Var tar såsen vägen?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
En gastronomisk undran...

Igår tillagade jag stekt laxfilé med peppar/vitlökssås. Såsen var till 98% baserad på créme fraiche (4 sorters peppar/vitlök från Arla 13% fett). Detta avnjöt jag med pastaskruvar som jag efter kokning bombade ner i stekpannan och gjorde en finfin kompott av.

Maten som blev över placerades i tre separata plastlådor, avsedda för mat. När jag idag värmer en låda i micron för att avnjuta till middag är såsen helt försvunnen. Var har den tagit vägen? Har pastan sugit upp all gottig sås eller har någon annan varit där och nallat?

Problemet är inte signifikant för just denna sås, det återkommer med jämna mellanrum då jag har någon mat innehållandes créme fraiche och/eller matlagningsgrädde etc.

Sporthoj.com's utmordentliga kunskapsbas kan garanterat besvara mina undringar, eller?

hållundan skrev:
Såsen var till 98% baserad på créme fraiche

huvudelen av vätskan är väl vatten och absorberas av övriga livsmedel.. Särskillt pasta och ris har en förmåga att suga i sig all vätska...

korvgubbe skrev:
huvudelen av vätskan är väl vatten och absorberas av övriga livsmedel.. Särskillt pasta och ris har en förmåga att suga i sig all vätska...
Men pastan smakar ju inte direkt "mer såsigt" av att ha legat i såsen under natten?!

Eftersom locket sitter på under uppvärmingen känns det ju inte som att vätskan kan försvinna så långt heller? Ändå smakar allting jävligt mycket torrare dagen efter...

Pastan suger upp sås,det är därför italienarna alltid kokar färdigt pastan i såsen.

Sen kokas vattnet bort vid uppvärmning så såsen försvinner inte utan blir bara mer trögflytande och häftar sig till närmsta pastabit.

Sedan när du värmer den så för du bort ännu mer vatten ur såsen vilket gör att såsen beter sig i förhållande till pastan som en nyförälskad fjortis på sin första date.

hållundan skrev:
Men pastan smakar ju inte direkt "mer såsigt" av att ha legat i såsen under natten?!

Men säg att du har 0,5dl sås... och pastan redan dragit åt sig 3 dl vatten och sedan suger åt sig ca 0,3dl av din sås så försvinner ju huvuddelen av såsen men pastan blir bara 10% "blötare"...

Vi missar det viktigaste :mattias

Smaken borde bli mer koncentrerad utav det hela,då vattnet försvinner och pastan behåller smakämnena i sig.

Dvs samma effekt som att reducera en sås.

Långa farbron skrev:
Pastan suger upp sås,det är därför italienarna alltid kokar färdigt pastan i såsen.
Fiffan, det ska testas.
Långa farbron skrev:
Sen kokas vattnet bort vid uppvärmning så såsen försvinner inte utan blir bara mer trögflytande och häftar sig till närmsta pastabit.

Sedan när du värmer den så för du bort ännu mer vatten ur såsen vilket gör att såsen beter sig i förhållande till pastan som en nyförälskad fjortis på sin första date.
Det var tider när man förlorade sin svendom...

abstruse skrev:
Den förstärker dina love handles, ös på bara, tjocko! :D
Då blir det att köpa två burkar nästa gång... Fast, då blir det nog minifraiche. Några djefla love handles ska jag inte ha. :näsblod

hållundan skrev:
Fiffan, det ska testas.
Det var tider när man förlorade sin svendom...

Enl Fru Bartolemini (från Venedig) som jag gick på tyskakurs med så är övriga världen barbarer när det kommer till att koka pasta.

Man skall koka pastan dom 3 sista minuterna tillsammans med såsen :mattias

hållundan skrev:
Ändå smakar allting jävligt mycket torrare dagen efter...

Jo det är ju ett välkänt faktum. Men om du hällde i dig lite mindre dagen före dagen efter så kanske... :rolleyes:

*/ ?>
Back