Var köpa originalbackspegel till er-6f 2009?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
S1000RR -11, GSXR1000 -07, CBR600FS -02, Matchless G3 -55
Jag har en er-6f från 2009 och glaset till min högerspegel har spräckts, vet någon var man kan hitta nya originalspeglar (eller bara glaset)?

Kawasakis artikelnummer på spegeln är 56001-0143.
Själva spegeln ser ut att vara samma på z1000 och z750 från samma årtal fast med annan arm. Kan någon bekräfta detta, hade även en sådan spegel fungerat.

Jag har kollat på lelles, xl-moto.de, xlmoto.se, mcweb.se eller biketrollhattan.se.
Det bästa jag hittade var en kopia på originalet från lelles, men hade varit trevligare att ha riktig, känns som bortkastade pengar i fall det blir skillnad i färg/finish/kvalité mellan höger och vänster.

Har du kollat hos en kawasakiåterförsäljare?
Folk verkar alltid glömma att de finns.

Ibland blir man faktiskt förvånad, de tar inte alltid överpris.

Trist att alla verkar utgå från att jag är slapp och handlingsförlamad.
Jag har lagt ett par timmar på att söka på nätet, det är så jag hittade artikelnumret. Jag har redan kollat på återförsäljares hemsidor och jag har inte haft möjlighet att ringa då de har stängt i dag.

Om jag googlar artikelnumret eller söker på ebay dyker det upp massor av speglar, men nästan alla är ersättningsspeglar som inte är original.

De flesta säljare jag hittar är dessutom i USA, vilket brukar ge veckovis av väntande på postväsendet och med påslag av tull+moms, vilket känns onödigt.

Det skulle också vara trevligt att känna sig någorlunda trygg med stället man handlar från. Som jag skrev i min första post har jag redan kollat med en drös butiker, de som jag vet är seriösa.

Som exempel är Partzilla är det översta googleresultatet. De tar 44 dollar för spegeln, sedan tar de 44 dollar i frakt. När det paketet på 88 dollar anländer hit kommer tullen att uppehålla paketet, slänga på 25% moms och sedan sin egna avgift på 100-150kr. Slutnotan hamnar någonstans på 900kr.

Det skulle vara trevligt att undvika det och kanske få spegeln redan i veckan genom att handla från exempelvis tyskland, england eller skandinavien istället. Gärna från en butik som inte tar 900kr och som någon prövat att handla från.

Last edited:
Ja, mcweb.se är johansmc som i sin tur är en kawasakiåterförsäljare. biketrollhattan.se tror jag också är återförsäljare, men jag hittade inte hos dem heller.
Jag har även surfat runt på kawasakis hemsida utan att hitta den där. Tänkte ringa och fråga runt på måndag, men de butiker jag har i min närhet har stängt i dag.

Självklart har jag googlat, det var så jag hittade artikelnumret. Men de flesta resultaten är inte på originalspegeln, utan på ersättningsprodukter.
Vidare så är de flesta resultaten från USA och jag hade gärna sluppit betala extra tull/moms och vänta veckovis på postväsendet.

Det hade också varit trevligt att känna sig säker på att butiken man handlar från är trovärdig. Det är inte något jag får ut av att söka på artikelnumret, därav denna tråd.

Tyckte det var svårt att hitta originalspeglar från ebay, det mesta är kopior på originalet. Än svårare är det att hitta en originalspegel i europa eller för den delen i sverige. Men har jag missat något tar jag tacksamt emot länkar.

Är det bara OEM som gäller då är det bara att åka till närmaste Kawa återförsäljare och betala vad det kostar

Ja, mcweb.se är johansmc som i sin tur är en kawasakiåterförsäljare. biketrollhattan.se tror jag också är återförsäljare, men jag hittade inte hos dem heller.
Jag har även surfat runt på kawasakis hemsida utan att hitta den där. Tänkte ringa och fråga runt på måndag, men de butiker jag har i min närhet har stängt i dag.

Självklart har jag googlat, det var så jag hittade artikelnumret. Men de flesta resultaten är inte på originalspegeln, utan på ersättningsprodukter.
Vidare så är de flesta resultaten från USA och jag hade gärna sluppit betala extra tull/moms och vänta veckovis på postväsendet.

Det hade också varit trevligt att känna sig säker på att butiken man handlar från är trovärdig. Det är inte något jag får ut av att söka på artikelnumret, därav denna tråd.

