Varför är Akrapovic så dyrt?

17760-22703-0-600-wide.jpg


Så där ja. Ett styck PW exhaust på g från Brittania. :yoparty
 
Säkert ett bra avgassystem, men det finns andra anledningar än bara namnet till att Akrapovic är dyra.

Mig veterligen har ingen annan tillverkare av avgassystem ett eget laboratorium som testar bitar ur SAMTLIGA rullar med titanplåt som man köper in. Allt för att förvissa sig om att kvaliteten är den rätta.

Ingen annan har heller en jämförbar hydroformningsanläggning som formar titanplåten till runda, ovala eller D-formade rör, eller rör som ändrar sin form längs sin längd, eller någon annan klurig form.

Ingen annan tillverkare har heller en jämförbar kolfiberanläggning med flertalet autoklaver.

Jag har varit där på studiebesök för några år sedan och deras numera två anläggningar är otroligt imponerande. Ovan nämnda exempel är bara tre, kvalitetstänket från första penndraget till utskeppning är minst lika imponerande. Att försöka jämöra detta med en mekanisk verkstad som bockar lite rostfria rör på arbetsbänken är som att jämföra NASA med någon som skjuter raketer på nyårsafton.
 
Mig veterligen har ingen annan tillverkare av avgassystem ett eget laboratorium som testar bitar ur SAMTLIGA rullar med titanplåt som man köper in. Allt för att förvissa sig om att kvaliteten är den rätta.
Ingen annan har heller en jämförbar hydroformningsanläggning som formar titanplåten till runda, ovala eller D-formade rör, eller rör som ändrar sin form längs sin längd, eller någon annan klurig form.
Ingen annan tillverkare har heller en jämförbar kolfiberanläggning med flertalet autoklaver.
Jag har varit där på studiebesök för några år sedan och deras numera två anläggningar är otroligt imponerande. Ovan nämnda exempel är bara tre, kvalitetstänket från första penndraget till utskeppning är minst lika imponerande. Att försöka jämöra detta med en mekanisk verkstad som bockar lite rostfria rör på arbetsbänken är som att jämföra NASA med någon som skjuter raketer på nyårsafton.

Jag tycker fortfarande att trots allt du rabblar upp så berättigar det inte ett pris på 11000 för ett slipon i stål till en gs... :dummer

Att förminska Pipe Werx som lite rörbockare för att föra fram din egen åsikt över hur jäkla bra Akra är, visar ju lite var nivån på diskussionen landat. Men okej.

Jag kommer aldrig pröjsa 11000 för ett akraslipon i rostfritt stål med kolfibertopp till någon hoj alls, typ ever.

Oavsett hur fancy Akras procedurer är så pratar vi fortfarande om ett slipon i stål till en GS. Med Svetsade db-killers osv. Nja. Nu la jag 2700 inkl. frakt för ovan. Får se. Jag tänker inte ropa hej än, men har bara fått positiva tankar om PW. Akra känns som ett pengasugande blingföretag med överprisade produkter till många modeller och ja jag vet de är stora i Moto gp. Sen är säkert Akra jättebra inom racing men det är ju inte jag ute efter. Jag är ute efter ett skönare ljud. Sen i ärlighetens namn om pipan är snygg eller inte? Du kan aldrig se den när du sitter på bågen. Särskilt inte på en GS med packväskor. :lol

Jag kanske kommer ångra detta ljuvt då det saknar det som krävs för att köra i Europa ned men va fasen. Det är kul att mecka lite så när jag ska utomlands så åker originalet på så man slipper problem med Ze Polizeiii. :rolleyes::smasha
 
Ett par saker som jag tycker sticker ut jämfört med flertalet konkurrenter:
1, Sjukt fina svetsfogar och en kvalitetskänsla som är väldigt hög.
2, Passform som är minst lika bra som original.
3, Ljudnivå som är OK på bana trots att det låter lite mulligare än original. Jag har kört ett flertal banor utan Db-killer eller katalysator och besiktat alla gånger utom första (då besikningsmannen skrattade åt att det inte ens fanns sot i mina nymonterade Db-killers). Burkarna gör sitt jobb riktigt bra helt enkelt.

Utseendet är ju i betraktarens öga, så det är säkert inte alla som gillar, men jag gör det. Inga krumbukter och bling, utan snyggt och cleant (för det mesta iallafall).
 
Att förminska Pipe Werx som lite rörbockare för att föra fram din egen åsikt över hur jäkla bra Akra är, visar ju lite var nivån på diskussionen landat. Men okej.

Du vill alltså inte ha andras åsikter om Akrapovic och du har redan bestämt att de är pengasugare utan anledning...?

Förlåt om jag missuppfattade frågan i ditt första inlägg.

:va
 
Sjukt jobbigt med hojar som låter mycket vid bandagar, körde en bandag på kinnekulle förra året och det var fan huvudvärk efter halva dagen (missade ta med proppar).
Man störs inte av det när man sitter på hojen men när man står bredvid hör man hur illa det låter...
 
Sjukt jobbigt med hojar som låter mycket vid bandagar, körde en bandag på kinnekulle förra året och det var fan huvudvärk efter halva dagen (missade ta med proppar).
Man störs inte av det när man sitter på hojen men när man står bredvid hör man hur illa det låter...
Låta illa, inga Ducati eller annat trevligt italienskt där alltså?
 
Sjukt jobbigt med hojar som låter mycket vid bandagar, körde en bandag på kinnekulle förra året och det var fan huvudvärk efter halva dagen (missade ta med proppar).
Man störs inte av det när man sitter på hojen men när man står bredvid hör man hur illa det låter...
Låta illa, bara Ducati eller annat trevligt italienskt där alltså?
 
Du vill alltså inte ha andras åsikter om Akrapovic och du har redan bestämt att de är pengasugare utan anledning...?

Förlåt om jag missuppfattade frågan i ditt första inlägg.

:va

Nej du har rätt. Var väl lite snabb på att hugga där. Sorry för det. Ibland går det för fort. :rodnar

Att Akra lägger mycket tid på tester och utveckling är toppen och de är ett premiummärke. Vad jag menar på (och som jag skulle uttryckt mig bättre om) är att i mitt fall så handlar det om en R1250GS inte en ducati eller Yamaha R1M mm. Det är en "äventyrshoj" som trots sin storlek används rätt friskt i det fria och att då slänga på en eftermarknadsburk för 11000 som enda fabriksval är helt främmande för mig. Jag tycker det är löjliga summor för min typ av hoj helt enkelt... :dummer
 
Nej du har rätt. Var väl lite snabb på att hugga där. Sorry för det. Ibland går det för fort. :rodnar

Att Akra lägger mycket tid på tester och utveckling är toppen och de är ett premiummärke. Vad jag menar på (och som jag skulle uttryckt mig bättre om) är att i mitt fall så handlar det om en R1250GS inte en ducati eller Yamaha R1M mm. Det är en "äventyrshoj" som trots sin storlek används rätt friskt i det fria och att då slänga på en eftermarknadsburk för 11000 som enda fabriksval är helt främmande för mig. Jag tycker det är löjliga summor för min typ av hoj helt enkelt... :dummer


Akrapovics filosofi har aldrig varit att vara billigt. De menar att det finns andra märken som fyller den kostymen. Bevisligen har de funnit sig tillrätta i sin målgrupp. Folk som är beredda att spendera större summor på form och funktion än andra.
 
Mjo men när du sätter det i perspektiv mot andra områden så är det fortfarande ett löjligt pris. För 11000 får du en riktigt bra gamingdator idag t.ex. Dvs, chassi, moderkort, grafikkort,ssd,ram-minnen, nätagg mm. Eller så handlar man ett stålrör med dämpande material och kolfibertopp.
 
Mjo men när du sätter det i perspektiv mot andra områden så är det fortfarande ett löjligt pris. För 11000 får du en riktigt bra gamingdator idag t.ex. Dvs, chassi, moderkort, grafikkort,ssd,ram-minnen, nätagg mm. Eller så handlar man ett stålrör med dämpande material och kolfibertopp.

Lite haltande jämförelse. En gamingdator består av komponenter som är tillverkade i enorma volymer, med skyhöga marginaler i alla (de flesta) led. Samma sak gäller inte ett slipon till en specifik hojmodell.
 
Alla kvalitetssystem ligger hyfsat nära i pris i dom exklusiva materialen. Det är svårt att komma undan. Sedan har du möjlighet att få en akra eller Termignone som tillverkaren tillhandahåller med bibehållen garanti så är det lätt värt ett par tusen mer än med jämförbara system.
 
Mjo men när du sätter det i perspektiv mot andra områden så är det fortfarande ett löjligt pris. För 11000 får du en riktigt bra gamingdator idag t.ex. Dvs, chassi, moderkort, grafikkort,ssd,ram-minnen, nätagg mm. Eller så handlar man ett stålrör med dämpande material och kolfibertopp.

Men man får ju ta i beaktning också att det är marknaden, vi själva, som är med och bestämmer var brytpunkten för kostnaden ligger.
I den här delen av världen gör vi ju det mesta för att det är kul, eller för vår egen fåfänga, eller för att någon annan har sagt att det är coolt.
Det ligger inte så mycket reellt behov bakom våra inköp i alla lägen.
Hur många har inte kastat ut ett fullt fungerande kök?
Man kan köpa en handväska från Gucci för 20.000kr, och det gör vi, annars skulle dom inte finnas.
Så ser man till det reella behovet så skulle det väl säljas ännu färre hel och halvsystem, för vad är det för fel på det som redan sitter där?
Nä, det är inte tillräckligt snyggt, låter för lite, eller så tycker polarna att det är lite fjantigt.

Men håller med en som sagt "Buy quality - cry once", det ligger en del i att man får det man betalar för, sedan kan väl vissa saker vara lite väl hypade, som handväskan i exemplet.
Men det är svårt att jämföra ljuddämpare med datorer och handväskor, det är liksom olika typer av funktionsområden och kundgrupper.
Den vanliga plastpåsen som vi bär hema maten i är väl den procentuellt sett minst prisvärda produkten på marknaden idag kan jag tycka, om man relaterar till utvecklings och produktionskostnad.

Och om jag själv är fåfäng? - Tacka fan för det :)
 
Utan att äga eller fundera på ett Akra, är för dyrt för mig tycker jag så kan jag tänka mig att den stora delen av priset ligger i inversterings och utvecklingskostnader.

Kan tänka mig att maskinparken, med formningsmaskiner, kontrollutrustning mm Alatalo talar om inte är gratis, det låter ut i alla fall ut så. Som jag förstår det är systemen helfordonsgodkända för respektive hoj vilket säkert inte heller är gratis innan allt är klart med alla papper intyg mm som ska finnas. Utan att vara ekonom eller så så misstänker jag att det är här den stora delen av kostnaderna som sen ska ta in på systemen ligger och sen kan dom säkert ta en del för namnet också. Själva kostnaden för materialet tror jag inte är så jäkla mycket högre på ett Akra utan mer kostnaderna runt ikring.

Werx är säkert bra och kan ju säkert vara väldigt bra om man ser till priset man betalar och kan leva utan helfordonsgodkännandet, för vissa duger billigare grejer andra ska vara värts och lyckas Akra då sälja ett slipon för 11000 kr får man väl gratulera att dom lyckats.

Själv kör jag med Triumph TOR och det billiga Engelska Delkevic om nån undrar och det duger åt mig.

Hittade två videor och dessa säger nog en del om tillverkningen och varför det ena är dyrare än det andra.
https://m.youtube.com/watch?v=I8ZKN3k0DJw

https://m.youtube.com/watch?v=giLUVEIJoK4
 
Last edited:
Mjo men när du sätter det i perspektiv mot andra områden så är det fortfarande ett löjligt pris. För 11000 får du en riktigt bra gamingdator idag t.ex. Dvs, chassi, moderkort, grafikkort,ssd,ram-minnen, nätagg mm. Eller så handlar man ett stålrör med dämpande material och kolfibertopp.

Du menar som att köpa en R1250GS när man kan köpa 20 kinesmotorcyklar för samma peng?
 
Utan att äga eller fundera på ett Akra, är för dyrt för mig tycker jag så kan jag tänka mig att den stora delen av priset ligger i inversterings och utvecklingskostnader.

Kan tänka mig att maskinparken, med formningsmaskiner, kontrollutrustning mm Alatalo talar om inte är gratis, det låter ut i alla fall ut så. Som jag förstår det är systemen helfordonsgodkända för respektive hoj vilket säkert inte heller är gratis innan allt är klart med alla papper intyg mm som ska finnas. Utan att vara ekonom eller så så misstänker jag att det är här den stora delen av kostnaderna som sen ska ta in på systemen ligger och sen kan dom säkert ta en del för namnet också. Själva kostnaden för materialet tror jag inte är så jäkla mycket högre på ett Akra utan mer kostnaderna runt ikring.

Werx är säkert bra och kan ju säkert vara väldigt bra om man ser till priset man betalar och kan leva utan helfordonsgodkännandet, för vissa duger billigare grejer andra ska vara värts och lyckas Akra då sälja ett slipon för 11000 kr får man väl gratulera att dom lyckats.

Själv kör jag med Triumph TOR och det billiga Engelska Delkevic om nån undrar och det duger åt mig.

Hittade två videor och dessa säger nog en del om tillverkningen och varför det ena är dyrare än det andra.
https://m.youtube.com/watch?v=I8ZKN3k0DJw

https://m.youtube.com/watch?v=giLUVEIJoK4

Precis så som jag uppfattar brittisk tillverkningsindustri.
Alla företag jag varit på är som komna direkt från 50-talet.
Stackarn får jobba sig varm.
 
Precis så som jag uppfattar brittisk tillverkningsindustri.
Alla företag jag varit på är som komna direkt från 50-talet.
Stackarn får jobba sig varm.

Precis, var för ett par år sedan i Newcastle o skulle provköra en ny maskin, runt jul vill jag minnas. Maskinen byggdes och provkördes i en plåthangar, om det fanns uppvärmning eller ej minns jag ej men att det var svinkallt minns jag. Ansvarig tekniker som körde maskinen kom till jobbet med en Triumph tiger, sen gick han hela dagen i sina 20 år gamla hojkläder... Helt normalt in The UK tydligen?
 
Mjo men när du sätter det i perspektiv mot andra områden så är det fortfarande ett löjligt pris. För 11000 får du en riktigt bra gamingdator idag t.ex. Dvs, chassi, moderkort, grafikkort,ssd,ram-minnen, nätagg mm. Eller så handlar man ett stålrör med dämpande material och kolfibertopp.

Du har full rätt som konsument att välja det ena före det andra. Jag är ingen gamer, men mina hojar har i 20/25 fått Akra. Varför? Snyggt, som en Breitling på en välvuxen handled. :banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top