Var köpa ovalt rör till ljuddämpare?

Lite förenklat:
För att dämpa högfrekvens gäller absorptionsljuddämpare med maximal yta per tvärsnittsarea.

För att dämpa lågfrekvens gäller att maximera antalet tvärsnittsareasteg.

Ett motkonande perf.rör i en absorptionsljuddämpare låter kanske märkligt men är en kombination av ovanstående.

Man får samma effekt som ett parallellt perf.rör med ett slutrör med mindre diameter, bara det att det motkonade perf.röret ger lägre motstånd.

Last edited:
Det piggade röret Rolle snackar om, hur tätt, samt hur stora hål ska det vara? Hur långt ska piggarna sticka in i avgasflödet? Duger 0.6mm RF-plåt att bygga innerröret av, eller kommer det att skaka sönder?

EDIT:
Hittade denna (cherrybomb glasspack) http://www.mikekemper.com/elantra/exhaust/resonator.jpg

Kan det vara en vettig hålbild att ha, eller kommer det att döda flödet?

Last edited:
Det piggade röret Rolle snackar om, hur tätt, samt hur stora hål ska det vara? Hur långt ska piggarna sticka in i avgasflödet? Duger 0.6mm RF-plåt att bygga innerröret av, eller kommer det att skaka sönder?

Utvecklingen på kommersiella burkar har iaf gått mot mindre och fler hål. Eftersom det ger längre livslängd på ullen. Kolla på tex andra twindämpare som Race-Termignioni till Ducce tex.

Vad som ger bäst dämpning vet jag ej. Jag tror att det gäller att maximera den exponerade arean till absorbenten (för högfrekvens) enligt mitt inlägg ovan.

Jag har bara byggt av 0.9mm, men föredrar 1.2. Det är nog svårt att svetsa i, i synnerhet om det är sållplåt.

Last edited:
Vad är det som slår sönder ullen? Jag har tillgång till trådväv av 0.5mm RF-tråd med 1.5mm c-c spacing, men är orolig att ullen ska piskas mot de tunna trådarna och utsättas för kraftig vickning. Fördelen med RF-väven borde vara att den skapar viss turbulens längs sin yta pga ojämn textur..

Vad är det som slår sönder ullen? Jag har tillgång till trådväv av 0.5mm RF-tråd med 1.5mm c-c spacing, men är orolig att ullen ska piskas mot de tunna trådarna och utsättas för kraftig vickning. Fördelen med RF-väven borde vara att den skapar viss turbulens längs sin yta pga ojämn textur..

Bullret är ju longitudinalvågor i röret som propagerar mot (och absorberas av) ullen i hålet. Desto större håldiameter desto snabbar utmattas och uppluckras fibrerna i ullen och absorptionsdämparen plundras på ull.

EDIT:
Hittade denna (cherrybomb glasspack) http://www.mikekemper.com/elantra/exhaust/resonator.jpg

Kan det vara en vettig hålbild att ha, eller kommer det att döda flödet?

Piggarna ska inte sticka in i avgasflödet, utan in i dämpmaterialet. Angående hålstorlek kör 3mm, eller prova lite större eller mindre. Mindre hål ger mer högfrekvent ljud ut, men dämpmaterialet håller sig kvar i dämparen längre.

Piggarna ska inte sticka in i avgasflödet, utan in i dämpmaterialet. Angående hålstorlek kör 3mm, eller prova lite större eller mindre. Mindre hål ger mer högfrekvent ljud ut, men dämpmaterialet håller sig kvar i dämparen längre.

Du har ingen bild på en sådan plåt? Jag är mest nyfiken på att faktiskt se att någon har gjort allt det jobbet :näsblod

Du har ingen bild på en sådan plåt? Jag är mest nyfiken på att faktiskt se att någon har gjort allt det jobbet :näsblod

En tanke jag funderat kring är att satsa på på så högkvalitativ långtrådig ull som går att hitta, kanske spunnet rostfritt, dvs ull som har så bra motståndskraft mot uppluckring det bara går. Och sedan byta ut perfplåtröret mot ett rör av metallnät istället. För att maximera absorbentarean.

Hm, givet att jag vill ha så stor area avgaser mot ullen som möjligt, så borde jag (i mån av ork och tillgång på öl) arra sån hålplåt Rolle skriver om, samt forma röret ovalt/rektangulärt så att det får samma area som det cirkulära hålet jag först hade tänkt mig? Borde ge samma flödesarea (kompensera lite för mer väggyta), men mycket större väggarea som ger mer dämpning än ett runt rör.

Vidare borde jag inte kona ner röret i diameter förrän nära utblåset, annars tappar jag ju dämparea även inne i dämparen, 10 cm från utblåset borde det räcka att gå från 60 -> 40mm väl?

Hm, givet att jag vill ha så stor area avgaser mot ullen som möjligt, så borde jag (i mån av ork och tillgång på öl) arra sån hålplåt Rolle skriver om, samt forma röret ovalt/rektangulärt så att det får samma area som det cirkulära hålet jag först hade tänkt mig? Borde ge samma flödesarea (kompensera lite för mer väggyta), men mycket större väggarea som ger mer dämpning än ett runt rör.

Vidare borde jag inte kona ner röret i diameter förrän nära utblåset, annars tappar jag ju dämparea även inne i dämparen, 10 cm från utblåset borde det räcka att gå från 60 -> 40mm väl?

Själva avgasröret skulle jag försöka hålla runt, ovalt eller konstiga former ger ofta flödesminskning.

