Var i sthlm fkan jag få hjälp att få ur avbruten bult ur motorfästet på R1:an?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bulten där vänstra krashpucken brukade sitta monterad in i motorfästet på min R1 2001 har gått av. Inte avdragen, pucken med resten av bulten försvann någonstans när jag körde på Kinnekulle...

Så nu sitter det en bit bult i gängorna i motorn, ingenting sticker ut.

Jag har biltemas "proffs" skruvutdragningskit där man borrar hål mitt i bulten och slår i en insexliknande pinne. Men jag brukar av någon anledning alltid misslyckas med att borra tillräckligt rakt och mitt i bultarna de gånger jag försökt använda det.

Senast fick jag bra hjälp av racerepairs, men slipper gärna åka drygt halva vägen till uppsala för att få ur bult)(/&"""eln så finns någon närmare södermalm med rätt prylar och känsla ni kan tipsa om?

Tyvärr ingen hjälp i frågan men måste säga att det är värt att åka till racerepairs.
Snabbare och bättre service får man leta efter. Då jag har tummen mitt i handen är det värt den extra omvägen....

psxcare skrev:
Jag har biltemas "proffs" skruvutdragningskit där man borrar hål mitt i bulten och slår i en insexliknande pinne. Men jag brukar av någon anledning alltid misslyckas med att borra tillräckligt rakt och mitt i bultarna de gånger jag försökt använda det.

Börja med en dorn och sätt mitt i bulten klappa till med en hammare. Börja med minsta borret. Eller ta den styrningen som passar i hålet(styrningarna är de som benämns "B" tex "B7") vänd lilla hålet inåt. Borra ca 3 mm vänd på styrningen så lilla hålet kommer utåt borra ytterligare några millimetrar slå i pinnen osv.

Eller ska jag komma och visa?

/Han som bangade din grupp på lördagen

Som vanligt provade jag själv och "självklart" fick jag inte hålet centrerat, eftersom motorn hänger lite och bulten inte sitter "mitt för" hålet i ramen. Drog i "stiftet" men det vred sig bara i hålet. Började prova med en svinpitt men då började det bli mörkt i carporten och jag kände tröttheten efter 6 bandagar på raken komma ifatt. Får ta en titt imorgon förmiddag och se om jag kommer längre själv. Komma och visa? Ja absolut, jag bjuder på kaffe :-)

Rätta mig om jag tänker fel här. Om du hamnat lite utanför mitten kan du väl ta en mindre borr och vinkla in hålet snett mot mitten. Väl framme i mittlinjen rätar du upp och borrar lite djupare. Därefter följer du upp med en lite större borr i din nygjorda mittgrop och fortsätter arbetet därifrån.

Löste sig hos Racerepairs. Tack Patrik som höll humöret uppe trots att bult/(&(/&"& var riktigt omedgörlig i början.

Bra att veta till en annan gång: Om man plågar en avbruten grispitt tillräckligt mycket med svetsen så tappar den härdningen och går finfint att borra rakt genom sedan...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra