Var med i Plus om dyra försäkringar

Det kan man ju undra... För just nu har jag ju faktiskt hojen i köket :hihi

Undra hur mycket man måste plocka isär för att det ska klassas som ett lager begagnade reservdelar?

Ta av sadeln och ställ den på sidan om så kanske du är safe? :hihi

Sen att du sätter ihop en hoj av begagnade delar och kör ibland, det ska väl inte dom lägga sig i...

Vi lever, tack gode gud, i något som liknar en marknadsekonomi. Det innebär att företag får sätta vilka priser de vill och att konsumenterna får handla av vem de vill. Företagen har ingen skyldighet att tillhandahålla billiga försäkringar till någon. De kommer att försöka ta ut ett pris som maximerar deras vinst. Men om de sätter ett för högt pris och tjänar massor av pengar kommer något annat försäkringsbolag att ge sig in på den marknaden och erbjuda försäkringar till en lägre kostnad.

Det är dyrt att försäkra sporthojar p g a av de höga kostnaderna. Om det skulle finnas massor av pengar att tjäna på sporthojsförsäkringar skulle vi få se nya försäkringsbolag som gav sig in i leken och sänkte priserna.

Vad mer finns det att diskutera?

Självklart är det så det fungerar i en -PERFEKT- marknadsekonomi och en sådan har vi inte just nu och har aldrig haft.

Vi lever, tack gode gud, i något som liknar en marknadsekonomi. Det innebär att företag får sätta vilka priser de vill och att konsumenterna får handla av vem de vill. Företagen har ingen skyldighet att tillhandahålla billiga försäkringar till någon. De kommer att försöka ta ut ett pris som maximerar deras vinst. Men om de sätter ett för högt pris och tjänar massor av pengar kommer något annat försäkringsbolag att ge sig in på den marknaden och erbjuda försäkringar till en lägre kostnad.

Det är dyrt att försäkra sporthojar p g a av de höga kostnaderna. Om det skulle finnas massor av pengar att tjäna på sporthojsförsäkringar skulle vi få se nya försäkringsbolag som gav sig in i leken och sänkte priserna.

///////////////

Last edited:
Kommer Sverker att köra "ska de va så ? ska de va så ?" och sedan slänga någon i en soptunna ? Det programmet vill jag inte missa !

WRX du borde åka dit med vedklyvaryxan och kamphunden. :D

För att se till att element som "sans", "balans" och "saklighet" kom med i den inflammerade debatten då antar jag ? :D

Jag saknar möjligheten att bara försäkra min hoj som en banhoj. Alltså en hoj som inte kommer gå på gatan utan endast på bana, dvs. jag vill bara ha stöld och brandförsäkring. Men detta verkar ju vara en omöjlighet att få... eller?

Som det är nu har jag ju en avställningsförsäkring, men den kostar 1620:-/mån och det anser jag är alldeles uppåt väggarna för mycket!

En cross är ju oxå ett motorfordon, fast oreggat då. Kan du avregistrera din hoj och på det sättet få den försäkrad som tävlingsredskap? Hur gör tex Robban Gull med sin maskin? Rossi behöver nog aldrig fundera på det :rolleyes:

Update. Fick detta mail från en Researcher på SVT:

Såg ditt mail till redaktionen. Det är kul att så många motorcyklister hör av sig.
Vi funderar på parkeringsspåret och undrar nu:
Har du (eller känner du någon som) råkat ut för strul pga att parkeringslappen försvunnit från hojen. Vi vill ha en diskussion med parkeringsbranschen om problematiken och vill utgå från en förare som verkligen hamnat i konflikt med ett p-bolag på grund av oklara regler.
Hör gärna av dig igen om du har något tips.

Vänliga hälsningar
Maria Höglund

Maila henne på fornamn.efternamn[a]svt.se med era historier....

Min polare fick böter 2 ggr på en vecka för att lappen hade blåst bort. (alternativt tagits bort av någon snorunge) Ena gången var han inte ens medveten om p-boten då den helt sonika hade försvunnit också.. Minns inte riktigt om han tog strid för sin sak eller inte, men upprörd var han vill jag lova!

Har för mig att det är olika i olika kommuner när det gäller parkering.
Ringde för nåt år sedan till Norrtälje kommun och fick till sist, efter mycket om och men, tala men någon som kunde svara.
Då sades det att det inte behövdes snurra eller biljett för mc på allmänna parkeringar i Norrtälje.
Kan ju ha ändrats nu.

Min är just nu VÄLDIGT isärplockad... borde väl funka? ::hihi
Har du verkligen ringt alla bolag OCH fått fram ditt budskap om vad det är för försäkring du söker????:confused:

Både länsförsäkringar och Folksam har "garageförsäkringar" till rimliga helårskostnader. Min kostar 1953:-/år avställd.

Ej hänvisat till denna specifika tråd. Bättre om någon som har en vettig berättelse hör av sej till henne/plus.

Jag håller med om det resonemanget. Tänkte att det inte hade skadat om Plus redaktionen tagit del av den diskussion som uppkommit. Det har trots allt kommit fram några vettiga svar i den här tråden som jag tror hade vidgat ögonen hos redaktionen på Plus. Det är inte säkert att författarna till dessa inlägg själva tagit kontakt med redaktionen eftersom de ansett att de inte ingår i de kriterier som eftersöks.

Fick svar från Plus idag
De vart intresserade av mailet jag skickade och bad att få tala med mig....:gnissla
Perfekt!!
Kör hårt och för oss gamla (30+) och skötsammas talan.
Vi är lika drabbade vi av kraschkungar som vi ska betala för.

Låt kraschkungarna, unga som gamla, betala sitt.
Fram för lösningar där 2 eller 3 kraschen (som man är orsakt till) blir dyr.
1 gång är ingen gång, 2 gången e en vana och 3 gånger är ett betende.
Hänsyn till kraschhistorik med bil?
o s v.... o s v

Hej Allihopa
Jag tillhör försäkringsgruppen 40+ och ringde runt lite idag efterson jag funderar på att byta ut min hyper 996:a till en Monster 696:a 2008:a

Detta är vad det kostar mig hos de olika bolagen

Försökringar hel halv

Bilsport o Mc 6142 4546
Folksam 9401 4870
Trygg Hansa 25400 15468
If 42804 17405
Tennant 17807 12682

Jag tror inte ålder spelar så stor roll hos vissa bolag, kan tillagas att jag kört sporthoj i mer än 25 år

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT