Varför är begagnade racedäck alltid körda "20minuter"?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I princip i alla annonser för begagnade racedäck så står det att de antingen är körda "20 minuter" eller bara "ett pass". Oavsett vilken nivå föraren ligger på med tanke på resurser så är alla deras däck körda 20 minuter. Har folk verkligen sådana däckbudgetar att de kan sälja sina däck efter ett träningspass, tycker inte det ser ut så i depån även om det krängs däck ganska ofta så byter väl inte de flesta efter förmiddagsträningen eller mellan passen på en bandag.
Personligen tror jag det ligger en hund begraven här. :va

Goodstuff skrev:
I princip alla annonser för begagnade racedäck så står det att de antingen är körda "20 minuter" eller bara "ett pass". Oavsett vilken nivå föraren ligger på med tanke på resurser så är alla deras däck körda 20 minuter.

Hähä skojar du eller?

20 minuter=En helg....

Nä jag skojar inte.
Tror detta är racingens motsvarighet till "tjejkörd" och "aldrig vinterkörd".

Veidectomtarna byter efter varje pass. Eller gjorde förra året iaf, nu har de ju nya gayregler.

Jag håller med asso, verkar lite suspekt :va Jag säljer ju beggade slicks men dom flesta har gått mer än 20 min. Däremot har jag bra priser på däcken vilket gör att jag byter väldigt ofta. Åtminstone för att vara rookie...

Tillägg: Dessutom så säljer jag mina billigare än dom allra flesta... Och dom är i gott skick... vadå smyg reklam :D

Goodstuff skrev:
I princip i alla annonser för begagnade racedäck så står det att de antingen är körda "20 minuter" eller bara "ett pass". Oavsett vilken nivå föraren ligger på med tanke på resurser så är alla deras däck körda 20 minuter. Har folk verkligen sådana däckbudgetar att de kan sälja sina däck efter ett träningspass, tycker inte det ser ut så i depån även om det krängs däck ganska ofta så byter väl inte de flesta efter förmiddagsträningen eller mellan passen på en bandag.

Chris Ash skrev:
Hähä skojar du eller?

20 minuter=En helg....
Nja... Varierar nog mycket det där. Om "gjutdobbarna" sitter kvar på mitten har de knappast gått en hel helg. Man ska nog lite mindre på vad säljaren säger än på däckens skick.

Det är klart att en hel del däck på marknaden de facto bara används ett pass eller ca 20 minuter, det syns ju tex på mitten av däcket och dess övriga kondition. Men när folk säljer racedäck i andrahand och annonserar med 20 minutersregeln så tvivlar jag ganska duktigt.

Bingo skrev:
Nja... Varierar nog mycket det där. Om "gjutdobbarna" sitter kvar på mitten har de knappast gått en hel helg. Man ska nog lite mindre på vad säljaren säger än på däckens skick.

Beror på vilken bana det är iofs, knutstorp/falken sliter inte bort gjutklacken på en hel helgs körning..

Goodstuff skrev:
Har folk verkligen sådana däckbudgetar att de kan sälja sina däck efter ett träningspass...

Undrar också.

På mina begagnade slicks kör jag ett par träningar och en racehelg. Och det går bra. Visst förstår jag att man fordrar bästa möjliga vidhäftning om man är riktigt snabb. Men det verkar som många kastar pengarna i sjön när de byter däck i parti och minut. Samma sak med trimdelar.

En 250 är dock betydlig mildare mot däcken än en 1000 kubikare, om man inte kör som Fredde eller har helt fel inställningar på dämparen. Det är dock ett intressant fenomen att däcken bara körs i 20 minuter.

Nyteknik skrev:
Undrar också.

På mina begagnade slicks kör jag ett par träningar och en racehelg. Och det går bra. Visst förstår jag att man fordrar bästa möjliga vidhäftning om man är riktigt snabb. Men det verkar som många kastar pengarna i sjön när de byter däck i parti och minut. Samma sak med trimdelar.

Mitt förra set däck gick sex race+melanliggande träningar, detta har gått fyra. Det är kanske därför det går så sakta?

Aj aj aj, nu försöker du mörda en helig ko. Se hur det gick för Nyteknik som envist försökt avliva myterna om racebensin och det rinnande guldet (olja). Samma diskussion kommer att föras om och om igen år efter år. Nästa år blir det dags igen, jag lovar. Att försöka ta reda på verkligheten och berätta om den är som att kasta vatten på en gås, ingen vill veta av den. Folk gillar att betala höga priser för okända produkter. Det kommer fortsätta säljas racebensin för 25 kr/l och tvåtaktsolja för 250 kr/l. Alla racedäck är körda 20 minuter. Så ÄR det!

Goodstuff skrev:

Säkerligen ligger en halv kennel begravd, men det omsätts de facto en hel del beggade racemackor och jag föreställer mig att det är nöjda kunder som kommer tillbaka i många fall. Mest aktuellt är det väl att sälja mönstrade däck till gatåkare. (läs 180-dimension bak, 120 fram) Har man bra inköpspriser och får en skvätt pengar för "20-minutersdäcken" kan jag förstå att de kan byta ganska ofta.
Jag misstänker att eftermarknaden för 125- och 250-åkarnas begagnade slicks inte är lika god, och då får man kanske också köra längre med sina däck. (Ha överseende med eventuella kunskapsbrister om vilka däck ni kör på.)

Teddy skrev:
Aj aj aj, nu försöker du mörda en helig ko. Se hur det gick för Nyteknik som envist försökt avliva myterna om racebensin och det rinnande guldet (olja). Samma diskussion kommer att föras om och om igen år efter år. Nästa år blir det dags igen, jag lovar. Att försöka ta reda på verkligheten och berätta om den är som att kasta vatten på en gås, ingen vill veta av den. Folk gillar att betala höga priser för okända produkter. Det kommer fortsätta säljas racebensin för 25 kr/l och tvåtaktsolja för 250 kr/l. Alla racedäck är körda 20 minuter. Så ÄR det!

Ja, för att det är viktigt för många att upprätthålla intrycket att man ägnar sig åt "riktig" racing – där det verkligen byts däck så fort man kör in i depån och där olja, bensin och underliga trimdelar hanteras och konverseras som vore de heliga reliker.

Trams!

:smasha

oFFkeFF skrev:
Beror på vilken bana det är iofs, knutstorp/falken sliter inte bort gjutklacken på en hel helgs körning..
Nja, det vete fasen när det gäller de lite större, tyngre maskinerna... Däck som gått en hel helg på falken är helt sneda i profilen. Så dem känner man igen i vilket fall. Hursom, bland begagnatdäcken förekommer allt från riktigt utslitna till däck som faktiskt gått 20 minuter. Det är dock sällan säljaren säger saker i stil med att de först gått träning-tidskval-tävling, sedan fyra träningspass på lokala klubben, ett sextimmars endurance och till sist två heldagar på en vanlig bandag. Trots att däckets allmänna skick antyder det :D

tipsa lite...

Tja....

Jag bor i örebro och måste köpa nytt bakdäck nu!!

Funderar på gammalt race-däck, är det lugnt å köra runt på sånt, lr är det sämre bara för man kör på gator som kanske inte är kliniskt rena??? :confused:

Så tänkte jag kolla om det är nån i närheten av ö-o som vill sälja?

PM:a mig isåfall!

Mvh/ Marcus

Nyteknik skrev:
Ja, för att det är viktigt för många att upprätthålla intrycket att man ägnar sig åt "riktig" racing – där det verkligen byts däck så fort man kör in i depån och där olja, bensin och underliga trimdelar hanteras och konverseras som vore de heliga reliker.

Trams!

:smasha

Tja hade man haft råd så hade det ju inte varit fel med ett set nya däck till varje tävling. Det ÄR trots allt skillnad på 50 mil gamla däck och helt nya, tom i 125. De som kör Superbike och andra tunga starka hojar är nog illa tvungna att byta.

Sen kör ju inte alla lika långsamt som du heller......

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti