Varför är begagnade racedäck alltid körda "20minuter"?

Goodstuff skrev:
Nä jag skojar inte.
Tror detta är racingens motsvarighet till "tjejkörd" och "aldrig vinterkörd".
Haha !! riktigt kul det där !! En uppsättning tjejkörda slicks säljes, aldrig vinterkörda mer än 20 min eller ett pass. :tummenupp

Mattias skrev:
Veidectomtarna byter efter varje pass. Eller gjorde förra året iaf, nu har de ju nya gayregler.

De som har spons/råd byter efter varje pass... reglerna är 6 bakdäck på en helg = 2 kval, 1 varmup, 1 race

det blir en del däck för de som har råd... och de kör ogärna på dom igen.. finns de som inte ens åker på nya däck som bara suttit däckvärmare på...

//Håkan

Nyteknik skrev:

Inte bara kanske, det är så. Däcken är bara som allra bäst de första 20 minuterna, eller ens knappt det.
Men sen går det ju att köra på dem bra länge efter det ändå.
Jag försöker ju köra efter "lyx-metoden", nya till race, som jag kör träningar/kval på. Fast tycker jag däcket fortfarande känns ok och det slitits fint, så kan det ju få åka nåt race till..

Vad gäller rent greppmässigt så märker en som är lika kass som jag att bakdäcket börjar ge sig efter 70-80 mil. Men det GÅR att köra lika långt till med det....men så jävla kul är det inte.

Jag har kört hela säsongen på endast 2 uppsättningar begagnade slicks.
Sist jag köpte däck var av Mr Lind till Sviestad SM. Körde träning, kval och race där. Sen körde jag två bandagar på Mittsverige banan, ocg två träningar efter det. Och nej... Dom är fortfarande inte helt slut. Helt sjukt!!

Eller så kör jag för sakta...?! :rolleyes:

Geiger skrev:
Jag har kört hela säsongen på endast 2 uppsättningar begagnade slicks.
Sist jag köpte däck var av Mr Lind till Sviestad SM. Körde träning, kval och race där. Sen körde jag två bandagar på Mittsverige banan, ocg två träningar efter det. Och nej... Dom är fortfarande inte helt slut. Helt sjukt!!

Eller så kör jag för sakta...?! :rolleyes:

Rätta takter! Slicks?

Sen finns det ju en annan aspekt. Trots att man inte är supervärst snabb, så är det inga större problem att göra fel, och belasta däcken hårt, och därför kanske gå omkull för att däcken gjort sitt bästa.
Ofta är det ju det som skiljer en snabbare förare från en långsammare, den snabbare kan ställa in sin fjädring och kör "rätt" medan den grönare förare kanske kör fjädringen fel, och gör fel i kurvorna..
Fredde W, kan köra 2.10 på assen på ett tokslut bakdäck, han har den kontrollen, det har inte jag..

Och så tar vi det en gång till.
Annonser finns det en hel forumdel för. Använd den och skicka PM så kan vi diskutera själva fenomenet här.

Jag vågar säga att det finns INGEN som har lika bra koll på t.ex körd tid på däck som jag har. Och då menar jag ingen! :hihi Se t.ex nedanstående rapport från de däck som sitter på hojen nu, 27 pass varav race på Anderstorp och Sviestad... Och de ser fortfarande fina ut!!
Jag vet att det betyder att jag gasar för lite, funderar faktiskt på att trycka upp en T-shirt där det står: "Nä, det går för långsamt idag med!"
Så köper man däck av mig så får man redigt inkörda mackor, inga 20-minutersfjomperier här inte! :D
http://hem.bredband.net/b123853/tiretags.htm

Goodstuff skrev:
Nä jag skojar inte.
Tror detta är racingens motsvarighet till "tjejkörd" och "aldrig vinterkörd".

Håller med dig. Inte många som kan se om ett däck gått 15min eller det 5 dubbla om man inte vet hur däck ska se ut eller har ett nytt att jämnföra med.

Samma fenomen finns med skinnställ hjälmar m.m
Kolla på Blocket. Alla skinnställ är använda endast 5 gånger. Säljes pga felköp bla bla bla osv osv.

Då är det intressant att fråga sig om tjejkörd är något positivt eller negativt om man t.ex. ska köpa en bil eller hoj? :rofl

musse skrev:
Haha !! riktigt kul det där !! En uppsättning tjejkörda slicks säljes, aldrig vinterkörda mer än 20 min eller ett pass. :tummenupp
Tjejkörd kan juh innebära att Åsa har surfat med dom :D

Bifogat

• IMG_1781.jpg
    IMG_1781.jpg
    21 KB · Visningar: 136
håkan skrev:
De som har spons/råd byter efter varje pass... reglerna är 6 bakdäck på en helg = 2 kval, 1 varmup, 1 race

det blir en del däck för de som har råd... och de kör ogärna på dom igen.. finns de som inte ens åker på nya däck som bara suttit däckvärmare på...

//Håkan

Ja, det är ju oxå himla viktigt att de inte gått igenom för många heat-cycles. Det är ju något du inte direkt kan se förrän det är för sent. Jag köper själv begagnade Pirelli supercourses däck som gått igenom cirka 2-3 heatcycles och älskar dem!! Men jag köper dem av en folk på banorna så jag håller ett öga på dem...
;) Men, det där med tjej-körd gillar jag. Gillar bilden på Åsa!! Men hur dumt det än låter så funkar det bra i en annons. Det är kanske därför jag fått så många telefonsamtal på min annons? He, he.... Fast jag ljuger inte om hur jag kört hondan... Om de är smarta nog att fråga.

Torkel skrev:
Jag vågar säga att det finns INGEN som har lika bra koll på t.ex körd tid på däck som jag har. Och då menar jag ingen! :hihi Se t.ex nedanstående rapport från de däck som sitter på hojen nu, 27 pass varav race på Anderstorp och Sviestad... Och de ser fortfarande fina ut!!
Jag vet att det betyder att jag gasar för lite, funderar faktiskt på att trycka upp en T-shirt där det står: "Nä, det går för långsamt idag med!"
Så köper man däck av mig så får man redigt inkörda mackor, inga 20-minutersfjomperier här inte! :D
http://hem.bredband.net/b123853/tiretags.htm

jag bjuder 3000kr paret

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph