Var köpa ovalt rör till ljuddämpare?

Jag förstår inte vad du menar. Vilken håldiameter och vilken rördiameter. Min text du citerade avsåg de principer med vilken man får dämpning av lågfrekvens, den princip som tex används i kammarljuddämpare.
Här är ett exempel på areasteg, se den bakre halvan av denna MT01-dämpare.

Jag menar såhär,
ett koniskt innerrör men massa små hål(perforering), om man skulle ha t.ex 2mm hål där rörets diam är som minst, och t.ex 4mm hål i andra ändan där röret är störst.

skulle det kunna ge fördelar?
olika håldiam kanske ger fördelar utan för den delen skull hänga ihop med rördiam iofs.

Jag menar såhär,
ett koniskt innerrör men massa små hål(perforering), om man skulle ha t.ex 2mm hål där rörets diam är som minst, och t.ex 4mm hål i andra ändan där röret är störst.

skulle det kunna ge fördelar?
olika håldiam kanske ger fördelar utan för den delen skull hänga ihop med rördiam iofs.

Om jag får gissa så tror jag att håldiametern i perfplåten i en absorbtionsljuddämpare delvis påverkar frekvensintervallet inom vilken man får den bäst dämpningen. Denna gissing baseras på att jag sett ljuddämpare vars perfrör haft olika håldiametrar på olika delar av längden på röret. Men jag har inga egna mätningar eller intryck från prov med det.

Om jag får gissa så tror jag att håldiametern i perfplåten i en absorbtionsljuddämpare delvis påverkar frekvensintervallet inom vilken man får den bäst dämpningen. Denna gissing baseras på att jag sett ljuddämpare vars perfrör haft olika håldiametrar på olika delar av längden på röret. Men jag har inga egna mätningar eller intryck från prov med det.

ok, tackar.
på samma spår, du skrev "Och sedan byta ut perfplåtröret mot ett rör av metallnät istället. För att maximera absorbentarean."
Detta i kombination med perfplåt, alltså både hål och metalnät, vart skulle du välja att placera hålen kontra nätet, i ett koniskt innerrör?
Sida vid sida utmed hela längden kanske?
Eller är kanske hålen meningslösa när man har nät?

Nu har jag rören hemma, och försöker få ihop de sista bitarna.

Bilder:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_11_dec_2010/PICT0359.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_11_dec_2010/PICT0356.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_11_dec_2010/PICT0360.JPG

Hur tjockt samt brett måste det rostfria stålbandet som jag har under nitarna vara för att det ska hålla/fungera? Jag har lite problem att få till bandet snyggt, därför jag undrar.

Jag antar att kolfiberröret inte kommer att hålla om jag drar nitarna igenom röret utan att ha någon plåt utanpå, men hurpass mycket plåt måste jag ha?

Det finns färdiga metallband att köpa som är just till popnitar och som är lätta att anpassa längden på vid monteringen, har du kollat efter sådana?

Jag är ganska övertygad om att du har helt rätt i det.

Dels efter egna "insatser" av hålplåt som har varit identiska förutom just hålstorleken, men ljudet har varit avsevärt annorlunda.

Jag hade en insats i en folkracebil som precis vid varvtalet för bullermätning var väldigt tyst, men vid alla andra varvtal så lät bilen för mycket, vilket ledde till ommätning efter körda heat, som jag alltid klarade.

Sedan byggde jag en identisk insats fast med annan hålstorlek, den klarade inte ljudmätningarna men upplevdes som betydligt tystare.

Det finns färdiga metallband att köpa som är just till popnitar och som är lätta att anpassa längden på vid monteringen, har du kollat efter sådana?

Har du länk till något sådant? Betydligare smidigare än att beställa rostfria band, eller bygga rig för vinkelslipen för att kapa bestämd bredd (så jag gjort nu, fast riggen gav sig..)

Jag är ganska övertygad om att du har helt rätt i det.

Dels efter egna "insatser" av hålplåt som har varit identiska förutom just hålstorleken, men ljudet har varit avsevärt annorlunda.