Ska du göra dunderplåt tror jag du ska förborra med tex 2mm och sedan slå en 3 eller 4 mm dorn igenom, alternativt kanske det går med spetsigt dorn och en större slägga.
Har inte provat att håla så själv, men vet att det gjorts. Därav osäker på exakta metoden för att åstadkomma hålen.

Skulle nog kona i princip hela röret, skarpa kanter brukar sällan vara bra ur flödessynpunkt.

Borde man inte kunna hitta perforerat rör med utstick i tvättmaskinstrummor? Borde ju vara 304-kvalité på den plåten väl?

Gällande materialval till ändgavlarna, hur grovt måste det vara för att hålla?

Har redan köpt på mig 124mm innerdiam x 600mm längd kolfiberrör att bygga dämparkropp av, inloppsröret blir i närheten av 60mm rostfri rörstump, och formen på kolfiberröret kommer att mäta 105x140mm invändigt (format som en ellips). Jag har 0.6mm samt 1.6mm vanligt 304 rostfritt stål liggande, 1.6mm känns för grovt att kunna smida enkelt, medans 0.6mm känns lite väl tunt.

Någon åsikt om vad som är för tunt för att hålla? Rent spontant känns det som att 0.6mm klarar jag att smida upp, medans 1.6mm måste jag klippa och svetsa istället.

Jag har byggt 100 tals ljuddämpare genom åren

Jag kör med hålplåt ca 3mm hål ,behöver inte vara röstfritt ( om du inte ska montera den under volvon)

Vanlig stålplåt är dessutom MYCKET lättare att valsa och forma

Det jag alltid gör är att fästa insatsen i dämparen och med löst ändlock i stället för lös insats som dom flesta kör med

Detta gör att jag kan packa dämparen bättre och hårdare , Jag kör faktiskt med vanlig gullfiber på " drevremsa" som jag lindar i spiral runt och packar hårt med ett lite större rör

( 70mm avlopsrör) funkar fint

Superlätt att fylla på med ull och billigt Jag har även provat dyrare ull men som sagt bara dyrare, Håller väl kanske något längre men det är så lätt att fylla på med ull så jag föredrar gullfibern

Angående material bearbetningstipsen tidigare så vet jag inte vart den infon kommer i från men aluminium i strängpressade rör är offtast i 6082 (4212)

Den legeringen reagerar inte alls på sådan värmebehandling som beskrivits tidigare

Den måste upplösningsbehandlas genom att hettas upp till 530 grader och hastigt kylas i kallt vatten

Detta för legeringen mjuk som bly ( svår att hantera) för att få den hård igen ska den varmåldras i 180 grader i 5 timmar och därefter svalna långsamt

Inget för den vanliga hobby verkstan med andra ord

Andra legeringar är inte att tänka på det blir bara skit att hålla på med mjukmetall

Kanske båtindustrin kan hålla sig med ovala rör?? värt att kolla kanske

Jag är lite sugen på att bygga av deras runda 124mmx600mm CF-rör, som jag sedan pressar ovalt för att öka markfrigången/benfrigången.

:va

Hur ska du pressa ett kolfiberrör ovalt hade du tänkt dig!

Det är nämligen inte ett fexibelt material

Tillverkaren rekommenderade mig att använda det som ovalt, enligt honom går det. Har inte fått det än, så jag vet inte om det går..

Tillverkaren rekommenderade mig att använda det som ovalt, enligt honom går det. Har inte fått det än, så jag vet inte om det går..

Menar han att det går att pressa ett kolfiberrör så det blir ovalt :confused:

Låter ofattbart.

De gånger jag har hanterat kolfiber så har det agerat precis som glasfiber dvs det går att böja men det fjädrar alltid tillbaka till den gräns då du bryter fibrerna i materialet.

Läs här

Last edited:
Lite förenklat:
För att dämpa högfrekvens gäller absorptionsljuddämpare med maximal yta per tvärsnittsarea.

För att dämpa lågfrekvens gäller att maximera antalet tvärsnittsareasteg.

Ett motkonande perf.rör i en absorptionsljuddämpare låter kanske märkligt men är en kombination av ovanstående.

Man får samma effekt som ett parallellt perf.rör med ett slutrör med mindre diameter, bara det att det motkonade perf.röret ger lägre motstånd.

Skulle olika håldiameter vid olika rördiam vara en fördel?

En tanke jag funderat kring är att satsa på på så högkvalitativ långtrådig ull som går att hitta, kanske spunnet rostfritt, dvs ull som har så bra motståndskraft mot uppluckring det bara går. Och sedan byta ut perfplåtröret mot ett rör av metallnät istället. För att maximera absorbentarean.

Skulle flödet minska av denna "ojämna yta"?

om det är PJ rör det handlar om så tänk på att kvalitén är lite sådär, deras kolfiberrör består av ett lager kol och ett lager glasfiber, det delaminerarar nog hyffsat lätt om du bygger så att det sitter i spänn under lång tid (+värme/kyla)
Men ja det är tunnt och går att deformera till viss del.

Skulle olika håldiameter vid olika rördiam vara en fördel?
Jag förstår inte vad du menar. Vilken håldiameter och vilken rördiameter. Min text du citerade avsåg de principer med vilken man får dämpning av lågfrekvens, den princip som tex används i kammarljuddämpare.
Här är ett exempel på areasteg, se den bakre halvan av denna MT01-dämpare.
attachment.php

Skulle flödet minska av denna "ojämna yta"?
Om ytan blir ojämnare så kan det öka motståndet.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back