Var hittar jag en ventil komprimerare? alltså ett verktyg för att trycka ihop ventilfjädern. Var finns sånna? såg nämligen ett avsnitt på discovery där dom hade sånna
En ventilfjäderbåge från biltema kanske funkar på en 125:a från kina, men inte på ett trimmat amerikanskt järn. Själv tog jag en tving modell stor & kraftig & fräste ett nytt ändstycke i vardera änden. Funkar skitbra och är i en helt annan klass än biltemas ventilfjädertång. Annars finns ju alltid Facom:http://www.pro.facom.fr/CatalogueGeneral/Catalogue/PAG-CAT-05.aspx
eller Snap on: http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp?P65=&tool=all&item_ID=63059&group_ID=1573&store=snapon-store&dir=catalog
Dyrt men bra, som alltid får man vad man betalar för....
Borde kanske sagt att den motor jag fick 40 kg på är en ktm 525 exc. Cyl.vol ca 510 cc
o (förstås) 4 v i den enda cyllen. Kommer inte ihåg vad den varvar (8.000 ?) men
kammarna ser väldigt fyrkantiga ut på en sån. Har dock inte mätt upp lyftkurvan,
så hur högt ventilax fjädern ska klara vet jag inte. Sohc-topp m tre-fingrad vipparm.
(Ett finger (m rulle) mot nocken och två till resp. ventil.)
/u
En ventilfjäderbåge från biltema kanske funkar på en 125:a från kina, men inte på ett trimmat amerikanskt järn. Själv tog jag en tving modell stor & kraftig & fräste ett nytt ändstycke i vardera änden.
Kollade upp mina fjädrar i nya motorn. Du hade rätt. Min biltemabåge lär inte greja dem. Fjädrarna ligger på 170 lbs (77kg) i stängt läge och 400 lbs(181 kg) vid fullt lyft (0.600")
Tving fick det heta...
/J
Och ungefär hur mycket problem får man med vippor och ventiler&säten med dyliga tryck?
En ventilfjäderbåge från biltema kanske funkar på en 125:a från kina, men inte på ett trimmat amerikanskt järn. Själv tog jag en tving modell stor & kraftig & fräste ett nytt ändstycke i vardera änden. Funkar skitbra och är i en helt annan klass än biltemas ventilfjädertång. Annars finns ju alltid Facom:http://www.pro.facom.fr/CatalogueGeneral/Catalogue/PAG-CAT-05.aspx
eller Snap on: http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp?P65=&tool=all&item_ID=63059&group_ID=1573&store=snapon-store&dir=catalog
Dyrt men bra, som alltid får man vad man betalar för....
Hönan och ägget liksom. Är det mycket skrot som ska flyttas krävs det stor kraft.Och ungefär hur mycket problem får man med vippor och ventiler&säten med dyliga tryck?
Hemliga klubben ? Blir (som avsett, antar jag) väldigt nyfiken på vilka spännande sakerKammen ar valdigt fyrkantig men ventilfjadrarna inte sarskilt elaka da man i orginalutforande inte varvar sarskilt langt, nar man borjar gora det hander dar spannande saker i rovan kan medelas...........
Hönan och ägget liksom. Är det mycket skrot som ska flyttas krävs det stor kraft.
Å andra sidan är det rediga grejor som tar upp krafterna.
Hemliga klubben ? Blir (som avsett, antar jag) väldigt nyfiken på vilka spännande saker
och vid vilka varvtal det blir spännande.
F.ö. är ju kraven på fjädrarna beroende av kamprofilen, och inte bara varvtalet.
Fast mer duration kan iofs ge fjädrarna mer tid att jobba, så kantig kam kanske snällare
mot fjädrarna; dock inte mot nockar, vippor etc....
/u
Kollade upp mina fjädrar i nya motorn. Du hade rätt. Min biltemabåge lär inte greja dem. Fjädrarna ligger på 170 lbs (77kg) i stängt läge och 400 lbs(181 kg) vid fullt lyft (0.600")
Tving fick det heta...
/J
Det är en standard 100" S&S-sportstermotor. Originalsetup. http://www.powersportsnetwork.com/e...&product=219070&cattype=&ProductCategoryCode=
S&S-motorerna är rätt robusta och har, liksom alla S&S-motorer, gott rykte både på strippen och gatan. Jag skulle vilja säga bäst rykte av alla HD-kompatibla high perfomance motorer. Allt är kraftigt byggt i dem: block, vev, stakar, toppar. Allt är S&S-tillverkat. Ventilmekanismen har nållagrade hydrauliska rullyftare, smidda rullvippor på nållagrade axlar. Separata och kraftiga lyftarhus osv. 4 rullningslagrade kamaxlar, en till varje ventil, lagrade i varsin ände. Trycket fördelas ju även ut på ett rätt stort säte, insugsventilerna är ju tex 2" i diameter, dvs 51 mm. /J
Du får väl ta i!!!
Har ev lite kralligare ventilbåge på firman.
Kan kika om du behöver.
Fått hem nån snurra ännu?
/P
Ooohhhh.. motorporrmotorporrmotorporr
Fan. Hade jag inte en massa annat att fundera på o ta tag i just nu skulle jag flytta in i min nyfådda plats i polarens garage... Jävla Jörgen. Alltid skall du prata om intressanta motorprylar...
Nee, men nu är containern på vag iaf. En kompis är i USA nu. Han tar med sig växellåda plus andra smådelar hem på flyget.
Tack. Jag får höra av mig då. Som träbåtsägare har jag ju annars ett menageri av olika tvingar jag samlat på¨mig genom åren. Någon av dem borde annars vara lämplig att förvandla till ventilfjäderbåge á la Blownharley.
Hörde att det är ilyft av nya motorn i mammas hoj till helgen! Ska bli spännande att se hur allt passar!
/J
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |