Var kan man hitta JIS-spec skruvmejslar/bits?

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Finns det någon i Sverige som säljer JIS skruvmejslar eller bits här hemma?
Eller är det någon som har tips på någon Europeisk sida som säljer?

Det får gärna vara lite kvalité men känner inte för att lägga 400 spänn på EN skruvmejsel.

Har just detta set ovan, fungerar fint o bara goda erfarenheter av RR. Om det krisar och det finns kvar så innehåller troligtvis original verktygssats JIS.

Hej

Jag är också på jakt efter det, jag har lyckats hitta ett företag i storbritanien som har en sats med tre mejslar för £23.
http://ruggedroads.co.uk/epages/00cbb604-5d1c-407e-8207-580e14387ec5.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/00cbb604-5d1c-407e-8207-580e14387ec5/Products/%2212705/6/8%22

/A

Perfekt, synd att de var slut för tillfället bara :)
Har visserligen ingen brådska, har bara tröttnat på att sabba skruvar på japsare och japs-förgasare!

Perfekt, synd att de var slut för tillfället bara :)
Har visserligen ingen brådska, har bara tröttnat på att sabba skruvar på japsare och japs-förgasare!

Man kan slipa av toppen på en vanlig philipsmejsel så passar den bättre, inte perfekt men lite bättre iaf. :)

/A

JIS mejslar???? Förklara, vad är det jag missat?

JIS är standarden som används på skruvar mm i Japan och andra Tjingtjongländer. Våra Ph-mejslar passar inte helt hundra i deras skruvar. Ska se om jag kan googla fram en bild.

Hmmmm, ser ju onekligen lite annorlunda ut. Och så finns Pozidriv också...

Hur vet man om det är en Phillips eller JIS-skruv?

Hmmmm, ser ju onekligen lite annorlunda ut. Och så finns Pozidriv också...

Hur vet man om det är en Phillips eller JIS-skruv?

Om man undrar varför man sabbar skruvar på sin japsare eller på sin mikuni förgasare så finns en stor anledning här :) phillips spåren är vad jag läst mig till gjorda så att man inte ska kunna "dra för hårt" dvs den är gjord för att glida ur när man dragit tills man blivit blå.

JIS skruvarna har oftast (inte alltid vad jag förstått) en liten liten prick vid spåren, så här :
screws_JIS_phillips_pozidriv.jpg

Last edited:
Jag har samma problem, hoppas att kunna hitta JIS-bits också, helst i Götet.

Tools verktygsbutik i Högsbo stod helt frågande. (Gamla Sjögrens verktyg)
Vi rotade igenom hela sortimentet. Finns inte ens att beställa ur deras kanaler.

"Kolla på internet" var rådet jag fick.
Detalj-/rakt-över-disk handeln lämnar walk-over på alla plan känns det som.

Har de bara skillnad på skruvar? Upplevde själv förut att även insex var liite annorlunda på min gammelhonda

Tools verktygsbutik i Högsbo stod helt frågande. (Gamla Sjögrens verktyg)
Vi rotade igenom hela sortimentet. Finns inte ens att beställa ur deras kanaler.

"Kolla på internet" var rådet jag fick.
Detalj-/rakt-över-disk handeln lämnar walk-over på alla plan känns det som.
Frågade en demokille från bacho på swedol en gång om jis mejslar, han såg ut som en fågelholk :rofl:rofl:rofl

/A

Man kan köpa på ebay, men frakten brukar ta ett tag. Jag har par bits liggande.

Kolla med Koken (japansk tillverkare ) som finns representerade lite varstans i Svedala.

Betvivlar att någon har JIS mejslar på hyllan ,men eBay brukar vara allas vän i sådana här frågor.

Vessel är da shit på skruvmejslar och har flera olika kit för personer med JIS behov. Kan göra vem som helst lite fattig...
http://www.vesseltools.com/hand-tools/screwdrivers/view-all-products.html

Gammalt inlägg, men...

Är de här tre gånger bättre än...
https://www.ebay.com/itm/Vessel-Meg...751148?hash=item263ef1302c:g:QGgAAOSw~OxfKlS9

...de här, mtp att de ovan är tre gånger dyrare:
https://www.ebay.com/itm/New-Releas...883063?hash=item2a987be5f7:g:2M8AAOSwWOFeYO96

Försöker hitta argument nog att köpa de dyrare. Svårt, när jag klarat ett halvt hojliv utan att veta om JIS-myten... :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman