Var hittar jag en ventil komprimerare?

Jag tänkte bara på att ythärdningar på kammar och vippor har en tendens att ogilla allt för stora fjädertryck...

Säg vad som inte blir spännande när man varvar en EXC motor lite längre än avsett, dakarchaffisar på högfartsträckor och supermonoåkare med väl hottade motorer råkar ju ut för allt från ventiler som går av till krokiga vippor och stakar som tittar ut genom blocket. Har inga specifika varvtal i huvudet men där var någon som räknade på resonansfrekvensen i orginalveven och den är inte så fasligt långt över vad som är standard maxvarv...
Och jag räknade med att man isf använder större ytor på nockar o vippor..
(Jag har hört sägas att dom ytorna är väldigt högt lastade i en motor. Nära gränsen sas.)

Fjädertrycket står för en liten del av (max)belastningen, kanske 10-20 % el dyl.
Största belastningen kommer ifrån ren massatröghet när ventilen ska axas vid 1a delen
av öppningen resp. bromsas vid sista delen av stängningen.

Fjädertrycket ska 'bara' klara ventilens hastighetsändring från max.fart ner mot kolven
till max.fart upp mot sätet. Det finns relativt gott om tid för den hastighetsändringen.
Kanske 150 grader el. dyl., mot kanske några 10-tal grader för startaxet resp. slutinsaktningen.
(Jag har inte såna siffror i huvudet, men någorlunda riktiga borde dom vara.
Än mindre vet jag om det finns mer extrema värden för vissa motorer.
Har jag helt fel finns det säkert nån här som kan tala om det, fördelen m ett forum.)
Men i det resonemanget finns inte det ökade trycket vid fullt lyft med, så fjädertrycket
kanske står för förhållandevis större del av belastningen. Å andra sidan är tröghetskrafterna
låga vid höga lyft, störst i början o slutet ju.

Ang. EXC så portade vi den en del och shimsade upp fjädrarna lite, mest för att
kompensera för en liten försänkning av sätena. Men lite mer tryck blev det nog.
I och med dessa ändringar undrar jag mest om den kommer att varva så man får
passa motorn. Iofs går den mest i skogen på lågvarv, men iaf...
/u
 
Last edited:

Ang. EXC så portade vi den en del och shimsade upp fjädrarna lite, mest för att
kompensera för en liten försänkning av sätena. Men lite mer tryck blev det nog.
I och med dessa ändringar undrar jag mest om den kommer att varva så man får
passa motorn. Iofs går den mest i skogen på lågvarv, men iaf...
/u

Det skall inte vara nagra problem salange han inte ar crossforare utan motorora som gillar att anvanda overvarvningskyddet eller dyligt..
 
Det skall inte vara nagra problem salange han inte ar crossforare utan motorora som gillar att anvanda overvarvningskyddet eller dyligt..
Nej, det är inget fel på motorörat, tänkte mer på t.ex. vid vurpor om gashandtaget
stannar på full gas när styret går i marken. Finns det övervarvningsskydd så är jag helt lugn.
/u
 
Det är en standard 100" S&S-sportstermotor. Originalsetup. http://www.powersportsnetwork.com/e...&product=219070&cattype=&ProductCategoryCode=
S&S-motorerna är rätt robusta och har, liksom alla S&S-motorer, gott rykte både på strippen och gatan. Jag skulle vilja säga bäst rykte av alla HD-kompatibla high perfomance motorer. Allt är kraftigt byggt i dem: block, vev, stakar, toppar. Allt är S&S-tillverkat. Ventilmekanismen har nållagrade hydrauliska rullyftare, smidda rullvippor på nållagrade axlar. Separata och kraftiga lyftarhus osv. 4 rullningslagrade kamaxlar, en till varje ventil, lagrade i varsin ände. Trycket fördelas ju även ut på ett rätt stort säte, insugsventilerna är ju tex 2" i diameter, dvs 51 mm. Så denna motor är byggd för denna effekt och mer från början. Det frestar på mer att stoppa i såna saker i ett originalblock med sitt vekare vipparmsgalleri och lyftarhus mm.

Så den stora fördelen med denna motor är att den klarar av effekten bättre än en trimmad originalmotor ty denna har då närmare 100% högre effekt än original. Det är tom garanti på S&S-motorerna.

Jag är mer orolig att S&S:n ska linda upp min ram runt framdrevet. Har låtit tillverka en kraftigare sving hos Metmachex. Men sportsterramen är som en trajjaram från 60-talet ungefär.

Men det är roligt med obalans mellan motor och chassie, som en hot rod. Jag gillar det.

/J

Låter kul det där. Undrar om det är samma motor som jag har i "min" HD, dock med softtail ram :zpy
 
Låter kul det där. Undrar om det är samma motor som jag har i "min" HD, dock med softtail ram :zpy

I softtailramar brukar det sitta bigtwinmotorer, dvs med separat växellåda. De är enklare konstruerade och lite billigare än sportsterkonfigurerade motorer. Men det kan ju vara en 100" S&S för det, isf är det ingjutet S&S på vänstra sidan av topparna.
/J
 
Nej, det är inget fel på motorörat, tänkte mer på t.ex. vid vurpor om gashandtaget
stannar på full gas när styret går i marken. Finns det övervarvningsskydd så är jag helt lugn.
/u

Jo där finns ett skydd i tändboxen men tyvärr händer det att det inte hinner slå till om motorn frivarvar helt utan motstånd.

EDIT: förtydligande förhoppningsvis:
Man kan inte lite på att ett övervarvningskydd skall rädda motorn men i detta fallet med en moderat uppstyvning av fjädrarna och ingen superextrem kam och inget höjt varvstopp så skall det absolut inte vara några problem om man nu inte envisas med att ligga under cykeln en minut mot varvstoppet....
 
Last edited:
I softtailramar brukar det sitta bigtwinmotorer, dvs med separat växellåda. De är enklare konstruerade och lite billigare än sportsterkonfigurerade motorer. Men det kan ju vara en 100" S&S för det, isf är det ingjutet S&S på vänstra sidan av topparna.
/J


Tror att vxl lådan är separat. Så det är därför Buell motorerna ser 'normala' ut till skillnad från OCC motorerna på discovery :)
 
Knuffar upp tråden lite :)
Det nämndes att Biltemas ventilfjäderbågar inte är mycket att ha. Jag ska plocka loss ventilerna från min gixxertopp å är på jakt efter just en ventilfjäderbåge. För min del ser dom ganska lika ut när man kollar runt på nätet. Kan det skilja så mycket mellan tex Biltemas, Micros å Mekonomens?
 
Jag tänkte bara på att ythärdningar på kammar och vippor har en tendens att ogilla allt för stora fjädertryck...

Säg vad som inte blir spännande när man varvar en EXC motor lite längre än avsett, dakarchaffisar på högfartsträckor och supermonoåkare med väl hottade motorer råkar ju ut för allt från ventiler som går av till krokiga vippor och stakar som tittar ut genom blocket. Har inga specifika varvtal i huvudet men där var någon som räknade på resonansfrekvensen i orginalveven och den är inte så fasligt långt över vad som är standard maxvarv...

En annan varvar ju sin 525 till miljarder, och det bara går å går. Förutom när växellådan pajar och sånt! mvh, nillster!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top