Var finns alla gör-det-själv-hallar med lyft?!

Idag är hela underredet klätt med stora plastschabrak på nyare bilar Jörgen, komma åt är ett minne blott.

Ok, blir att behålla bilen då.
Hasplåt av plast låter ju lite meningslöst, meningen är ju att hasplåten ska skydda tråg mm :va
Tänkte jag skulle byta fjädrar och dämpare vid tillfälle, hör gärna av mig till dig då!
Även om de funkar bra, så känns det ju inte orimligt att fjädrar och dämpare kan vara lite trötta efter 32 år. Skulle vara roligt att byta och se vad som händer.
Det gick ju himla geschwint när du hjälpte mig att byta slutväxeln!
 
Ok, blir att behålla bilen då.
Hasplåt av plast låter ju lite meningslöst, meningen är ju att hasplåten ska skydda tråg mm :va
Tänkte jag skulle byta fjädrar och dämpare vid tillfälle, hör gärna av mig till dig då!
Även om de funkar bra, så känns det ju inte orimligt att fjädrar och dämpare kan vara lite trötta efter 32 år. Skulle vara roligt att byta och se vad som händer.
Det gick ju himla geschwint när du hjälpte mig att byta slutväxeln!
Inga problem, bara att hojta till så fixar vi.
 
Biltema sa jag, vi har helt andra grejor.

Jo, det utgår jag ifrån. Men den utanpåliggande sorten går inte att få dit oavsett om sykes eller någon annan levererar den.

Poängen var lite att om han nu nyttjar den vingliga lyften och lägger två papp så byter han dom plättlätt.
 
Ok, blir att behålla bilen då.
Hasplåt av plast låter ju lite meningslöst, meningen är ju att hasplåten ska skydda tråg mm :va

Jag tror det mest är för att skydda mot smutsstänk och ett mer strömlinjeformat underrede i jakten på bra "luftsläpp" runt karossen. Kör man på något hårt så är det kört..

Behåll bilen du, samma kvalitet (och avsaknad av elektronik som kan haverera) är svårt att hitta i de flesta nyare bilar :)

Apropå förändringen hos mackarna - allt färre skruvar själv på bilarna och därmed försvinner lönsamheten. Redan för 15 år sedan, var det viktigare att kunna handla mjölk sent på kvällen, än att hitta Loctite eller transmissionsolja i sortimentet (gissa vilka roligt fundersamma miner man möter av personalen, när man frågar efter Loctite på random mack, been there...).
 
Jo, det utgår jag ifrån. Men den utanpåliggande sorten går inte att få dit oavsett om sykes eller någon annan levererar den.

Poängen var lite att om han nu nyttjar den vingliga lyften och lägger två papp så byter han dom plättlätt.

Som sagt så går det inte att lyfta min bil på saxlyftarna i GDS-hallen.
Det är riktigt att man måste använda invändigt fjäderverktyg på w123.
Det här jobbet är dock för stort för att jag vill meka med det i en GDS-hall, eller ens i hojgaraget. Det är inte som att byta fjädrar och dämpare på en volvo 240.
Bilen har mb:s hydrauliska nivåregleringssystem (sls). Detta tillsammans med att det är en kombi (annan mer komplex bakvagn) gör att det är skönt att göra detta ihop med Sportbike, iom hans rutin, verktygsresurser och lyftar.
Bak innefattar detta jobb att släppa på trycket i regleringsventilen, samt byta repsatsen i denna, samt byta "bomber" (gasackumulatorerna) samt fjädrarna. Sedan fylla upp systemet igen.

Nog om detta.
 
Last edited:
Någon här som bor i Blekinge och vet var det finns en gör det själv hall med billyft ?
Har gjort en sökning och får upp OKQ8 och Preem som ska erbjuda denna möjlighet, dock så har jag kollat i Kristianstad på dessa mackar och kammat noll.
 
Var någon olycka för ett gäng år sedan på ok och som jag förstod det drog dom in den modellen rakt av då.. enpelare?

Men nog har det väl hämtat sig sedan dess fast kanske inte på alla fonter.
 
Som sagt så går det inte att lyfta min bil på saxlyftarna i GDS-hallen.
Det är riktigt att man måste använda invändigt fjäderverktyg på w123.
Det här jobbet är dock för stort för att jag vill meka med det i en GDS-hall, eller ens i hojgaraget. Det är inte som att byta fjädrar och dämpare på en volvo 240.
Bilen har mb:s hydrauliska nivåregleringssystem (sls). Detta tillsammans med att det är en kombi (annan mer komplex bakvagn) gör att det är skönt att göra detta ihop med Sportbike, iom hans rutin, verktygsresurser och lyftar.
Bak innefattar detta jobb att släppa på trycket i regleringsventilen, samt byta repsatsen i denna, samt byta "bomber" (gasackumulatorerna) samt fjädrarna. Sedan fylla upp systemet igen.

Nog om detta.
Helvete vad tiden går, 13 år sen.....
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top