Var ligger pengarna??

armstarke

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2008
Hoj
Suzuki Gsx 1400-07
Innan jag köpte min Gsx1400 var jag lite nyfiken på customhojar:va
Jag har funderat en del på det där och det som direkt slog mej
var den enorma prisskillnaden på ibland 100000kr på likvärdiga hojar.
Honda,yamaha,kawasaki,suzuki------harley davidsson.
Är en h-d bättre byggd,bättre motorer,bättre material,mer hållbarhet
bättre motorcyklar än de japanska customhojarna helt enkelt:gnissla
För det kan väl inte vara så att de som köper en ny h-d betalar
100000kr extra för emblemen på tanken:tummenupp

mattias

Det finns folk som betalar dyrt för emblemet på tanken....

Tror japanerna är bättre på alla punkter.

Fast å andra sidan, hur många här har en helt orginal japanare? Det ska bytas blinkers, slip on osv osv, för mellan 50 å 50 000kr, dvs betalar man uppåt 30-50% över hojpriset för styling, attityd, just det man får på köpet när man köper en hd. Jag tror ohyggligt få behöver dom där extra hästarna man kanske får av ett annat slip on... :rolleyes:

kvalitét VS pengar går inte alltid hand i hand. Att tjöpa HD är lite dyrare helt enkelt, har du råd att dega upp så gör det. Customhojar är coola på sitt sätt även om körglädjen är ofantligt mycket större med en rejser. Tycker jag.

Fast å andra sidan, hur många här har en helt orginal japanare? Det ska bytas blinkers, slip on osv osv, för mellan 50 å 50 000kr, dvs betalar man uppåt 30-50% över hojpriset för styling, attityd, just det man får på köpet när man köper en hd. Jag tror ohyggligt få behöver dom där extra hästarna man kanske får av ett annat slip on... :rolleyes:

Hur många har en helt orginal HD då? Samma saker görs på den också...men delarna till HDn är bra mycket dyrare.

Last edited:
Kolla bara på blocket, säljs hur mycket styling och annat till HD. Så väldigt orginal hålls de inte :P

Last edited:

Du jag lovar dig att de som köper customhojar också pimpar sina cyklar med andra "häftigare" grejor.

Jag skäms nästan att säga det då jag själv åker Hd, men Harley är "image"
Körde japs tidigare men det går inte att jämföra, kan inte heller sätta fingret på det, alltså vad skillnaden är.
En annan sak som också är förbryllande är att Sverige är det land där det säljs flest hd....

Nu på senare år så har ju Hd faktiskt blivit rätt bra, Abs, (som tillval visserligen) vätskekylning, gummiupphängning.

Vetefan varför de är så pass mycket högre i pris men fördelen är att andrahandsvärdet är högre än genomsnittet, tror knappast att du kan sälja en begagnad custom-Kawa från -76 för 80 000:-

Det var länge sedan som produktionskostnaderna styrde priset i butik. Det är helt andra saker som styr. I det här fallet så är det produktens namn (och den image som medföljer) som gör att vissa människor är villiga att betala för den.

Nog fan är allt som kommer från "over there" lite sämre. Jag kör Corvette, och där ligger ingen som helst kvalitetkänsla i den, samtidigt som den är dyrare än de flesta japsare i samma årskull. Men HD har ändå sin charm när den är avstängd. Sen startar den och den coola imagen försvinner. BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL BRAPP BRAPP BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL!!!:hojsmilie

När du köper en Harley köper du inte en motorcykel, du köper en image. Det är den du betalar för. Imagen som gör att du som 50+ gubbe, (vilket är den statistiska medelåldern för nyköp av en H-D) kan ta på dig en "häftig" vest och en ful scarf med flames för att puttra runt i villaområdet och "sprida terror" och känna dig som en äkta outlaw/james dean.

Sen finns det den andra aspekten av det hela. Amerikaner kan inte bygga något som egentligen är bra. Däremot finns det en speciell kännsla med allt klåp de bygger. Det är den kännslan du betalar för. missuppfatta mig rätt, jag gillar amerikanska grejer. Även fast kvaliteten är lika med noll VS en japan.

HD är ju konfigurerade och byggda på ett mycket mer arbetskrävande och komplicerat sätt än ngn annan japansk glidarhoj. På bigtwins (HD:s glidarmodeller) utgörs ju tex motorn i själva verket av tre komponenter: motor, trans och låda. Det gör att det blir många fler delar, dyrare att tillverka och montera. Men bara den grejen öppnar åas en värld av möjligheter vad gäller ombyggnadspotential av tex motorn i ngn inriktning man själv vill ha: Större motor, en låda med fler växlar, eller beltdrift med torrkoppling för att nämna några exempel.

Tittar man på tex en japansk HD-glidare tex kawa VN1500 så kan man oftast se att tex tanken är maskinsvetsad med synliga utstående plåtfalsar i fram och underkant, (såna där som fanns på billigare 70-talsbilar, i vilka man fäste takräcket). På HD är sådana fogar alltid stumsvetsade och släta. Uppskattar man hantverk så ser man sådana saker. Likaså skillnaden på lack och krom mellan VN 1500 och valfri HD. På HD är även ramarna pulverlackade sedan 80-talet, koniska styrlager likaså, undercuttade dogs i lådan likaså.

Ingenstans i HD-motorn roterar en axel lagrad direkt i aluminiumgjutgodset såsom tex sker på de flesta japanska kamlager tex. I en HD är det mesta rullningslagrat, annars är det bronslager. Vidare har HD torrsumpsmörjning, separat oljebad med dedikerade oljekvalitéer i motor, trans och koppling resp växellåda osv osv. Allt detta är sådant som japaerna har rationaliserat bort av produktionstekniska skäl för länge sedan, i synnerhet eftersom de dessutom riktat in sig på kunder som inte bryr sig om sånt.

Men gillar man att bygga om, förbättra och trimma så är första HD:n som att äntligen komma in i värmen. Bara till sportster finns tex över 50 stycken olika kamaxlar att välja på från runt 8 olika konkurrerande tillverkare.
Till en Kawasaki VN 1500 vet jag inte om det finn ngn anna kam än original.

Därtill tillverkas ju HD i ett land med högre löneläge.
Men visst betalar man nog en heeel del för HD-märket, helt klart! Men då ska man ändå veta att tex high performance-delar till HD från tex S&S är mycket dyrare än HD-original. Bara min S&S-motor kostade mig mer än en ny -08 HD 1200Sportster kostar i butik idag. Och då satt jag ändå ihop motorn själv.

Jag tror att man är lite blåst om man utan att ha ngt mekaniskt intresse Ändå prompt ska ha en HD bara för att slå plånkan i huvet på polarna. Men gillar man att pyssla och bygga så är det en rätt kul hoj.

En Ducati 996 kan man med mycket möda tex få upp till nästan 1100 cc genom att ta allt till gränsen och pressa i nya maximerande foder etc, man har mao köpt en rätt optimerad konstruktion. På gott och ont.

Min motor kan tex byggas från 883cc till 2 liter. Tre liter om jag byter blockhalvor. Man har en sjuk frihetsgrad med en HD-motor. Men det kostar :gnissla

/J

Last edited:
För min del gillar jag o göra lättare service själv på mc.
Oljebyte,byte av kedja o drev mm.
Om jag förstått rätt den som inte gillar att riva motorer utan
bara köra så är en Japansk custom att föredra om man vill ha en
sån hoj:tummenupp
Jag tror inte att en h-d motor håller bättre än en Japs så jag tycker
man köper lite grisen i säcken om man inte vill skruva isär motorerna:D

mattias

För min del gillar jag o göra lättare service själv på mc.
Oljebyte,byte av kedja o drev mm.
Om jag förstått rätt den som inte gillar att riva motorer utan
bara köra så är en Japansk custom att föredra om man vill ha en
sån hoj:tummenupp
Jag tror inte att en h-d motor håller bättre än en Japs så jag tycker
man köper lite grisen i säcken om man inte vill skruva isär motorerna:D

mattias

Bryr man sig inte om den mekaniska biten, eller ens njuter av den ålderdomliga konstruktionen, utan bara vill ha en hoj med rätt silhuett och mulligt ljud till sin fransjacka så är det nog waste att köpa en HD, det tycker jag med.

En HD-motor är mycket lättare, eller kanske jag ska säga tacksammare, att hålla liv i över tid än än många japanska "HD-motorer". Däremot så tror jag att en HD-cylinder slits ung lika fort som en lika stor japanglidarcylinder med samma litereffekt. Men HD:n är ,när det väl är dags, mycket tacksammare att renovera. Enligt min uppfattning :hihi

Hehe, du är skön. Varför går de sönder då? lite för ofta?

Jag har ju inte sagt ngt om tillgängligheten eller serviceintevall? Jag har bara försökt förklara varför det är dyrt att tillverka. En kakelugn och riktigt parkettgolv är på alla sätt mer opraktisk och mer krävande i underhåll än laminatgolv, golvvärme och braskamin. Det försnämna är dyrt, hantverkskrävande att montera men har en lång livslängd. Uppskattas av en del.

Sedan tror jag inte att orörda originalHarleys lägger av så ofta som folk tror, när det sker så är det ofta ngt som skakat upp, en batteripol eller liknande. Det var på 70-eller80-talet (?) som Sulas MC importerade ett 70-tal enormt slita belgiska shovelhead polishojar till Sverige som ryktet fick sig en rejäl törn. Utefter vägarna stod med trasiga hojar diverse "frihetsälskande" men helt otekniska sökare av hippietyp, som köpt HD inspirerade av Easy Rider. Men visst att HD:s äldre motorkonstruktion -med fler ingående delar- sannolikt har en kortare tid mellan ngn justering är jag nog övertygad om, det vore dock kul om du kunde visa lite statistik?

Ett ånglok är mig långt mer fascinerande än ett ellok, det förstnämda har en kortare TBO (Time Between overhaul) än elloket, är dyrare och mer hantverkskrävande att tillverka och mer krävande att handha. Men jag fascineras av ånglokets exponerade exteriöra mekanik, gjutna handskavda babbitslager, gejdrar i oljebrons, vindlande handgjorda smörjoljerrör i koppar, lubrikator med glasrör. Precis som jag gillar en stötstångsharleys uppsyn, som en antik tårtbit av en WWII stjärnmotor som har fallit ned från lufthavet.

Det är samma dragning som ligger bakom passionen för min skötbåt i ek med sin originaltändkulemotor, vilka jag båda har renoverat i detalj.

Båt och motor är nu 58 år, vi blir omkörda av tupperwarebåtar i plast med engångsutombordare man slänger när de lägger av, men vad gör det!
Tre TV-reportage, två tidningsreportage bara om den båten sedan jag skaffade henne. Jag har blivit bjuden 1.5 milj för henne som bäst och jag handlade henne för 37 kkr. :näsblod. Ett sjukt intresse jag aldrig hade förväntat mig. För 3 ton ek och en 850-kilos flinstone-juggernaut till motor!

Jag kan inte förklara bättre än ovan vad det är som gör viss farkostteknik så inbjudande och speciell för vissa männidkor som jag, medans andra trivs på Ikea eller susar förbi i sin Buster+Tohatsu och stönar åt tändkuledunket.
:hihi

Last edited:
Likaså skillnaden på lack och krom mellan VN 1500 och valfri HD.
/J

Jag som skulle posta en rolig länk ang krom och lack.. så har dom stängt ner sidan pga att dom lyckats få igenom en uppgörelse :(

Däremot är det alltid roligt att lära sig nya saker. :tummenupp
Fortfarande inget jag vill ha men kan förstå att en teknik/mek intresserad människa myser vid andra lösningar

Det värsta är att HD ägarna säger att dom ska ha "luft och buller" när dom ska köpa luftfilter och pipor. Töntar.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back