Jag hade en insats i en folkracebil som precis vid varvtalet för bullermätning var väldigt tyst, men vid alla andra varvtal så lät bilen för mycket, vilket ledde till ommätning efter körda heat, som jag alltid klarade.

Sedan byggde jag en identisk insats fast med annan hålstorlek, den klarade inte ljudmätningarna men upplevdes som betydligt tystare.

Hur påverkar större/mindre diameter då? Vilken dämpar högfrekvens och vilken dämpar lågfrekvens?

Hur stor skillnad var det i håldiameter? Vilka hål ska vara mot utblåset för vilken påverkan?

Håller nämligen på att bygga om insatsen lite grann på min duotaktare.

Last edited:
Hur påverkar större/mindre diameter då? Vilken dämpar högfrekvens och vilken dämpar lågfrekvens?

Hur stor skillnad var det i håldiameter? Vilka hål ska vara mot utblåset för vilken påverkan?

Håller nämligen på att bygga om insatsen lite grann på min duotaktare.

Jag minns inte hur det var, men rent logiskt dämpar små hål små ljudvågor (diskant) och stora hål stora ljudvågor (bas)

Skulle jag ha flera hålstorlekar skulle jag gissa att det var bäst att börja med stora hål och minska ner och såldedes dämpa bort basen först och diskanten sen, men gör insatsen vändbar om du kan och prova båda vägar.

Efter att ha provlyssnat burkarna med viss besvikelse över den okristiliga ljudnivån ska något göras åt den befintliga designen - men vad?

Som det är idag ser innerröret ut såhär: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_xmas_2010/PICT0385.JPG

Inloppet är invändigt 57mm, konans längd är 50mm. Den raka perforerade delen emellan är 430mm, och har innerdiameter 75mm (ytter 77mm), slutligen konar perfröret ner till utblåsets innerdiameter om 51mm, konans längd är 70mm. Innerdiameter hos kolfiberröret är 124mm, och hela konstruktionen är 550mm mellan inlopps och utloppsgavel.

Detta ger att dämpullen kring bulken av dämparen (det raka röret) bara är (124-77)/2 = 23.5mm. Kan det vara så att vinsten av att jag har stor exponerad yta mot avgaserna negeras av att jag har såpass tunt skikt dämpull? Jag ska ha isär dämparna snart igen för att klä perfröret med rostfri stålull för att förhindra utblåsning av dämpullen - ska jag passa på att ta ner innerröret till säg 60 eller 65mm i diameter? Jag vill såklart inte göra detta om det inget någon vinst ljudmässigt, eftersom det är en hel del kapande och slipande för att få det rätt igen, och argon till tig:en eldar det också..

Efter att ha provlyssnat burkarna med viss besvikelse över den okristiliga ljudnivån ska något göras åt den befintliga designen - men vad?

Som det är idag ser innerröret ut såhär: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_xmas_2010/PICT0385.JPG

Inloppet är invändigt 57mm, konans längd är 50mm. Den raka perforerade delen emellan är 430mm, och har innerdiameter 75mm (ytter 77mm), slutligen konar perfröret ner till utblåsets innerdiameter om 51mm, konans längd är 70mm. Innerdiameter hos kolfiberröret är 124mm, och hela konstruktionen är 550mm mellan inlopps och utloppsgavel.

Detta ger att dämpullen kring bulken av dämparen (det raka röret) bara är (124-77)/2 = 23.5mm. Kan det vara så att vinsten av att jag har stor exponerad yta mot avgaserna negeras av att jag har såpass tunt skikt dämpull? Jag ska ha isär dämparna snart igen för att klä perfröret med rostfri stålull för att förhindra utblåsning av dämpullen - ska jag passa på att ta ner innerröret till säg 60 eller 65mm i diameter? Jag vill såklart inte göra detta om det inget någon vinst ljudmässigt, eftersom det är en hel del kapande och slipande för att få det rätt igen, och argon till tig:en eldar det också..

Jag har väldigt liten erfarehet men spontant tror jag att du får testa för att veta. Det är svårt att få en exakt vetenskap.
luftströmmar och aerodynamik är fan inga lätta saker. trail and error it is.

Testa gör mer utrymme för luddet. Packa det hårdare.
Dra ståltråd runt det hårt. Varit snack om man skall ha det lagom löst tidigare men de dämpare jag tyckt varit hyggligt tysta har varit hårt packade!
Min gissningslek vart fall ;)

Italienska ER euroracing har perfekta dämpare med 60mm innerdiameter.
600mm långa säkert.
Väger strax över kilot.

Kan det vara så att vinsten av att jag har stor exponerad yta mot avgaserna negeras av att jag har såpass tunt skikt dämpull?
Det är ju min första tanke, mer dämpande volym som behövs. Mindre centrumkammare eller större dämpande kammare.

Om måtten på ytterröret fortsatt ska vara 124mm så hade det varit intressant ha ett perforerat rör som är 57mm rakt igenom utan kona vare sig i in eller utlopp som referens. Dvs max dämpvolym men minsta exponerad yta mot denna och ingen påverkan på flöde och därefter experimenterat med olika varianter på innerrör.

Men det ger ju en del extra jobb och kräver även extra material. Sen är det ju frågan om packingen behöver optimeras först då du haft problem med utblåsning.

Har kapat upp perfröret och börjat sy ihop ett tunnare innerrör (63mm innerdiam då inloppet är det, skrev fel innan). Argonet är slut nu, så får fortsätta nästa helg.

Intressant var dock att se att runt 1/3 av packmaterialet i bägge dämparna redan var utblåst, se http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_xmas_2010/blast_ull.JPG

Hoppas det blir bättre med ett lager rostfri stålull underst, sen lös ull över det.

Har kapat upp perfröret och börjat sy ihop ett tunnare innerrör (63mm innerdiam då inloppet är det, skrev fel innan). Argonet är slut nu, så får fortsätta nästa helg.

Intressant var dock att se att runt 1/3 av packmaterialet i bägge dämparna redan var utblåst, se http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_xmas_2010/blast_ull.JPG

Hoppas det blir bättre med ett lager rostfri stålull underst, sen lös ull över det.

Ujuj. Det måste vara ullen det är fel på. När jag packat om mina dämpare så brukar det inte ha lossnat märkbart av ullen, däremot är den svart och lite kexig närmast perfplåten.

Så förmodligen skulle du klara dig genom att bara skifta till bra ull. Men med RF stålull närmast så har du ju åas både hängslen och svångrem sas.

Den ullen jag använt senast kom från Bikeline.
Innan dess har jag köpt på MC-varuhuset här i Sthlm, den funkade också bra men kommer inte ihåg vad det var för märke på den ljuddämparullen. Tror det var ngt cross-märke. Båda kom iaf i form av duk/matta. Ser inte alls så bomullsaktig ut som din ull på bilden.

Last edited:
De 2 rören ser ungefär ut som de flesta gör efter en längre tids körning, ingen burk dämpar för evigt och man får alltid räkna med att serva dom med nytt dämpmaterial så dämpeffekten bibehålls.

En annan sak oxå, de kolfibersvepen du har tål inga längre tider med varma avgaser. Mina på kompressor Duccen smälte sönder, med db-killers i, och skickade en het stråle med avgaser på huggern som oxå smälte.................Se till att ha fräsch ull i och serva dom minst en gång om året om du piskar mycket bana.

/J

Edit: Varför uppfinna hjulet igen? Akrapovic har en repsats till sina EVO6, ullen passar säkert i dina "nya" burkar. Kan ju vara så att flera tillverkare har sådana repsatser, vad vet jag. De kostar en slant men de har ju redan gjort det arbete du nu gör för att hitta nått som funkar. Ibland är det bättre att blunda och betala istället för att stånga sig blodig för att komma till samma slutsats som nån annan redan gjort. Jag menar, det är ju inte "rocket sience".........;)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back