Var hitta en bra billig kedjenitare/brytare

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Letat som en tok, ska ha till Gixxern min..

Någon som vet var man hittar ett bra verktyg men som inte kostar fläck att inhandla.....

Crille skrev:
Letat som en tok, ska ha till Gixxern min..

Någon som vet var man hittar ett bra verktyg men som inte kostar fläck att inhandla.....

Kedjebrytare kostar inte många kronor, finns olika typer. Den jag köpte kostade ca 250:-. Alla Mc handlare, har eller kan beställa.

Zilversurfer skrev:
Kedjebrytare kostar inte många kronor, finns olika typer. Den jag köpte kostade ca 250:-. Alla Mc handlare, har eller kan beställa.

Det brukar vara nitfunktionen som kostar mycket.

heggeli skrev:
Det brukar vara nitfunktionen som kostar mycket.

Håller med men.... :tummenupp

Köp med med kedjelås - enkelt att rengöra kedjan. Varför ska man ha nitad..visst det kommer så från fabrik, men om man byter till "riktig" kedja, typ D.I.D 520/525 så kommer dom med vanligt lås. Viktigt är bara att kleta på lite silikon över låset, så att det inte går upp.

Mvh//ZS

Zilversurfer skrev:
Viktigt är bara att kleta på lite silikon över låset, så att det inte går upp.

Mvh//ZS

Det där råder det delade meningar om, flera här påstår att det inte duger med clips, själv vet jag inte vad jag ska tro så jag kör på den säkra sidan med nitlås. :)

heggeli skrev:
Det där råder det delade meningar om, flera här påstår att det inte duger med clips, själv vet jag inte vad jag ska tro så jag kör på den säkra sidan med nitlås. :)

Enligt vem...ALLA som tävlar kör med clips. Är det någonstans men inte vill tappa kedjan är under träning eller tävling. Sätter man dit låset som man skall åker det inte av.

Har inte under 10 år tappat min kedja iaf.

EDIT: Men visst kan dom hoppa av, men det är oftast den person som satt på kedjelåset som slarvat med underhåll, eller helt enkelt inte använt silikon. Använder du silikon eller låser med tråd håller den.

Last edited:
Zilversurfer skrev:

Det är bara att titta i någon av alla trådar om detta ämne så finns det flera som vittnar om avhoppade clips, men som jag skrev så vet inte jag vad jag ska tro och därför nitar jag min kedja för att det känns som en enkel åtgärd att slippa ett möjligt stort problem. :)

Ursäkta för trådkapning. :rodnar

Har hittat ett verktyg till en okej kostnad tror jag...

Både brytare och nitare.

Jag personligen skulle aldrig åka min hoj med vanligt kedjelås på utan ska jag ha nått så ska det nitas inget annat, vill va 100% säker på att den inte kan "piska" av mig penet eller slå sönder nått.

Hittade verktyget hos BikeShop

695:-

Bifogat

• 10003136.jpg
    10003136.jpg
    8.4 KB · Visningar: 610
Crille skrev:
Har hittat ett verktyg till en okej kostnad tror jag...

Både brytare och nitare.

Jag personligen skulle aldrig åka min hoj med vanligt kedjelås på utan ska jag ha nått så ska det nitas inget annat, vill va 100% säker på att den inte kan "piska" av mig penet eller slå sönder nått.

Hittade verktyget hos BikeShop

695:-

100% kan du aldrig vara, det händer att kedjan går av. Oftast om den är sliten, eller dåligt underhållen.

Zilversurfer skrev:
100% kan du aldrig vara, det händer att kedjan går av. Oftast om den är sliten, eller dåligt underhållen.
Anledning nummer 1 att man köra med clips på bana är väl för att dom skall kunna dreva om snabb och enkelt till olika banor. Dessutom känns det viktigare att kedjan håller på landsväg än på bana, finns mindre saker att träffa utanför asfalten på landsväg...

Man måste inte ha ett dyrt verktyg för att kunna nita kedjan. Med hammare, dorn och ett stabilt mothåll går det att fixa ändå. Det jobbiga är egentligen att pressa på själva länkplattan. Jag använde en rörtång till det men det finns nog andra sätt. OK, har man inte tillgång till dessa verktyg är det la bättre att köpa ett nitverktyg.

EDIT: Ett löst skruvstycke som man pallar upp i lagom höjd funkar kanon som mothåll. Då kan man hålla fast kedjan också så att man får till några bra träffar.

Last edited:
Orkar du inspektera ditt klipp med _väldigt_ regelbundna intervall så funkar säkert clips även för gatan. Men då snackar vi varje tankning eller åtminstone varje gång du smörjer kedjan.

Jag är för dålig på att få sån rutin och jag har fått kedjebrott/tappad clips med efterföljande växellådshaveri (skiten åkte in och låste primärdrev vilket pulveriserade tvåans ingående drev då den växeln låg i och jag körde med fullgas), kunde lika gärna satt sig i bakhjulet och låst det, vad som då hade hänt i 70 knyck i en rondell vill jag inte ens fundera på. Och ja, jag hade kollat på clipset men det hade säkert gått några hundra mil sen senaste gång (ni vet, milen radas snabbt upp på sommaren på alla turer när man har en timme över efter jobbet, inte orkar jag kolla clips före/efter en sådan)

Kommer själv, i likhet med dom flesta som upplevt detta, ALDRIG mer att köra en hoj som har annat än nitad kedja. Men för folk som har bättre koll på sin clips så fungerar det säkert.

Edit: hade inte silikon över dock, men det är väl folk här som lyckats tappa clips även när dom försökt med det?

Zilversurfer skrev:
Enligt vem...ALLA som tävlar kör med clips. Är det någonstans men inte vill tappa kedjan är under träning eller tävling. Sätter man dit låset som man skall åker det inte av.

Har inte under 10 år tappat min kedja iaf.

EDIT: Men visst kan dom hoppa av, men det är oftast den person som satt på kedjelåset som slarvat med underhåll, eller helt enkelt inte använt silikon. Använder du silikon eller låser med tråd håller den.

Går du runt i depån och kollar så har garanterat majoriteten nitat. Använde själv silicon+najning men efter att 2ggr rullat in i depån, lyft upp hojen för att smörja kedjan och märkt att låsclipset lossnat(!!) kör jag nitat..... Det behövs inget verktyg till det, kulhammare och mothåll bara.

Gustav O skrev:
Jag känner ett stort antal som kör nitat....

Det är helt värdelöst när man ska rengöra kedjan ordentligt, när man sitter där och måste dreva om, och kedjan visar sig vara för lång....! Men ok, vi har väl olika erfarenheter då :)

Edit:ah, va fan..får väl göra en poll.

Last edited:
Bra (men dyrt = dryga tusenlappen) verktyg finns hos Buells. Heter något i stil med "kedjebrytare och nitare för japanska motorcyklar". Det kan man pressa isär och ihop kedjan med och även pressa nitar (helst dock nitar i stil med Regina och DID). Kommer med diverse tillbehör för olika kedjemodeller.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT