Varför är Akrapovic så dyrt?

brinckis skrev:
Kawa använder Akrapovic i MotoGP...

Jag skulle tippa på att de snarare har sålt en reklamplats på hojen! Tror du tex att det är Polini som gör avgassystemen till RCV´n?
 
Sitter och kikar på slipon till min GS och slås av hur avsevärt dyrt Akra och t.ex Remus är jämfört med sina konkurrenter. 11.000 för ett Akra slipon till en GS medan Pipe Werx i England ska ha 2400 för ett. Ex. frakt. Skiljer det sig verkligen så mycket i material och "teknik" så att det motiverar en 4x högre kostnad? Ett slipon påverkar väl inte effekten nämnvärt eftersom att katten sitter ändå kvar?

Pipe Werx är inget Kina-märke heller. Det har blivit väldigt poppis och har gott rykte och kvalité så lite därför jag undrar. :dummer

Löjligt pris för en stålburk med dämpande material och lite rör...

Ja ja, jag vet. Gött trådlyft.:hihi
 
Innan du beställer nånting kolla av marknaden i staterna.

Har precis beställt rykrör ala Akrapovic från USA(Flatout motorcycles)
Valde mellan Arata o Akrapovic båda i titan,två likvärdiga system.
Bästa pris här hemma Arata=25000:-, Akra = 18000:-
Bästa pris i usa var Arata = 1275 usd ,Akra = 1235 usd
Frakten blev 120 usd.
Bestämde mig för Akra då det e lite tystare = 9500:- inkl frakt. :tummenupp
De flesta handlare i usa e väldigt samarbetsvilliga ang vad som ska
stå på fraktsedel osv,bara maila runt o leta bästa pris.
Försök kolla av så de inte e helt oseriösa.
Lyck till.....

Tull o moms då??
 
Det handlar om affärsmodellen och vilket kundsegment man vänder sig till. Ingen ägare av en ny GS kommer att vilja spara 7500 kr och åka runt med ett "sniksystem" på sin hoj. Även om det är bättre än märkesröret dom kan köpa hos sin bmw-dealer.
Högt pris=hög upplevd kvalitet för ett visst segment av marknaden. :D

(svar till Schnell)
 
Last edited:

Kan ha att göra med mängden man kan sälja, större volym blir lägre kostnad per enhet.
Ca, 4 miljoner bilar vs ca.300 000 mc.

Men det är ju min snillrika teori.
 
Givetvis får man betala mycket för märket så är det med allt. Jämför olika klädes märken.

Men sen så är tex Acra ofta ett original tillbehör som är e godkänd får användas på väg utan problem med tyska trafik polisen
 
Last edited:

Så länge man inte bryr sig om helfordonsgodkännandet så går det säkert att bygga tysta system med bilgrejer men så fort någon regelryttare (som t ex bilprovningarna) tittar på hojen så ligger man troligen risigt till.

Å andra sidan så är kanske risken liten att någon kollar så länge hojen är tillräckligt tyst...

Mvh,
Ingvar
 
Så länge man inte bryr sig om helfordonsgodkännandet så går det säkert att bygga tysta system med bilgrejer men så fort någon regelryttare (som t ex bilprovningarna) tittar på hojen så ligger man troligen risigt till.

Å andra sidan så är kanske risken liten att någon kollar så länge hojen är tillräckligt tyst...

Mvh,
Ingvar

Eller
Så länge man inte bryr sig om helfordonsgodkännandet så går det säkert att bygga tysta system med eftermarknads mcgrejer men så fort någon regelryttare (som t ex bilprovningarna) tittar på hojen så ligger man troligen risigt till.
och
Å andra sidan så är kanske risken liten att någon kollar så länge hojen är tillräckligt tyst...Instämmer.

Vilket väl är rätt logiskt, varför ska den här bedömas
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/ljuddampare/ljuddampare-slip-on-2000028549
på annat sätt än den här
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...m-rostfria/rf-polerad-dampare51-mm-2000042221
 
Last edited:
Det handlar om affärsmodellen och vilket kundsegment man vänder sig till. Ingen ägare av en ny GS kommer att vilja spara 7500 kr och åka runt med ett "sniksystem" på sin hoj. Även om det är bättre än märkesröret dom kan köpa hos sin bmw-dealer.
Högt pris=hög upplevd kvalitet för ett visst segment av marknaden. :D

(svar till Schnell)

Haha jo jag vill spara 7500... Så ska beställa ikväll höhöhö. Man får inte betalt för sånt där ändå om och när man säljer den begagnad så då skruvar jag väl av den och hänger på väggen som prydnad i garaget :fyllisar
 
Prova att köra av färjan i Travemünde med den...

Att polizei är nitiska är inget snack om. Därför blir det byte till originalpipa om/när jag ska dit. Det hade jag gjort ändå även om jag handlat Akra för 11000 så det är lugnt :lol
 
Att polizei är nitiska är inget snack om. Därför blir det byte till originalpipa om/när jag ska dit. Det hade jag gjort ändå även om jag handlat Akra för 11000 så det är lugnt :lol

Icke godkänt avgassystem i Tyskland = helnatt inlåst i cell tillsammans med String-Emil...
 
Icke godkänt avgassystem i Tyskland = helnatt inlåst i cell tillsammans med String-Emil...

Endast byte från original slipon till annat e-godkänt dito är ok och tex såldes nya R1 2016 med akra slipon monterat. Eftersom jag själv äger en sådan hoj kan jag tala om att ljudskillnaden är inte gigantisk mot original slipon
 
Icke godkänt avgassystem i Tyskland = helnatt inlåst i cell tillsammans med String-Emil...

Man får någon tysk lederhosen-snubbe som cellvakt också troligen. Finns så pass många videos där de även går på turister med avgas där de är godkända i Sverige men där tyska väg-gestapo säger HALT och bye bye antingen nytt originalblås eller hojen tas i beslag...:zpy :(
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top