Var sätter/fäster ni eran action-kamera?

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Kollade runt lite här på forumet och tänkte att jag skulle kunna hitta någon tråd om detta utan vidare framgång.

Jag funderar på att skaffa en GoPro inför den stundande mc-säsongen :)
Den enda frågan som jag inte kan hitta direkt några svar på när jag googlar är var/hur jag fäster kameran bäst.
Personligen tycker jag att dom filmerna som ser snyggast ut på tuben är dom där man har filmat framåt i från en ganska låg vinkel där man oxå ser gaffeln eller från en låg vinkel bakåt där man oxå ser när svingen jobbar.

Dom fästen som följer med GoPron ska man klistra fast på hojen och då är frågan, funkar det att klistra direkt på kåporna eller var sätter man dom?:va

Om man kan klistra fast fästena på hojen (kåporna, ramen) hur lätta är dom då att ta bort om man skulle vilja det?

Hoppas att jag valde rätt del av forumet, var lite osäker på var jag skulle skriva.
 
Ingen här inne som har några bra förslag?
 
Ja, du klistrar fast fästena på kåporna. Rengör ordentligt först, och sätt fästet dagen innan du ska köra så det hinner bita sig fast ordentligt. Försök undvika att sätta fästet på dekaler, detta för att minska risken att de går sönder när du tar bort fästet. Ifall du vill, kan du säkra kameran med en ståltråd.

För att få bort fästet värmer du med hårtork och drar bort det. Limrester tvättar du bort med t-röd.
 
Jag har satt ett självhäftande fäste rakt
På ena kraschpucken.
Blir kanon med både väg och gaffel i bild.
 
  • Gilla
Reaktioner: MrC
imgp1650.jpg


Och då blir bilden såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=WYMZizmxT3g
 
Nackdelen med att ha kameran på skallen är enligt min åsikt att filmerna blir lite skakiga samt att den där vinkeln ändras lite då man hänger å klänger på hojen i kurvor samt när man gasar på! Svårt att ha skallen i ett lod hela tiden samt att hålla huvudet still. Sen ser det ut som om man vore en välldigt lång person också. :hihi
 
Körde med hjälmmontering på snöskotern ..det gick undan, men jag märkte inte några problem med luftmotståndet. Nackdelen kan vara att om man ser omkring sig lite så får man snuttar med lite landskap...Själv tänkte jag ha fästen lite överallt för att testa olika vinklar och kanske kunna klippa ihop clips just från olika vinklar (man får köra sträckan ett par ggr kanske då).

De där är vattentäta tydligen ! Ska testa den att montera på hjälmen när jag ska dyka grottor i Mexico snart !
 
Jag har dels ett hemgjort fäste gjort på en liten skruvtving med ett kamerafäste samt ett köpt från sportscam.se. Båda kan alltså skruvas fast i t.ex. ram, bakre forpinnar, bakram, etc. Mao, kolla sportscam om du inte känner dej lite påhittig och mecksugen.
 
Hur känns det med vindmotstånd, t.ex. när du vrider på huvudet och är uppe i lite fart?

Känns inte störande i motorvägsfart.. Men som påpekats så
blir vissa sekvenser "dåliga" då man sitter i en vinkel som
man inte ställt kameran för..

När jag testkörde Thunderacern vinklade jag bak kameran så
långt det gick, medans jag på en nakenhoj har kameran något
mer upprätt..
 
Jag har dels ett hemgjort fäste gjort på en liten skruvtving med ett kamerafäste samt ett köpt från sportscam.se. Båda kan alltså skruvas fast i t.ex. ram, bakre forpinnar, bakram, etc. Mao, kolla sportscam om du inte känner dej lite påhittig och mecksugen.

Skulle gärna se ditt hemgjorda fäste. Kan du inte slänga upp en bild är du snäll.
 
Tack för alla tips, det där med att fästa kamera på kraschpucken lätt inte helt fel, är lite försiktig med att göra för stor åverkan på hojen.

Som jag skrev så funderar jag på en GoPro, någon som har nån erfarenhet av sugkoppsfästet? Funderar på om man kan sätt det direkt på tanken när man vill filma framåt och få med instrumenten istället för att ha kameran på huvudet?
Törs man lita på sugkoppsfästet?
 
Nackdelen med sugproppsfästet är att filmerna blir skakigare. Limfästena ger mycket stadigare bild.

inte helt sant. det är tvärtom. iaf enligt egen erfarenhet. fästet som man har till limfästena glappar betydligt mer än sugproppen.
 
Tack för alla tips, det där med att fästa kamera på kraschpucken lätt inte helt fel, är lite försiktig med att göra för stor åverkan på hojen.

Som jag skrev så funderar jag på en GoPro, någon som har nån erfarenhet av sugkoppsfästet? Funderar på om man kan sätt det direkt på tanken när man vill filma framåt och få med instrumenten istället för att ha kameran på huvudet?
Törs man lita på sugkoppsfästet?

Se bara till att underlaget är slätt och rent så sitter det som berget. Har testat under ganska extrema förhållanden så jag kan intyga att det funkar.
 
Se bara till att underlaget är slätt och rent så sitter det som berget. Har testat under ganska extrema förhållanden så jag kan intyga att det funkar.

Jag tror ni pratar om lite olika saker. Båda fästena sitter som berget, dock kan sedan delarna du bygger med upp från fästet för att fästa/vinkla kameran glappa lite. Har för mig att det fanns lite tips på gopros hemsida angående det där...
 
det viktiga är att inte glömma sin "rubber dohickey"
Den hjälper mycket. Sen är det såklart så att ju fler förlängingar och armat man skruvar på desto svårare är det att få en stabil bild. Sen rör sej ju kåporna förmodligen lite oxå.

Men personligen tycker jag det ger mer fartkänsla när det skakar lite. Det är ju så världen ser ut =)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top