Var köpa strömbrytare?

Jo, Elko Plus ser ok ut. Skall ta mig en närmare titt på dom. Tack för tipset!

Hurru din gammelmupp

Har Elko plus i mer eller mindre hela lägenheten dock den svarta varianten som enligt mig är FINAST!

Svart = ser dyrt ut, sen är dom jävligt dyra med för den delen.

Svarta tvåvägsuttag kostar ca 299:- i handeln ink förhöjningsramen som behövs för vanliga 1-dosor.

Sen kör jag med dom nämda "trappkopplings" dimmrarna. Elektroniska dimrar 40-400W om jag inte mins fel. Galen sköna att ta i (lackade med gummifärg tror jag), små hack mellan lägena, softstart dvs dom dimrar upp till förvalt läge ca 1s efter att man tryckt in knappen. Kostar 600-900:- i handeln

Dock måste jag varna angående uttagen. Det finns knappt något spel alls mellan kontakten du trycker in i den och själva uttaget. Pilligt som faen ibland... Känt fel med dom.

Så stick ut på upptäckfärd till bromma. Men glöm inte SUV´n med awd stockholmsstad gillar inte att ploga min gata.. Eller så kan lag langa på lite bilder till morgondagen!

Sen kör jag med dom nämda "trappkopplings" dimmrarna. Elektroniska dimrar 40-400W om jag inte mins fel. Galen sköna att ta i (lackade med gummifärg tror jag), små hack mellan lägena, softstart dvs dom dimrar upp till förvalt läge ca 1s efter att man tryckt in knappen. Kostar 600-900:- i handeln
QUOTE]

Softstart är bra :D

Dock måste jag varna angående uttagen. Det finns knappt något spel alls mellan kontakten du trycker in i den och själva uttaget. Pilligt som faen ibland... Känt fel med dom.
QUOTE]

Inget jag har märkt av vare sig på 2 eller 3-vägsuttagen

Se upp lite ang dimrarna bara, det finns allt mellan 300 - 1000W men alla är inte dimmbara från 2 håll utan bara ett om man skall ha det trådbundet och inte trådlöst.
Det finns en som är s.a.s. huvuddimmer och de andra är slavar men kolla pdf:en så ser du.

Trådbundna finns i denna ganska långt ner.
http://www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/ledaren_0601.pdf

Det är helt olika system om man tar trådbundet eller trådlöst.

Last edited:
Se upp lite ang dimrarna bara, det finns allt mellan 300 - 1000W men alla är inte dimmbara från 2 håll utan bara ett om man skall ha det trådbundet och inte trådlöst.
Det finns en som är s.a.s. huvuddimmer och de andra är slavar men kolla pdf:en så ser du.

Det är helt olika system om man tar trådbundet eller trådlöst.

Kolla in en dimmer som heter dimmax, det är en switch dimmer enhet som du sätter bakom en vanlig brytare och sätter dit en fjäder som gör att knappen blir återfjädrande. Detta gör att du har en vanlig brytare som dimmer (ser lite roligare ut i helhet) och det är inga bekymmer att göra trappomkastning med styrning från flera håll.

Kör Elko plus hemma och det är jefligt cleant med uttag som sticker ut ett 11mm från väggen. :yoparty

Kolla även in Elko living system, kan lite grann om det men det finns folk på firman som är mer insatt om du vill ha information.

Happy hunting.

Strömställare :fakta

Min favvo är när kunderna säger kontakt.... :gnissla

Last edited:
Netonet säljer med borstad stål-look. Jag har dem i min lägenhet. De är lite pilliga att montera innan man komemr på hur man gör. Är en plastplatta som måste lossas för att komma åt monteringsrkuvarna för elen och det står inte ett skit om hur man gör i manualen. Så på den första jag monterade borrade jag helt sonika ett par hål :) Sen kom jag på hur man skulle göra.

OT: Ska Starstriker flytta från en av Stockholms vackraste vyer?

Nä... eller. Ja. Jag vet faktiskt inte. Vi har inte riktigt bestämt oss. Den nya lyan går inte precis av för hackor. Men vi skall snart ha en knodd till så jag vet inte riktigt om vi pallar med en flytt i det läget.

Back