Var hittar man svampar?

Nu återstår bara problemet att hitta punkan, det tar ca en månad från 2,5 bar till ~0, jag anar att det är en stund mellan varje bubbla om man sänker ner däcket i vatten. Är det någon som har några tips?
 
Nu återstår bara problemet att hitta punkan, det tar ca en månad från 2,5 bar till ~0, jag anar att det är en stund mellan varje bubbla om man sänker ner däcket i vatten. Är det någon som har några tips?
Högt tryck och dunka i vatten och spana länge?
 
Nu återstår bara problemet att hitta punkan, det tar ca en månad från 2,5 bar till ~0, jag anar att det är en stund mellan varje bubbla om man sänker ner däcket i vatten. Är det någon som har några tips?
Pumpa upp till 4 bar spraya med såpvatten så bör du hitta läckan.
Spraya runt ventilen och böj den lite grann.
Men ett tips är att byta ventilnålen först, lätt att förbise den som skyldig till läckage.
 
Pumpa upp till 4 bar spraya med såpvatten så bör du hitta läckan.
Spraya runt ventilen och böj den lite grann.
Men ett tips är att byta ventilnålen först, lätt att förbise den som skyldig till läckage.
Sedan jag började laga däck på min trampcykel på tidigt åttiotal så har ALDRIG felet varit på ventilen. Men jag kanske har haft tur/otur?
 
Sedan jag började laga däck på min trampcykel på tidigt åttiotal så har ALDRIG felet varit på ventilen. Men jag kanske har haft tur/otur?
Jag har haft fel på ventilen på bilar, MC och på trampcykel.
Det mest spännande var väl hojen där venilsätesgummit ruttnat och ventilstammen ramlade av nästan helt när jag var 10 mil hemifrån.
 
Jodå, ventiler, både nålar och gummin åldras men förbises ofta men det läcker också pga oxid/rost vid monteringshålet.

Fälgkanten, speciellt vinterfälgar på bilar drabbas av oxid/rost och småläcker. Stålborsta och måla hjälper ibland.

Tips är punkaspray om man inte hittar småläckor.
 
Sedan jag började laga däck på min trampcykel på tidigt åttiotal så har ALDRIG felet varit på ventilen. Men jag kanske har haft tur/otur?

Min senaste punktering (på släpvagn) var ventilen som var kass så kan hända rätt om det är ovanligt
 
Min följdfråga är - hur safe är det att köra sporthoj med den där pluggen i bakdäcket egentligen? Jag frågar eftersom jag har löst det så på CBR:en.
 
Min följdfråga är - hur safe är det att köra sporthoj med den där pluggen i bakdäcket egentligen? Jag frågar eftersom jag har löst det så på CBR:en.
Om den sitter mitt på, dvs inte nära kanten på slitbanan så är det säkert. Om den sitter i kanten så är sannolikheten stor att den släpper pga rörelsen i däcket. Om du känner dig osäker så fota och lägg in i tråden.
 
Min följdfråga är - hur safe är det att köra sporthoj med den där pluggen i bakdäcket egentligen? Jag frågar eftersom jag har löst det så på CBR:en.
Det största problemet är om du börjar få separation mellan lagren i däcken, vilket du bör märka genom vibrationer. Separerande däck kan bli otrevligt fort. Annars kan det potentiellt börja läcka igen, det är ju ingen större fara annat än att du har punka igen.
För att svara på hur säkert det är: "Det beror på."
Men generellt sett, ingen fara särskilt om pluggen sitter mitt i slitbanan. folk här har ju kört hundratals mil i höga hastigheter med snörlagningar utan problem.
 
Mitt i däcket o ganska friskt sådant, så det känns ganska ok då enligt er input, tackom o bockom.
 
Min följdfråga är - hur safe är det att köra sporthoj med den där pluggen i bakdäcket egentligen? Jag frågar eftersom jag har löst det så på CBR:en.
Nu har jag ju en liten och klen hoj, och kör varken fort eller gasar mycket :D Men jag har kört många hundra mil med plugg i däcket utan problem.

Fälgen är nylackad, och däcket är ganska nytt, så det är knappast där det läcker. Punka borde läcka mer, så ventilen är en stark kandidat, men hur vet man vilken ventil man ska ha? :va I det här fallet snackar vi plåtfälgar till ett snart besiktningsfritt släp.
 
Nu har jag ju en liten och klen hoj, och kör varken fort eller gasar mycket :D Men jag har kört många hundra mil med plugg i däcket utan problem.

Fälgen är nylackad, och däcket är ganska nytt, så det är knappast där det läcker. Punka borde läcka mer, så ventilen är en stark kandidat, men hur vet man vilken ventil man ska ha? :va I det här fallet snackar vi plåtfälgar till ett snart besiktningsfritt släp.
En flaska punkteringsmedel och en ny ventil kan du få av mig, ta med dig hjulet 👍
 
Nu har jag ju en liten och klen hoj, och kör varken fort eller gasar mycket :D Men jag har kört många hundra mil med plugg i däcket utan problem.

Fälgen är nylackad, och däcket är ganska nytt, så det är knappast där det läcker. Punka borde läcka mer, så ventilen är en stark kandidat, men hur vet man vilken ventil man ska ha? :va I det här fallet snackar vi plåtfälgar till ett snart besiktningsfritt släp.
Om gummit på ventilen är fräscht och utan sprickor så kan du bara byta nålen i ventilen.

Testa med att böja ventilen åt alla håll och lyssna, brukar pysa vid hålet i fälgen.
Spraya såpvatten vid ventilen så ser du om det läcker.
Ventilerna är standard bilventiler.
 
Nu återstår bara problemet att hitta punkan, det tar ca en månad från 2,5 bar till ~0, jag anar att det är en stund mellan varje bubbla om man sänker ner däcket i vatten. Är det någon som har några tips?
1) Du ska ha varmt vatten, ju varmare dessto bättre men badkars varmt duger. Orsaken är att kallt vatten löser små luftbubblor, de bara försvinner i vattnet ......
2) Det fins en risk att "punkan" är läckage mellan fälg och däck.
Och då hjälper det inte med svamp.
Exempel: Min nya BST kolfiberfälg med däck hade ett sånt här några månader från 2,5 bar till 0 bar läckage. Så när det kändes för vackert väder bankörning igen så åkte dom på igen med efter pumpats upp. Men nästa gång det var dags 1 år senare höll däcket trycket mer än 1 bar så på nått sätt hade det blivit nästan tätt. Och jag kan bara tänka mig läckage mellan däck och fälg som minskat radikalt efter en dags bankörning.
Biltema Däckmonteringspasta. Orsak till läckaget eller till att det blev tätt ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top