Var hittar jag en ventil komprimerare?

Roggy

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Lerum
Hoj
kinahoj 125cc
Var hittar jag en ventil komprimerare? alltså ett verktyg för att trycka ihop ventilfjädern. Var finns sånna? såg nämligen ett avsnitt på discovery där dom hade sånna :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Var hittar jag en ventil komprimerare? alltså ett verktyg för att trycka ihop ventilfjädern. Var finns sånna? såg nämligen ett avsnitt på discovery där dom hade sånna :)

Hej
Ventilfjäderbåge kallas verktyget. Biltema har två modeller som är ok, en för för moderna motorer utan vippor, samt en för motorer med vippor.

Mvh
J
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
En ventilfjäderbåge från biltema kanske funkar på en 125:a från kina, men inte på ett trimmat amerikanskt järn. Själv tog jag en tving modell stor & kraftig & fräste ett nytt ändstycke i vardera änden. Funkar skitbra och är i en helt annan klass än biltemas ventilfjädertång. Annars finns ju alltid Facom:http://www.pro.facom.fr/CatalogueGeneral/Catalogue/PAG-CAT-05.aspx
eller Snap on: http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp?P65=&tool=all&item_ID=63059&group_ID=1573&store=snapon-store&dir=catalog

Dyrt men bra, som alltid får man vad man betalar för....
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
ett gammalt borrstativ och en snéskuren "vadderad" kolv is the shit för enpetare. bara hänga på hävarmen och plocka ur knastren med magnet :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nä det kan du nog ha rätt i. :D Får se om biltemabågen orkar få av fjädrarna på nya S&S-motorn. Det lär märkas ty jag ska bort med fjädrarna och ha in topparna på portning innan den startas. Annars får jag uppgradera mig till tving-skrået.

Vet du förresten var man hittar en lämplig adapter mellan en HSR48 och luftburken. Min gamla till HSR45:an passar utvändigt på 48:an men hålet är för litet. Det finns inte gods nog i den gamla adaptern att fräsa upp den heller...

Vill inte köra med Super G:n som medföljer motorn. Tycker HSR trottlar bättre.

/J

En ventilfjäderbåge från biltema kanske funkar på en 125:a från kina, men inte på ett trimmat amerikanskt järn. Själv tog jag en tving modell stor & kraftig & fräste ett nytt ändstycke i vardera änden. Funkar skitbra och är i en helt annan klass än biltemas ventilfjädertång. Annars finns ju alltid Facom:http://www.pro.facom.fr/CatalogueGeneral/Catalogue/PAG-CAT-05.aspx
eller Snap on: http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp?P65=&tool=all&item_ID=63059&group_ID=1573&store=snapon-store&dir=catalog

Dyrt men bra, som alltid får man vad man betalar för....
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Biltemabågen räckte iaf till 40 kg inspänningstryck förra veckan. Plus det extra trycket
för att komma åt knastren då.
Jag har iofs dålig kläm på om det är ovanlig lågt/högt tryck.
Och hur stark Anders är i nyporna....
/u
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En 4-ventilad mc-motor som har rödvarvet på 11k brukar ha en fjädertryck på knappt 20 kg (ca 40 lbs). En 2-ventilad 125'a som varvar 11k bör ha knappa 15 kg fjädertryck. Nog så mycket om man samtidigt ska pilla dit knastren. :D

Oftast är det så "illa" att man lär modifiera bågen för att den ska passa just "mitt" topplock. Svets, rörstumpar och rondell är bra verktyg för sånt. Jag har snidat till ett par adaptrar för min universalbåge för att komma åt i moderna trånga toppar.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Borde kanske sagt att den motor jag fick 40 kg på är en ktm 525 exc. Cyl.vol ca 510 cc
o (förstås) 4 v i den enda cyllen. Kommer inte ihåg vad den varvar (8.000 ?) men
kammarna ser väldigt fyrkantiga ut på en sån. Har dock inte mätt upp lyftkurvan,
så hur högt ventilax fjädern ska klara vet jag inte. Sohc-topp m tre-fingrad vipparm.
(Ett finger (m rulle) mot nocken och två till resp. ventil.)
/u
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Borde kanske sagt att den motor jag fick 40 kg på är en ktm 525 exc. Cyl.vol ca 510 cc
o (förstås) 4 v i den enda cyllen. Kommer inte ihåg vad den varvar (8.000 ?) men
kammarna ser väldigt fyrkantiga ut på en sån. Har dock inte mätt upp lyftkurvan,
så hur högt ventilax fjädern ska klara vet jag inte. Sohc-topp m tre-fingrad vipparm.
(Ett finger (m rulle) mot nocken och två till resp. ventil.)
/u

Kammen ar valdigt fyrkantig men ventilfjadrarna inte sarskilt elaka da man i orginalutforande inte varvar sarskilt langt, nar man borjar gora det hander dar spannande saker i rovan kan medelas...........
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En ventilfjäderbåge från biltema kanske funkar på en 125:a från kina, men inte på ett trimmat amerikanskt järn. Själv tog jag en tving modell stor & kraftig & fräste ett nytt ändstycke i vardera änden.

Kollade upp mina fjädrar i nya motorn. Du hade rätt. Min biltemabåge lär inte greja dem. Fjädrarna ligger på 170 lbs (77kg) i stängt läge och 400 lbs(181 kg) vid fullt lyft (0.600") :näsblod

Tving fick det heta...

/J
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kollade upp mina fjädrar i nya motorn. Du hade rätt. Min biltemabåge lär inte greja dem. Fjädrarna ligger på 170 lbs (77kg) i stängt läge och 400 lbs(181 kg) vid fullt lyft (0.600") :näsblod

Tving fick det heta...

/J

Och ungefär hur mycket problem får man med vippor och ventiler&säten med dyliga tryck?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och ungefär hur mycket problem får man med vippor och ventiler&säten med dyliga tryck?

Det är en standard 100" S&S-sportstermotor. Originalsetup. http://www.powersportsnetwork.com/e...&product=219070&cattype=&ProductCategoryCode=
S&S-motorerna är rätt robusta och har, liksom alla S&S-motorer, gott rykte både på strippen och gatan. Jag skulle vilja säga bäst rykte av alla HD-kompatibla high perfomance motorer. Allt är kraftigt byggt i dem: block, vev, stakar, toppar. Allt är S&S-tillverkat. Ventilmekanismen har nållagrade hydrauliska rullyftare, smidda rullvippor på nållagrade axlar. Separata och kraftiga lyftarhus osv. 4 rullningslagrade kamaxlar, en till varje ventil, lagrade i varsin ände. Trycket fördelas ju även ut på ett rätt stort säte, insugsventilerna är ju tex 2" i diameter, dvs 51 mm. Så denna motor är byggd för denna effekt och mer från början. Det frestar på mer att stoppa i såna saker i ett originalblock med sitt vekare vipparmsgalleri och lyftarhus mm.

Så den stora fördelen med denna motor är att den klarar av effekten bättre än en trimmad originalmotor ty denna har då närmare 100% högre effekt än original. Det är tom garanti på S&S-motorerna.

Jag är mer orolig att S&S:n ska linda upp min ram runt framdrevet. Har låtit tillverka en kraftigare sving hos Metmachex. Men sportsterramen är som en trajjaram från 60-talet ungefär.

Men det är roligt med obalans mellan motor och chassie, som en hot rod. Jag gillar det.

/J
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
En ventilfjäderbåge från biltema kanske funkar på en 125:a från kina, men inte på ett trimmat amerikanskt järn. Själv tog jag en tving modell stor & kraftig & fräste ett nytt ändstycke i vardera änden. Funkar skitbra och är i en helt annan klass än biltemas ventilfjädertång. Annars finns ju alltid Facom:http://www.pro.facom.fr/CatalogueGeneral/Catalogue/PAG-CAT-05.aspx
eller Snap on: http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp?P65=&tool=all&item_ID=63059&group_ID=1573&store=snapon-store&dir=catalog

Dyrt men bra, som alltid får man vad man betalar för....

True that, om Biltemas ventilbåge.
De värsta fjädrar jag klämt med den var nog ett par husafjädrar, och då ville den skeka.
eller undra sa flundra om inte Guzzi Le Mansfjädrarna var ÄNNU hårdare?

Ja, iaf så var det lite väl mycket flex i bågen efter dessa två fjädervärstingar!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Och ungefär hur mycket problem får man med vippor och ventiler&säten med dyliga tryck?
Hönan och ägget liksom. Är det mycket skrot som ska flyttas krävs det stor kraft.
Å andra sidan är det rediga grejor som tar upp krafterna.
Kammen ar valdigt fyrkantig men ventilfjadrarna inte sarskilt elaka da man i orginalutforande inte varvar sarskilt langt, nar man borjar gora det hander dar spannande saker i rovan kan medelas...........
Hemliga klubben ? Blir (som avsett, antar jag) väldigt nyfiken på vilka spännande saker
och vid vilka varvtal det blir spännande.
F.ö. är ju kraven på fjädrarna beroende av kamprofilen, och inte bara varvtalet.
Fast mer duration kan iofs ge fjädrarna mer tid att jobba, så kantig kam kanske snällare
mot fjädrarna; dock inte mot nockar, vippor etc....
/u
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hönan och ägget liksom. Är det mycket skrot som ska flyttas krävs det stor kraft.
Å andra sidan är det rediga grejor som tar upp krafterna.

Hemliga klubben ? Blir (som avsett, antar jag) väldigt nyfiken på vilka spännande saker
och vid vilka varvtal det blir spännande.
F.ö. är ju kraven på fjädrarna beroende av kamprofilen, och inte bara varvtalet.
Fast mer duration kan iofs ge fjädrarna mer tid att jobba, så kantig kam kanske snällare
mot fjädrarna; dock inte mot nockar, vippor etc....
/u

Jag tänkte bara på att ythärdningar på kammar och vippor har en tendens att ogilla allt för stora fjädertryck...

Säg vad som inte blir spännande när man varvar en EXC motor lite längre än avsett, dakarchaffisar på högfartsträckor och supermonoåkare med väl hottade motorer råkar ju ut för allt från ventiler som går av till krokiga vippor och stakar som tittar ut genom blocket. Har inga specifika varvtal i huvudet men där var någon som räknade på resonansfrekvensen i orginalveven och den är inte så fasligt långt över vad som är standard maxvarv...
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kollade upp mina fjädrar i nya motorn. Du hade rätt. Min biltemabåge lär inte greja dem. Fjädrarna ligger på 170 lbs (77kg) i stängt läge och 400 lbs(181 kg) vid fullt lyft (0.600") :näsblod

Tving fick det heta...

/J


Du får väl ta i!!! :D

Har ev lite kralligare ventilbåge på firman.
Kan kika om du behöver.

Fått hem nån snurra ännu?

/P
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Det är en standard 100" S&S-sportstermotor. Originalsetup. http://www.powersportsnetwork.com/e...&product=219070&cattype=&ProductCategoryCode=
S&S-motorerna är rätt robusta och har, liksom alla S&S-motorer, gott rykte både på strippen och gatan. Jag skulle vilja säga bäst rykte av alla HD-kompatibla high perfomance motorer. Allt är kraftigt byggt i dem: block, vev, stakar, toppar. Allt är S&S-tillverkat. Ventilmekanismen har nållagrade hydrauliska rullyftare, smidda rullvippor på nållagrade axlar. Separata och kraftiga lyftarhus osv. 4 rullningslagrade kamaxlar, en till varje ventil, lagrade i varsin ände. Trycket fördelas ju även ut på ett rätt stort säte, insugsventilerna är ju tex 2" i diameter, dvs 51 mm. /J

Ooohhhh.. motorporrmotorporrmotorporr :drool :drool :yoparty :tummenupp

Fan. Hade jag inte en massa annat att fundera på o ta tag i just nu skulle jag flytta in i min nyfådda plats i polarens garage... Jävla Jörgen. Alltid skall du prata om intressanta motorprylar... :mad: :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du får väl ta i!!! :D

Har ev lite kralligare ventilbåge på firman.
Kan kika om du behöver.

Fått hem nån snurra ännu?

/P

:D
Nee, men nu är containern på vag iaf. En kompis är i USA nu. Han tar med sig växellåda plus andra smådelar hem på flyget.:näsblod

Tack. Jag får höra av mig då. Som träbåtsägare har jag ju annars ett menageri av olika tvingar jag samlat på¨mig genom åren. Någon av dem borde annars vara lämplig att förvandla till ventilfjäderbåge á la Blownharley.

Hörde att det är ilyft av nya motorn i mammas hoj till helgen! Ska bli spännande att se hur allt passar!

/J

Ooohhhh.. motorporrmotorporrmotorporr :drool :drool :yoparty :tummenupp

Fan. Hade jag inte en massa annat att fundera på o ta tag i just nu skulle jag flytta in i min nyfådda plats i polarens garage... Jävla Jörgen. Alltid skall du prata om intressanta motorprylar... :mad: :D
:D
Skit i "annat". Ner och sätt upp hyllor och lampor och fixa till din nya garageplats istället! :)

/J
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
:D
Nee, men nu är containern på vag iaf. En kompis är i USA nu. Han tar med sig växellåda plus andra smådelar hem på flyget.:näsblod

Tack. Jag får höra av mig då. Som träbåtsägare har jag ju annars ett menageri av olika tvingar jag samlat på¨mig genom åren. Någon av dem borde annars vara lämplig att förvandla till ventilfjäderbåge á la Blownharley.

Hörde att det är ilyft av nya motorn i mammas hoj till helgen! Ska bli spännande att se hur allt passar!

/J

Spännande....
Kul att se "utvecklingen" på bakhjulspållarna på hojen med nya snurran.
Håller på att forska i program till bänk så den kan finnas möjlighet att justera lite så småningom.

Motorn ska hamna i ramen i eftermiddag.
Den vältrimmade Dr.Bike dyker upp kaffetörstande och hjälper mig att lyfta i snurran.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top