HD är ju konfigurerade och byggda på ett mycket mer arbetskrävande och komplicerat sätt än ngn annan japansk glidarhoj. På bigtwins (HD:s glidarmodeller) utgörs ju tex motorn i själva verket av tre komponenter: motor, trans och låda. Det gör att det blir många fler delar, dyrare att tillverka och montera. Men bara den grejen öppnar åas en värld av möjligheter vad gäller ombyggnadspotential av tex motorn i ngn inriktning man själv vill ha: Större motor, en låda med fler växlar, eller beltdrift med torrkoppling för att nämna några exempel.
Tittar man på tex en japansk HD-glidare tex kawa VN1500 så kan man oftast se att tex tanken är maskinsvetsad med synliga utstående plåtfalsar i fram och underkant, (såna där som fanns på billigare 70-talsbilar, i vilka man fäste takräcket). På HD är sådana fogar alltid stumsvetsade och släta. Uppskattar man hantverk så ser man sådana saker. Likaså skillnaden på lack och krom mellan VN 1500 och valfri HD. På HD är även ramarna pulverlackade sedan 80-talet, koniska styrlager likaså, undercuttade dogs i lådan likaså.
Ingenstans i HD-motorn roterar en axel lagrad direkt i aluminiumgjutgodset såsom tex sker på de flesta japanska kamlager tex. I en HD är det mesta rullningslagrat, annars är det bronslager. Vidare har HD torrsumpsmörjning, separat oljebad med dedikerade oljekvalitéer i motor, trans och koppling resp växellåda osv osv. Allt detta är sådant som japaerna har rationaliserat bort av produktionstekniska skäl för länge sedan, i synnerhet eftersom de dessutom riktat in sig på kunder som inte bryr sig om sånt.
Men gillar man att bygga om, förbättra och trimma så är första HD:n som att äntligen komma in i värmen. Bara till sportster finns tex över 50 stycken olika kamaxlar att välja på från runt 8 olika konkurrerande tillverkare.
Till en Kawasaki VN 1500 vet jag inte om det finn ngn anna kam än original.
Därtill tillverkas ju HD i ett land med högre löneläge.
Men visst betalar man nog en heeel del för HD-märket, helt klart! Men då ska man ändå veta att tex high performance-delar till HD från tex S&S är mycket dyrare än HD-original. Bara min S&S-motor kostade mig mer än en ny -08 HD 1200Sportster kostar i butik idag. Och då satt jag ändå ihop motorn själv.
Jag tror att man är lite blåst om man utan att ha ngt mekaniskt intresse Ändå prompt ska ha en HD bara för att slå plånkan i huvet på polarna. Men gillar man att pyssla och bygga så är det en rätt kul hoj.
En Ducati 996 kan man med mycket möda tex få upp till nästan 1100 cc genom att ta allt till gränsen och pressa i nya maximerande foder etc, man har mao köpt en rätt optimerad konstruktion. På gott och ont.
Min motor kan tex byggas från 883cc till 2 liter. Tre liter om jag byter blockhalvor. Man har en sjuk frihetsgrad med en HD-motor. Men det kostar
/J