jag kan men det har hänt.

Geiger måste köra på bakelit el dyl.... Var det inte du som körde trettontider på Åsen senast?? Helt oförståeligt för mich.

Iofs så käkar en 750 enormt mycket mer däck än en tvåtaktsracer, men visst, Nyteknik är ute och cyklar som vanligt....

Chrille skrev:
Gayger satt mest och surade i depån, kanske därför hans däck håller så länge

soppatorsken skrev:
Din avundsjuka lyser igenom nu....
Du va ju inte ens där på Åsen igår, du hade ändå inte förstått vad jag menar och då skriver jag ändå jättesakta så att du ska hinna läsa

GSXR1100R skrev:
Du va ju inte ens där på Åsen igår, du hade ändå inte förstått vad jag menar och då skriver jag ändå jättesakta så att du ska hinna läsa

Oookej. Fast jag tror ändå att Geiger varvar dig efter tio varv om han bara har ett par sjussta sulor. Typ ett par Nike.

Edit; Fuck, det gör såklart jag med.

soppatorsken skrev:
Oookej. Fast jag tror ändå att Geiger varvar dig efter tio varv om han bara har ett par sjussta sulor. Typ ett par Nike.

Edit; Fuck, det gör såklart jag med.
Ja ja det gör han säkert, men du då är du snabb

GSXR1100R skrev:
Ja ja det gör han säkert, men du då är du snabb

Hur fan ska jag kunna veta om vem av oss som är långsammast? Du mörkar ju och har aldrig sagt hur långsamt du snurrar runt på banorna.

Sällsynt jobbig avatar du skaffat dig.

Nyteknik skrev:
Att sämre i det här sammanhanget innebär en avgörande skillnad för en medelmåttig 250-amatör.

Större fyrtaktare och gatdäck verkar vara en helt annan sak.

Även en medelmåttig amatör känner skillnad på ett bra och ett sämre däck.
Det hela handlar om förtroende, och jag kan lova dig att ett nytt runt och fint däck definitivt påverkar hojen till det bättre.
Sen att Fredde W ändå kan lägga varvrekordstider med sopslut däck har mer att göra med hans superba hojkontroll att göra..

Det kanske inte är helt avgörande för en amatör heller varvtidsmässigt, men säkerhetsmssigt gör det en hel del, det ÄR bättre grepp i nya däck, de GER mer förtroende. Mer förtroende ger oftast bättre varvtider, eller iaf samma varvtider, fast betydligt säkrare..

oFFkeFF skrev:
...de GER mer förtroende. Mer förtroende ger oftast bättre varvtider, eller iaf samma varvtider, fast betydligt säkrare..

Jag förstår att det är så det funkar. Själv har jag aldrig kört på nya skicks och kan inte göra samma jämförelse. Man tager vad man haver. Vänjer man sig vid en hög standard blir det svårt att acceptera något "sämre" – så är det med alla vanor man skaffar sig. Kostnaden för den utan sponsorer att köra med nya slicks är så oerhört mycket högre jämfört med bättre begagnade att det framstår som orimligt i förhållande till "känslan" och allt annat som kostar.

Nyteknik skrev:
Jag förstår att det är så det funkar. Själv har jag aldrig kört på nya skicks och kan inte göra samma jämförelse. Man tager vad man haver. Vänjer man sig vid en hög standard blir det svårt att acceptera något "sämre" – så är det med alla vanor man skaffar sig. Kostnaden för den utan sponsorer att köra med nya slicks är så oerhört mycket högre jämfört med bättre begagnade att det framstår som orimligt i förhållande till "känslan" och allt annat som kostar.

Är man lyckligt ovetande spelar det kanske ingen roll ;)
Är inte tokrik heller, så för egen del åker jag ju på beggade däck i stor utsträckning, försöker dock få på så nya däck som möjligt till racehelgerna.

(Jag kastar in några frågor här på vinst o förlust)

Hur sabbar man ett t ex sprillans RS1/2/3 eller motsvarande Mich, Dunlop på bästa sätt.

-Nöta bort 2 mm på vägkörning i låg temp (jämnt och fint dvs inget mittenplatt)?
-10 fullständiga värmecykler?
-Annat?

Om mönstret är runt 0.5 mm, funkar det sämre på bana då? Varför? (det var nästan samma fråga som ovan faktiskt)

Efter varje värmecykel, blir ju däcket hårdare, blir det automatiskt sämre av det eller är det bara att det måste värmas längre/mera för att uppnå samma mjukhet och fäste?

EDIT: alla frågor, med avseende på att däcken skall användas för bankörning/tävling eller liknande

soppatorsken skrev:
Hur fan ska jag kunna veta om vem av oss som är långsammast? Du mörkar ju och har aldrig sagt hur långsamt du snurrar runt på banorna.

Sällsynt jobbig avatar du skaffat dig.
Jag är långsammast, så är det.

är det inte så att de flesta gör av med en uppsättning däck/ kval eller tränning och att dessa är emellan 20 och 40 minuter minus alla gulflaggor och skit?
att sedan många skriver 20 minuter är för att man försöker naturligtvis sälja de som gått minst och då är dyrast först då de billigare säljer sig själva på alla tävlingar till snåla jävla gatåkare,sk.wannabies.....

Om hur däcken ser ut är upp till var och en att bedömma,hur länge de gått är egentligen helt oviktigt utan det är körstil och hojinställningar som är avgörande.
exempel:snabba killar som kanske inte litar på däcken då de börjar småsläppa på 43 tider och då kört kanske 20 minuter på de,rokkien kanske ändå bara sätter 45 tider och då kan han kanske köra 50 minuter på samma däck innan nästa långsammare kille tar över eller säljer de till en gatåkare.ingen av dessa senare kommer att säga att däcken gått 50 minuter med de själva i sadeln i alla fall och där har vi tidslögnen.
en halvseriös kille orkar inte ljuga om hur länge däcken gått till alla utan kritar tid och bana på de och det tar hellre 100 kr i förlust än riskerar att nån jävel går ut på helt slut slicks som innebär att de kanske får fördröjd start,missar förjor osv.....
Hur judarna är här inne vet jag inte men det är ju definitivt inte för skoj man har en halv buss med däck med hem som man säljer för en femte del av priset om de nu är så att man kunnat använda ett set hela helgen,så tror och vet jag i alla fall att de förare jag träffat denna helg tycker.
vad ni dusskuterar emellan på 3 sidor har jag inte läst men uppenbarligen är det bara en massa skitsnack annars så hade folk slutat skriva för länge sedan.
däckets karraktär förändras av värmare men om de blivit värmda en eller 2 ggr spelar kvittan om det inte är renodlade kvaldäck.

GSXR1100R skrev:
Tjejkörd kan juh innebära att Åsa har surfat med dom :D
Åsa är en förståndig flicka och vänder på sulorna precis som vi andra rookiesar, vilket möjligtvis ger 20 min tills däcket går på väven. Just i detta ögonblick skulle nog ett par Sandmaster II sitta fint på. Har själv både sand och mudd i släpet för stunder man provar på enduro.
:hihi

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...