vara med i kyrkan varför?

kyrkan

• Antal röstningar
    0
Är inte det minsta religiös eller troende på något sätt. Däremot gör SK mycket bra saker för ungdomar och mindre belevade i vårat land. Därför betalar jag gladeligen de där sketna kronorna det kostar att vara med.
:tummenupp

Vem betalar vad?
Begravningsavgiften är 9 öre/100 kr och betalas av alla medborgare.
Medlem i Skarpnäcks församling betalar 28,98 öre/100 kr. Detta inkluderar medlemsavgift i Svenska kyrkan
(tidigare kyrkoskatt), begravningsavgift och kommunalskatt.
Ej medlem i Svenska kyrkan betalar 28.19 öre/100 kr vilket inkluderar begravningsavgift och kommunalskatt.

:angel

Kuritas skrev:
2659384 Jag ger inga pengar till kyrkan av samma anledning som jag inte ger pengar till judendomen eller islam. It's not my bag, baby!

Om gamla kyrkor är viktiga för Sverige (Jag säger inte att de inte är det) så borde staten bekosta bevarandet.

Pengarna jag sparar går oavkortat till knark, horor och vapen.

hahahah

hur går jag ur ? känns rätt meningslöst att vara med

Qwerty skrev:
2659731 Klart man är med och betalar sin kyrkoskatt.

Betalar glatt mina 1-2% av lönen för att stödja dom som har det svårt i vårat samhälle. Det är lite mitt sätt att hjälpa alla som kommit snett eller fått livet raserat pga olyckor mm.

Borde det inte finnas bättre sätt att "stödja dem som har det svårt"? Jag menar, hur mycket av det som du betalar till Svenska kyrkan går egentligen till de människor som "kommit snett eller fått livet raserat pga olyckor"?

För min del tror jag att du lika gärna skulle kunna skicka en flaskpost med en femhundring i då och då och slänga i Mälaren. Säkert lika effektivt för att bota olycka hos dina medmänniskor som ditt medlemskap i Svenska kyrkan.

Esquire skrev:
2659579 Jag har aldrig sett någon som blivit lämnad ovan jord för ruttna. Ner i jorden kommer man alltid (eller kanske "på" om man får sin aska strödd).

Man blir begravd oavsett, men har inte rätt till en begravningsceremoni i kyrkan. Inte heller får man gifta sig där eller döpa sina barn om man vill det.

Jag är själv inte med sedan många år tillbaka. Jag är inte gift i kyrkan och mina barn är således inte döpta i den kristna tron. Ändå har de namn och jag hade ett mycket fint bröllop. Begravda blir vi med all säkerhet också! Ceremoni kan man ha även om den inte är kyrklig eller i kyrkans lokaler.

Last edited:
Kan undvara de kronor det kostar. Tycker att det skulle vara tråkigt om alla kyrkor bara förföll och försvann och så står bara en massa andra religioners byggnader kvar

Jag kommer kanske vilja döpa eventuella barn och gifta mig i kyrkan, även om det räcker att en är medlem så tycker jag man ska ge fan i det om man går ur, ingår i valet man gör.

Jessan skrev:
2660639 även om det räcker att en är medlem så tycker jag man ska ge fan i det om man går ur, ingår i valet man gör.

Jag håller med. Min då blivande make var medlem i kyrkan men jag var det inte. Vi gifte oss inte i kyrkan eftersom jag valt att gå ur. Hade känts helt fel för mig att göra det, och för honom spelade det ingen roll alls. Barnen döpte vi ju inte heller...de kan själva gå med i kyrkan och döpa sig om det visar sig att de skulle vilja konfirmera sig osv..Det är deras val och det står jag isf bakom och så även deras pappa (som gick ur kyrkan strax efter vi gift oss). Men, det kan ju bli konflikter..den som är med kanske absolut vill döpa barnen tex.. vad gör man då?

Jessan skrev:
2660639 Kan undvara de kronor det kostar. Tycker att det skulle vara tråkigt om alla kyrkor bara förföll och försvann och så står bara en massa andra religioners byggnader kvar.

Risken att kyrkor förfaller och försvinner för att folk går ur Svenska kyrkan är nog ganska liten. Byggnader som anses viktiga ur kulturhistoriskt perspektiv blir nämligen kulturminnesmärkta av Riksantikvarieämbetet. Och risken att Sverige sedan skulle fyllas av moskéer och synagogor, eller vad det nu är du avser med "andra religioners byggnader", är nog också ganska liten.

Nienna skrev:
2660692 Jag håller med. Min då blivande make var medlem i kyrkan men jag var det inte. Vi gifte oss inte i kyrkan eftersom jag valt att gå ur. Hade känts helt fel för mig att göra det, och för honom spelade det ingen roll alls. Barnen döpte vi ju inte heller...de kan själva gå med i kyrkan och döpa sig om det visar sig att de skulle vilja konfirmera sig osv..Det är deras val och det står jag isf bakom och så även deras pappa (som gick ur kyrkan strax efter vi gift oss). Men, det kan ju bli konflikter..den som är med kanske absolut vill döpa barnen tex.. vad gör man då?

Ja du, jag antar att starkast vilja vinner. Hade det gällt mig så skulle det inte blivit något dop om pappan inte ville det, det är mest för tradition inte för att jag är så religiös.

El Torpedo skrev:
2660710 Risken att kyrkor förfaller och försvinner för att folk går ur Svenska kyrkan är nog ganska liten. Byggnader som anses viktiga ur kulturhistoriskt perspektiv blir nämligen kulturminnesmärkta av Riksantikvarieämbetet. Och risken att Sverige sedan skulle fyllas av moskéer och synagogor, eller vad det nu är du avser med "andra religioners byggnader", är nog också ganska liten.

Nej, jag tror inte heller att sverige skulle fyllas av moskeér och synagogor, tycker bara det är tråkigt när det blir övergivet, även om de finns kvar. Sen går inte jag heller till kyrkan ifall det inte är begravning, bröllop eller något sånt så... :rolleyes:

Last edited:
försäkring

Så vad tror ni på då?

Man lever ju bara en kort tid men man är död förbannat länge...

Det vore ju taskigt om man inte fick komma in pga obetald medlemsavgift. :brinnerup

TOBO skrev:
2660763 Så vad tror ni på då?

Man lever ju bara en kort tid men man är död förbannat länge...

Det vore ju taskigt om man inte fick komma in pga obetald medlemsavgift. :brinnerup

:hihi
Men sen är det väl inte direkt innanför den porten som det är rock'n'roll :cdevil

imaster skrev:
2659309 Jag är med i kyrkan för jag ser alla våra medeltidskyrkor som ett kulturarv och dessa behöver pengar för att underhållas. Jag ser också behovet av kyrkan i vår allt känslokallare värld, jag vet av erfarenhet att kyrkans arbete behövs - inte som religiös facilitet utan som social hjälpstation för folk som behöver prata, behöver stöd, mat och husrum. Två stora skäl till att jag är kvar i kyrkan och inte "sparar" dessa 2% av min inkomst.
Amen to that!
:tummenupp

gick ur för länge sedan, asen ska inte ha en spänn till.
förbjud skiten och bränn ner kyrkorna.

För att citera Rocky:
- Det går utför för kyrkan nu när dom inte får plundra och bränna längre.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman