Var hitta mod: tank och styrkronor??

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Var kan man hitta bredare styrkronor och såna där Bensintankar som rymmer 24 L.

Styrkronor mäter man upp och gör en CAD-ritning, sen kan vilken fräsningsfirma som helst fräsa fram dom. Tank svetsar de flesta om själva. Man tar en bucklig originaltank och beväpnar sej med vinkelslip, svets och lite tålamod, så brukar det bli bra.

Det här med fasta distanser till hjulen hur löser ni det ?
Och hur får man beläggen att stanna på ett bra ställe för att kunna byta hjul utan att svära över beläggen halva tiden ?

//Peter

Det här med fasta distanser till hjulen hur löser ni det ?
Och hur får man beläggen att stanna på ett bra ställe för att kunna byta hjul utan att svära över beläggen halva tiden ?

//Peter

Kom och spana på min hoj på anderstorp nästa race:tummenupp

Tackar.
Verkar således inte finnas färdiga produkter.

Man börjar fundera på saker som gör att man kan vinna tid.
Hjulbyte bak på 20s istället för 1min,fram ännu värre , ett mindre tanskstopp 1,5 min,
Så här kan man resonera och det kan bli hur dyrt som helst.
Men samtigt är det förb kul att grejer som funkar för ändamålet.

Tackar.
Verkar således inte finnas färdiga produkter.

Man börjar fundera på saker som gör att man kan vinna tid.
Hjulbyte bak på 20s istället för 1min,fram ännu värre , ett mindre tanskstopp 1,5 min,
Så här kan man resonera och det kan bli hur dyrt som helst.
Men samtigt är det förb kul att grejer som funkar för ändamålet.

Hjulbyte bak finns att köpa från england, Spondon tillverkar för det facila priset ca 15.000 kronor. Snabbtank tillverkar vi och säljer färdiga kit, kan ordna svetsning av tank i priset. Breddning av gaffelkronor ordnar racertobbe.com. Det finns andra alternativ också, såna grejer som används i VM, men då är prisnivån skrämmande:näsblod

Hjulbyte bak finns att köpa från england, Spondon tillverkar för det facila priset ca 15.000 kronor. Snabbtank tillverkar vi och säljer färdiga kit, kan ordna svetsning av tank i priset. Breddning av gaffelkronor ordnar racertobbe.com. Det finns andra alternativ också, såna grejer som används i VM, men då är prisnivån skrämmande:näsblod

Det låter bra .
Tyvärr verkar R1 ans tank mer av typen att det bara går att bredda den och inte bygga på höjden.
Hyperpros 1000RR som brann upp på falken hade en grymt snygg tank.

Alltid kul att ha något att göra i vinter.

...
Hyperpros 1000RR som brann upp på falken hade en grymt snygg tank.
...

Dom hade precis köpt en svindyr alu-tank före Falkenberg. När han körde på framförvarande bakhjul flög han och hojen upp i luften, gjorde en salto och landade på banan. Den fina och svindyra alu-tanken sprack, bensin komm ut och gnistorna från den kasande hojen antände skiten.

Dom har slutat med special-alu-tank och har gått tillbaks till orginaltank.

Dom hade precis köpt en svindyr alu-tank före Falkenberg. När han körde på framförvarande bakhjul flög han och hojen upp i luften, gjorde en salto och landade på banan. Den fina och svindyra alu-tanken sprack, bensin komm ut och gnistorna från den kasande hojen antände skiten.

Dom har slutat med special-alu-tank och har gått tillbaks till orginaltank.

Någonstans på vägen blir det där (er) F ordet inte längre så spännande.
Kanske en tank från FJ1300 25L skulle passa med lite mod ?

Det finns andra alternativ också, såna grejer som används i VM, men då är prisnivån skrämmande:näsblod

Vadå skrämmande, yamaha france tar bara 4500€ för en endurancetank UTAN tanklock:D

Som sagt så finns där ett flertal firmor som tillverkar 24L tankar men prisbilden är +15000 så att ha en duktig svetsare att utgå från en bulig originaltank känns som ett bättre alternativ....

Back