Var kan man hitta JIS-spec skruvmejslar/bits?

Jag har haft mycket nytta av tips o trick här på sporthoj genom åren, men frågan är om inte den här tråden tar priset.
När jag läste denna tråd i höstas hade jag ingen aning om att denna standard ens existerade men fick mig en riktig aha-upplevelse. Köpte mig genast ett set och herregud, att jag inte fattat detta förut, och det förklarar dessutom mängden av runddragna skruvar man ser när man köper begagna mc. Nu har jag använt dessa frekvent sen dess på mina hojar, vilken skillnad, ibland ser man inte skogen för träd.
Tack för tipset?
Jag ångrar också att jag inte köpte ett set för 10 år sedan.

Det var som att se ljuset! Jag visste om att de fanns men tänkte att "hur stor skillnad kan det göra, egentligen?" Jag har fått loss skruvar med JIS som helt enkelt inte lossnat annars.

Synd att mitt inköp av JIS-mejslar sammanföll rätt bra med att jag sålde min (åtminstone för nu) sista jappe-hoj.

Tror att dom kör mest med torx nu kanske insex JIS är nog borta på nya MC
Efter lite runt luskande så vad jag förstår använder japsen fortf JIS. Men det är ju inte direkt "mycket" stjärnor på dagens och inte 20 år bakåt heller.

I David Moss senaste video skruvar de gsxr 750 -05 och det pratas om JIS.

Last edited:
Eftersom jag förlorat lite verktyg i min flytt, så blev jag påmind i denna tråd, tack!
Beställde via den 5år gamla länken som fanns här, funkade bra:

45 pund, eller 500kr senare så var dom hemma.
Känner mig lite tryggare nu :tummenupp

Eftersom jag förlorat lite verktyg i min flytt, så blev jag påmind i denna tråd, tack!
Beställde via den 5år gamla länken som fanns här, funkade bra:

45 pund, eller 500kr senare så var dom hemma.
Känner mig lite tryggare nu :tummenupp
Juste pris! Själv köpte jag en MC och då fick jag ju med det i verktygspåsen men blev bra mycket dyrare än ditt inköp. Merde ? received_752632588693156.jpeg

Använder japanerna fortfarande JIS, även på de senaste årsmodellerna? På min österrikare är det torx, tror även att BMW använder sig av det ?

JIS skruvarna har oftast (inte alltid vad jag förstått) en liten liten prick vid spåren, så här :
screws_JIS_phillips_pozidriv.jpg
Lyfter tråden då jag har (för mig) ny info angående körnslaget på vissa JIS-skruvar.
på 60-talet ändrade Japanerna gängstigning på M3, M4, M5 & M12, detta för att anpassa sig till europeisk standard, för att då skilja de gamla från de nya så satte man ett körnslag på de nya skruvarna dock inte på M6 & M8 som ju redan hade samma stigning som de europeiska skruvarna. Allt enligt min källa.
Så körnslaget är inte primärt för att visa att det är en JIS skruv (men det är det ändå ;) )

Hej! blev redan sakt, de är ett gammalt inlägg men har faktiskt hitta nåt i sverige. Har själv en gammal tysk moped och ingen japanare än men här för er som behöver:

är även lite billigare än 300 eller 600 spänn för nån sats från britanien XD

Nån som har erfarenhet av JIS-mejslar från svenska Amazon?
Är inte riktigt säker på vad Amazon säljer, med en del Jismejsar är någon blandning för att passa både Jis och Phillips.
Mina favoriter är Motion Pro, finns som Bits i tre storlekar.
Kan beställas hos de flesta Mchandlare.
Nån som har erfarenhet av JIS-mejslar från svenska Amazon?
Vet inte hur Amazons Jismejsar är.
Men det finns universalvarianter som passar både Jis och Phillips.
Min favorit är Motion Pro, finns som Bits i tre storlekar.
Kan beställas hos de flesta Mchandlare.

Grandell ägnade en av luckorna i sin julkalender åt JIS-mejslar men jag minns inte vilken... Hade till salu då iaf.

Lättast är nog att kolla med Thomas, på Spinnin' Wheel alltså.

Fick hem ett fyrpack JIS mejslar från Amazon igår. Mina första!! Nu är det kanske slut på förstörda förgasarskruvar.. Fast de gamla hojarna jag köper har redan förstörda skruvar i elva fall av tio.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman