Var köpa kedjevax i Stockholm idag (söndag). Öppen butik?

kartoffelsalat

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2015
Hoj
2013 Kawasaki ER-6n
Ja, eller något annat bra smörjmedel för en kedja... Verkar vara dåligt med öppna butiker. Södra sidan stan föredras. Handelboden har öppet, men de verkar ju bara ha kläder.

Enligt senaste MC-tidningen där de testade allt möjligt fick OKQ8-kedjesprayen bäst betyg (9/10), god vidhäftning och hållbarhet vid regn.

Finns, tro det eller ej på OKQ8

Annars finns ju Biltema, Deras Racing fick bra betyg, Och på Jula i Kungens Kurva finns 1-Literflaskor med sågkedje olja.
Och med en pensel så får kedjan och dreven nått de gillar, olja.
Om din lokala OKQ8 inte har kedjesmörjning hemma.

Tack! Fy fasen så bra, det ska jag prova. MC-tidningen? Menar du Allt om MC?

Har du möjlighet att glida in på biltema skulle jag rekommendera dig att köpa en kedjeborste, pappersrulle, blomspruta och en flaska lampolja också - aldrig en dum idé att göra rent kedjan ordentligt innan du smörjer. Kostar inte många pengar, men det gör kedjerengöringen lätt och snabb :)

Det bästa är att göra rent och smörja när kedjan är varm. :banana

EDIT: Tidningen i vilken de testar sprayerna är MC-folket. Den man får när man är med i SMC

Last edited:
Jag köpte den där biltema oljan igår o jag förstår inte hur ni kan rekomendera den. Tog en sväng efter behandlingen och tror ni hojen såg fin ut efter den turen :huvet det va olja överallt på fälg och sving snålade som fasiken när jag la på.

Spara dina 80spänn och lägg de på annat

Jag köpte den där biltema oljan igår o jag förstår inte hur ni kan rekomendera den. Tog en sväng efter behandlingen och tror ni hojen såg fin ut efter den turen :huvet det va olja överallt på fälg och sving snålade som fasiken när jag la på.

Man tar en sväng med hojen först och smörjer sedan :7peta

Som Psxcare skriver. Du ska smörja kedjan efter körningen, när den är varm.

Men alltså... :rofl

stackars liten :krama

Klart som fan jag inte sprutade på och sedan efter 1 minut stack iväg. Jämför man med motul kedjevax så är det rena skiten.

Någon här, rekommenderade Biltema Litiumfett i sprayform.
Fungerar riktigt bra, grisar inte ner alls.

Last edited:
Jag kan rekommendera Würth HHS5000 annars. Den är hur bra som helst. Dock inte billig.

Würth hhs5000.jpg

Jag kan rekommendera Würth HHS5000 annars. Den är hur bra som helst. Dock inte billig.

View attachment 418293

fattas bara att du sitter o vaskar sån där finolja på rosen en onsdagskväll :gnissla Jag brukar dra en spottloska på kedjan inför någon obscen prestandarunda men i vanliga fall får vaxet i Biltemas tvättsvamp duga gott. :crash

Efter körning, spraya på sidan av kedjan som ligger i ingrepp mot dreven och låt den stå tills nästa gång du ska köra så har du inte kedjespray över hela hojen

Hypoid-olja 80w90... stänker en del, men smörjer fint för optimal effektförlust och klarar högt belastningstryck.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT