Var hittar jag en ventil komprimerare?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jag tänkte bara på att ythärdningar på kammar och vippor har en tendens att ogilla allt för stora fjädertryck...

Säg vad som inte blir spännande när man varvar en EXC motor lite längre än avsett, dakarchaffisar på högfartsträckor och supermonoåkare med väl hottade motorer råkar ju ut för allt från ventiler som går av till krokiga vippor och stakar som tittar ut genom blocket. Har inga specifika varvtal i huvudet men där var någon som räknade på resonansfrekvensen i orginalveven och den är inte så fasligt långt över vad som är standard maxvarv...
Och jag räknade med att man isf använder större ytor på nockar o vippor..
(Jag har hört sägas att dom ytorna är väldigt högt lastade i en motor. Nära gränsen sas.)

Fjädertrycket står för en liten del av (max)belastningen, kanske 10-20 % el dyl.
Största belastningen kommer ifrån ren massatröghet när ventilen ska axas vid 1a delen
av öppningen resp. bromsas vid sista delen av stängningen.

Fjädertrycket ska 'bara' klara ventilens hastighetsändring från max.fart ner mot kolven
till max.fart upp mot sätet. Det finns relativt gott om tid för den hastighetsändringen.
Kanske 150 grader el. dyl., mot kanske några 10-tal grader för startaxet resp. slutinsaktningen.
(Jag har inte såna siffror i huvudet, men någorlunda riktiga borde dom vara.
Än mindre vet jag om det finns mer extrema värden för vissa motorer.
Har jag helt fel finns det säkert nån här som kan tala om det, fördelen m ett forum.)
Men i det resonemanget finns inte det ökade trycket vid fullt lyft med, så fjädertrycket
kanske står för förhållandevis större del av belastningen. Å andra sidan är tröghetskrafterna
låga vid höga lyft, störst i början o slutet ju.

Ang. EXC så portade vi den en del och shimsade upp fjädrarna lite, mest för att
kompensera för en liten försänkning av sätena. Men lite mer tryck blev det nog.
I och med dessa ändringar undrar jag mest om den kommer att varva så man får
passa motorn. Iofs går den mest i skogen på lågvarv, men iaf...
/u
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

Ang. EXC så portade vi den en del och shimsade upp fjädrarna lite, mest för att
kompensera för en liten försänkning av sätena. Men lite mer tryck blev det nog.
I och med dessa ändringar undrar jag mest om den kommer att varva så man får
passa motorn. Iofs går den mest i skogen på lågvarv, men iaf...
/u

Det skall inte vara nagra problem salange han inte ar crossforare utan motorora som gillar att anvanda overvarvningskyddet eller dyligt..
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det skall inte vara nagra problem salange han inte ar crossforare utan motorora som gillar att anvanda overvarvningskyddet eller dyligt..
Nej, det är inget fel på motorörat, tänkte mer på t.ex. vid vurpor om gashandtaget
stannar på full gas när styret går i marken. Finns det övervarvningsskydd så är jag helt lugn.
/u
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Det är en standard 100" S&S-sportstermotor. Originalsetup. http://www.powersportsnetwork.com/e...&product=219070&cattype=&ProductCategoryCode=
S&S-motorerna är rätt robusta och har, liksom alla S&S-motorer, gott rykte både på strippen och gatan. Jag skulle vilja säga bäst rykte av alla HD-kompatibla high perfomance motorer. Allt är kraftigt byggt i dem: block, vev, stakar, toppar. Allt är S&S-tillverkat. Ventilmekanismen har nållagrade hydrauliska rullyftare, smidda rullvippor på nållagrade axlar. Separata och kraftiga lyftarhus osv. 4 rullningslagrade kamaxlar, en till varje ventil, lagrade i varsin ände. Trycket fördelas ju även ut på ett rätt stort säte, insugsventilerna är ju tex 2" i diameter, dvs 51 mm. Så denna motor är byggd för denna effekt och mer från början. Det frestar på mer att stoppa i såna saker i ett originalblock med sitt vekare vipparmsgalleri och lyftarhus mm.

Så den stora fördelen med denna motor är att den klarar av effekten bättre än en trimmad originalmotor ty denna har då närmare 100% högre effekt än original. Det är tom garanti på S&S-motorerna.

Jag är mer orolig att S&S:n ska linda upp min ram runt framdrevet. Har låtit tillverka en kraftigare sving hos Metmachex. Men sportsterramen är som en trajjaram från 60-talet ungefär.

Men det är roligt med obalans mellan motor och chassie, som en hot rod. Jag gillar det.

/J

Låter kul det där. Undrar om det är samma motor som jag har i "min" HD, dock med softtail ram :zpy
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter kul det där. Undrar om det är samma motor som jag har i "min" HD, dock med softtail ram :zpy

I softtailramar brukar det sitta bigtwinmotorer, dvs med separat växellåda. De är enklare konstruerade och lite billigare än sportsterkonfigurerade motorer. Men det kan ju vara en 100" S&S för det, isf är det ingjutet S&S på vänstra sidan av topparna.
/J
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej, det är inget fel på motorörat, tänkte mer på t.ex. vid vurpor om gashandtaget
stannar på full gas när styret går i marken. Finns det övervarvningsskydd så är jag helt lugn.
/u

Jo där finns ett skydd i tändboxen men tyvärr händer det att det inte hinner slå till om motorn frivarvar helt utan motstånd.

EDIT: förtydligande förhoppningsvis:
Man kan inte lite på att ett övervarvningskydd skall rädda motorn men i detta fallet med en moderat uppstyvning av fjädrarna och ingen superextrem kam och inget höjt varvstopp så skall det absolut inte vara några problem om man nu inte envisas med att ligga under cykeln en minut mot varvstoppet....
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
I softtailramar brukar det sitta bigtwinmotorer, dvs med separat växellåda. De är enklare konstruerade och lite billigare än sportsterkonfigurerade motorer. Men det kan ju vara en 100" S&S för det, isf är det ingjutet S&S på vänstra sidan av topparna.
/J


Tror att vxl lådan är separat. Så det är därför Buell motorerna ser 'normala' ut till skillnad från OCC motorerna på discovery :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Knuffar upp tråden lite :)
Det nämndes att Biltemas ventilfjäderbågar inte är mycket att ha. Jag ska plocka loss ventilerna från min gixxertopp å är på jakt efter just en ventilfjäderbåge. För min del ser dom ganska lika ut när man kollar runt på nätet. Kan det skilja så mycket mellan tex Biltemas, Micros å Mekonomens?
 

Jochem

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Årsta
Hoj
KTM 690 smc -10
Jag tänkte bara på att ythärdningar på kammar och vippor har en tendens att ogilla allt för stora fjädertryck...

Säg vad som inte blir spännande när man varvar en EXC motor lite längre än avsett, dakarchaffisar på högfartsträckor och supermonoåkare med väl hottade motorer råkar ju ut för allt från ventiler som går av till krokiga vippor och stakar som tittar ut genom blocket. Har inga specifika varvtal i huvudet men där var någon som räknade på resonansfrekvensen i orginalveven och den är inte så fasligt långt över vad som är standard maxvarv...

En annan varvar ju sin 525 till miljarder, och det bara går å går. Förutom när växellådan pajar och sånt! mvh, nillster!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top