Tyckte det var svårt att hitta originalspeglar från ebay, det mesta är kopior på originalet. Än svårare är det att hitta en originalspegel i europa eller för den delen i sverige. Men har jag missat något tar jag tacksamt emot länkar.

Det är bara att lägga till OEM efter artikelnumret om du vill ha det. Finns sådana med.

Annars, ring bike trollhättan så kan de ta hem valfri del, det tar någon vecka att få den så. Det går också att e-maila dem och fråga.
Ganska säkert att ingen av butikerna har en liggande hemma oavsett.

Det är bara att lägga till OEM efter artikelnumret om du vill ha det.
Min erfarenhet är att många butiker gillar att kalla även billiga kopior för OEM. (oavsett om det är rätt eller fel.). De flesta OEM-titlar jag hittat på ebay har varit just kopiorna. Men jag har jättegärna fel om du sett något jag missat :)

Annars, ring bike trollhättan så kan de ta hem valfri del, det tar någon vecka att få den så. Det går också att e-maila dem och fråga.
Ganska säkert att ingen av butikerna har en liggande hemma oavsett.
Jag har tänkt att ringa butikerna och höra runt, men i dag har alla stängt.

Är det bara OEM som gäller då är det bara att åka till närmaste Kawa återförsäljare och betala vad det kostar
Problemet är att jag inte hittade dem listade hos de kawa-återföräljare jag tittade hos.

Jag hittade inte heller något listpris på kawas hemsida, så jag kunde få någon aning om vad det kunde förväntas kosta här i sverige.

Oavsett skulle jag inte få för mig att gå till första bästa återförsäljare och betala vad de behagar sätta för pris. Lägger hellre lite tid på att välja ett ställe med vettiga priser.

Last edited:
Någon MC-skrot då?
Jag kollade på bildelsbasen.se och biketrollhattans.se:s demontering, men det fanns inget för min cykel där.
Känner inte till namnet på några fler skrotar som är sökbara, tar gärna emot förslag.

Om det gamla glaset är helt nog att pussla ihop och använda som mall så skär vilken glasmästare som helst ut en ny åt dig.

Om det gamla glaset är helt nog att pussla ihop och använda som mall så skär vilken glasmästare som helst ut en ny åt dig.
Tyvärr gick det gamla i spillror. Annars hade jag gärna gjort så.
Skulle vara om jag kan få ut det andra glaset och använda som mall.

Last edited:
Jag har ett par original som du kan köpa billigt. ^^ Är fortfarande monterade på hojen, men vill byta så snart som möjligt. Har iofs en er6n -06. Vet inte om det är någon skillnad på backspeglarna.
Inte nyskick, men helt ok.

Hej

Skicka ett mail till Johans mc/mcweb eller bege dig dit så kan du få ett pris/leveransdag på spegeln direkt.

/A

Jag tror inte det där är original utan en kopia tillverkad av JMT. Visst kan jag köpa två kopior, men i första hand jagar jag originalspegeln.

Jag har ett par original som du kan köpa billigt. ^^ Är fortfarande monterade på hojen, men vill byta så snart som möjligt. Har iofs en er6n -06. Vet inte om det är någon skillnad på backspeglarna.
Inte nyskick, men helt ok.
Tror inte det är samma på er6f 09. Tror de bytte just vid 09.

Dags för en uppdatering, det slutade med att jag köpte en spegel från bike trollhättan (i göteborg).

Bike, Johans MC och Kenneths tog alla 558kr (vilket måste vara listpris) för originalspegeln.
Stibix svarade inte och Stans motoshop skulle återkomma med pris, men återkom inte.

Måste säga att jag verkligen har svårt för hela återförsäljargrejen. Man blir tvingad att använda en mellanhand och betala dem förmedlingssummor, så man kan få möjligheten att köpa prylen och montera den själv. Det blir inte bättre av att det sätts ut listpriser, så att butikerna får det lättare att hålla samma priser.

När jag tittade på webbutiker i staterna, fick de inte ens lov att visa priset på produktisdan om det var under listpris. Vansinne.

Last edited:
558- var väl inte så dyrt,jag handlar Kawasakidelar hos Delta i Falkenberg.
Det är lättare att prata med dom än någon på andra sidan jorden.
Snabba leveranser.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing