Var hitta 20W50 MC-Olja

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Som rubriken antyder: Var kan jag hitta en bra Semisyntet eller helsyntet 20W50 för rimligt pris? Har en vinkelväxel i oljebad, så jag tänkte (efter råd från GR) prova med lite tjockare olja för att motverka slammer när det blir riktigt varmt.

zopilote skrev:
Som rubriken antyder: Var kan jag hitta en bra Semisyntet eller helsyntet 20W50 för rimligt pris? Har en vinkelväxel i oljebad, så jag tänkte (efter råd från GR) prova med lite tjockare olja för att motverka slammer när det blir riktigt varmt.

Mekonomen har Castrols sortiment, du finner:
GPS, halvsyntet 15-50
GP, mineral 20-50

FZ1 skrev:
Är det till motorn eller slutväxeln?

Oljan skall vara till motorn. Slutväxeln har ju hypoidolja, som är mer lämplig till vinkelväxlar. Tyvärr har dom byggt hojen så att den främre vinkelväxeln ligger i samma oljebad som resten av motorn/lådan. Hade gärna sett att det var en separat liten "burk" som man kunde ha haft hypoidolja i.

zopilote skrev:
Oljan skall vara till motorn. Slutväxeln har ju hypoidolja, som är mer lämplig till vinkelväxlar. Tyvärr har dom byggt hojen så att den främre vinkelväxeln ligger i samma oljebad som resten av motorn/lådan. Hade gärna sett att det var en separat liten "burk" som man kunde ha haft hypoidolja i.
Jag ska köpa en 20 liters dunk av Preems (Texaco) Havoline Premium 20W-50 så det
räcker till ett byte i bilen, och ett i hojen. Visserligen en mineralolja men med
lite tätare bytesintervall så... Köper man på hämtlager är priset helt rätt.

Kolla på www.preem.se -> företagskunder -> produkter

/Danne

Last edited:
zopilote skrev:

OK, så slammret kommer när motorn är "riktigt varm" ? Varför bryr du dig då om oljans start/kall-egenskaper? En 5W-50 olja är precis lika "tjock" (viskös)vid ca 100 C som en 20W-50 eller en "rak" 50-olja !
Det finns till och med skäl som talar för att en helsyntet 10W-50 eller 15W-50 är märkbart viskösare vid drifttemperatur över 100 C än en 20W-50 mineraloja. Varför ? Jo, dom goda startegenskaperna tyder på ett bra "VI", viskositetsindex, och då har temperaturen mindre inverkan på oljans viskositet både under och över normal drifttemperatur.
Anledningen att jag exkluderar mineraloljor med väldigt stort spann, t ex 10W-40, är att mineralolja i sig aldrig har särskilt bra VI och behöver en massa additiv för att få sådana egenskaper. Dessa additiv kan ställa till problem.

Så till slut en liten fråga. Vad vill Honda att du häller i ? Och, om det är en 40-olja, varför tror du att det är fel ?

Förresten, hypoidolja har inga speciellt bra egenskaper för vinkelväxlar, däremot är den bra för hypoidväxlar (tänka sig) och andra applikationer där saker gnids mot varandra. (Hypoidväxel = bastard mellan rak vinkelväxel och snäckväxel). Vanlig motorolja och växellådsolja klarar av kugghjulssmörjning (rullande kontakt) galant.

Last edited:
Vet inte vad det beror på men en tjockare olja kan klonka mer och göra växellådan trögare än vad en tunnare gör. Det verkar vara fler egenskaper än viskositeten som är avgörande.
Tycker BiltemaRacing 15W-40 funkar kanon för 79:-/lit

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck