ursäkta om jag kapar tråden.
Frågan är ställd till er alla även om jag ställer en punkt direkt till dig Boris.
Skall själv bygga pipa i vinter. Mest för att det är skoj att prova på men med strävan att det skall bli tystare än original, då jag blir flaggad för buller på bandagar med helt originalhoj.
Menar du att innerröret skall vara konat hela vägen. skall det vara smalast längst in? pratar vi perforerat hela vägen? Packad ull runt hela vägen?
Själv mynningen, hur skall den se ut. Så turbulentfri som möjlig? Typ som mynningen på flertalet basrelflexrör? Eller tjänar man på vasst avslut för att man slår sönder mer ljud av turbulensen?
Sett att många db-killers på senare tid har dels konat dels små kupoler inuti sig. Typ som om man skulle sätta kupolmuttrar lite här och där.
Dvs diametern störs inte mycket men det bör slå sönder ljudet en del...
Frågan är om det tar på flödet mer än det smakar. Jag vill ju för all del inte att den skall gå som en potta skit.
Är det värt att göra dubbla piper fast "typ" halva storleken?
Är det värt att ha 2 utblås på samma pipa och vinkla dem snett neråt var sitt håll... Dvs det kanske inte låter mycket mindre men man sprider oljudet åt ett var sitt håll i viss mån och därmed blåser bara en del åt db mätaren. Man kan inte få till lite av effekten som att sätta två högtalare rygg mot rygg så att ljudvågorna motverkar varandra?
2 utblås med olika innerlängd och även ytterlängd som sitter ut åt samma håll?
Jag har fått tips av flera att ett vinklat blås neråt är att rekommendera. Alltså inte ett som går rakt ut.
Även att fästa en bit silikonslang ut skall ta upp en del av vibrationerna i ljudet. Känns dock som det är svårt att få estetiskt tilltalande.
Jag vet att en del har mätt och inte fått någon större skillnad men likväl finns dem som säger tvärtom. Naturligtvis skall jag prova mig fram och har kalibrerad db mätare liggandes.
Men kan vara bra och se vad ni tror är vägen att gå...
Sedan är ju aerodynamik och ljudteknik inte så lätt alla gånger...
Självklart skall jag mappa med bänk efteråt. kanske till och med snickrar ihop 2 tysta alternativ och testar vilken som ger bäst resultat på bänken.
Kom gärna med tankar och ideer. Jag tänker alu då jag har tillgång till det och tycker det är lättarbetat.
Jag anser att skillnaden är försumbar vid mätning. Det ger en liten annan klangfärg men det är knappast så att man klarar eller bommar ett ljudprov beroende på material i burken. Utformning av burken, volym, längd, diam etc är av betydligt större betydelse.
Jag tror på dina tankar om ett konande innerör så att man designar dämparen för att gå utan buttplugg från början.