Var i sthlm fkan jag få hjälp att få ur avbruten bult ur motorfästet på R1:an?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bulten där vänstra krashpucken brukade sitta monterad in i motorfästet på min R1 2001 har gått av. Inte avdragen, pucken med resten av bulten försvann någonstans när jag körde på Kinnekulle...

Så nu sitter det en bit bult i gängorna i motorn, ingenting sticker ut.

Jag har biltemas "proffs" skruvutdragningskit där man borrar hål mitt i bulten och slår i en insexliknande pinne. Men jag brukar av någon anledning alltid misslyckas med att borra tillräckligt rakt och mitt i bultarna de gånger jag försökt använda det.

Senast fick jag bra hjälp av racerepairs, men slipper gärna åka drygt halva vägen till uppsala för att få ur bult)(/&"""eln så finns någon närmare södermalm med rätt prylar och känsla ni kan tipsa om?
 
Tyvärr ingen hjälp i frågan men måste säga att det är värt att åka till racerepairs.
Snabbare och bättre service får man leta efter. Då jag har tummen mitt i handen är det värt den extra omvägen....
 
psxcare skrev:
Jag har biltemas "proffs" skruvutdragningskit där man borrar hål mitt i bulten och slår i en insexliknande pinne. Men jag brukar av någon anledning alltid misslyckas med att borra tillräckligt rakt och mitt i bultarna de gånger jag försökt använda det.

Börja med en dorn och sätt mitt i bulten klappa till med en hammare. Börja med minsta borret. Eller ta den styrningen som passar i hålet(styrningarna är de som benämns "B" tex "B7") vänd lilla hålet inåt. Borra ca 3 mm vänd på styrningen så lilla hålet kommer utåt borra ytterligare några millimetrar slå i pinnen osv.

Eller ska jag komma och visa?

/Han som bangade din grupp på lördagen
 
Som vanligt provade jag själv och "självklart" fick jag inte hålet centrerat, eftersom motorn hänger lite och bulten inte sitter "mitt för" hålet i ramen. Drog i "stiftet" men det vred sig bara i hålet. Började prova med en svinpitt men då började det bli mörkt i carporten och jag kände tröttheten efter 6 bandagar på raken komma ifatt. Får ta en titt imorgon förmiddag och se om jag kommer längre själv. Komma och visa? Ja absolut, jag bjuder på kaffe :-)
 
Rätta mig om jag tänker fel här. Om du hamnat lite utanför mitten kan du väl ta en mindre borr och vinkla in hålet snett mot mitten. Väl framme i mittlinjen rätar du upp och borrar lite djupare. Därefter följer du upp med en lite större borr i din nygjorda mittgrop och fortsätter arbetet därifrån.
 
Löste sig hos Racerepairs. Tack Patrik som höll humöret uppe trots att bult/(&(/&"& var riktigt omedgörlig i början.

Bra att veta till en annan gång: Om man plågar en avbruten grispitt tillräckligt mycket med svetsen så tappar den härdningen och går finfint att borra rakt genom sedan...
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top