Var köper man vänsterborr?

Det du länkade till var ju vänstergående borr. De hade ett kit med 3.0-9.5 borr. Frågan är priset och om de säljer till privatperson.

Japp. Inte ringt någon annan får göra ;)

Men det var svårt att få bra träffar på nätet överlag tycker jag.

Det är väl vissa snabbchuckar eller att chucken sitter gängad då i vanliga gängor som det kan bli problem.

Vilket de flesta chuckar gör:) Men det finns "vänster" chuckar att köpa.

De chuckar jag har är inte vanligt gängade. De är maskinpressade eller slits med halvmåne alternativt koniska med platta längst upp. Inga problem alls med dessa. Men jag har sett en del handjagare med vanlig gänga.

Last edited:
Den på Abra Tech ser ut att vara ett rakt vänstergående borr (reverse drill).

Om du tittar på produktbladet så syns det bättre.

Jag tycker definitivt det ser ut som en vanlig högerborr hur jag än vrider och vänder på det. Men jag har lurat mig själv förr. (edit: men produkten reverse drill lär nog fanimig vara det jag söker ändå. Dock är 10-pack lite overkill, jag skulle vilja ha enstaka i några olika storlekar)

Tack allihop för tipsen, nu borde man väl kunna fullända verktygslådan! :yoparty

Bifogat

• abra.jpg
    abra.jpg
    29.2 KB · Visningar: 1,774
Last edited:
Jag tycker definitivt det ser ut som en vanlig högerborr hur jag än vrider och vänder på det. Men jag har lurat mig själv förr. (edit: men produkten reverse drill lär nog fanimig vara det jag söker ändå. Dock är 10-pack lite overkill, jag skulle vilja ha enstaka i några olika storlekar)

Tack allihop för tipsen, nu borde man väl kunna fullända verktygslådan! :yoparty
Mjo på bilden ser det ut att vara ett högergående borr. Jag syftade mer på att de i produktbladet delat upp artiklarna så att det syntes bättre att "grispitten" var en separat artikel. Antar att de inte orkat göra en bild med vänstergående borr enbart för anvisningen. Man får väl lita på att det är vänstergående borr då de skriver att det är det. :)

De har ett kitt listat med 3.0-9.5 borr. Det kanske kan vara något?

ja eller så hugger det o du har både borr o bult som sitter satan i hålet :tummenupp
och då får du gnista ur det :yoparty

Det här är ett vänsterborr liggandes brevid ett högerborr.

Fördelen är när man borrar ur avdragna skruv att när borret tar tag i matrialet så vill den gänga ur skruven istället för ner skruven
View attachment 307324

De har ett kitt listat med 3.0-9.5 borr. Det kanske kan vara något?

Ja! Fanken vad slarvigt jag läser. Tack igen!

ja eller så hugger det o du har både borr o bult som sitter satan i hålet :tummenupp
och då får du gnista ur det :yoparty
Jag fick faktiskt sänkgnista ut en avgasbult trots att jag inte brutit av nåt i den. Den var så hård att de olika ställen jag lämnade toppen till inte vågade borra mer än nån millimeter (iofs proffsigt att inte försöka ändå och göra saken värre). Märkligt. Men ännu märkligare var ju själva sänkgnistningen. En hundring till fikabröd kostade det. Hur i hela friden kan gnistningen totalt förinta stålbulten utan att angripa aluminiumet över huvudtaget? Till och med gängorna var intakta.

Svart magi är vad det är :Bugar

Last edited:
Luna har vänsterborr i sortimentet.

Men sitter skruven fast trots att du fått av skallen på den så lär det inte hjälpa med ett vänstergående borr iaf,det är ju klämkraften ifrån skallen/gängorna som gör att skruven sitter fast.

Då kan du lika gärna borra ett hål med ett vanlig borr och slå i en gammal skruvmejsel i hålet och vrida upp den.

Ja! Fanken vad slarvigt jag läser. Tack igen!

Jag fick faktiskt sänkgnista ut en avgasbult trots att jag inte brutit av nåt i den. Den var så hård att de olika ställen jag lämnade toppen till inte vågade borra mer än nån millimeter (iofs proffsigt att inte försöka ändå och göra saken värre). Märkligt. Men ännu märkligare var ju själva sänkgnistningen. En hundring till fikabröd kostade det. Hur i hela friden kan gnistningen totalt förinta stålbulten utan att angripa aluminiumet över huvudtaget? Till och med gängorna var intakta.

Svart magi är vad det är :Bugar

Nja... magi å magi... Man avverkar ju inte mer material än gnistelektroden "täcker" (ok, plus gnistspalten).
Men det är helt klart en förbannat bra metod att "förinta" elaka , avdragna bultar med!!! :yoparty

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!