var e friläget 525exc-05 motard

PAJSEN

pajsen
Gick med
17 May 2006
Hoj
R1 -07.crf450-09
Har läst många trådar om växellådor som hoppar i friläge mellan
växlingarna, men det gör den inte alls utan man kan bara
få i friläge när motorn inte är igång.:confused:
helt omöjligt att hitta friläget när hojen är igång!!!!!!!

växlarna går fint och mjukt inga konstiga ljud eller nånting.:tummenupp
Ska det kanske vara så här...???:confused: :va :confused: :va

kan vara så enkelt att motorn inte kopplar ur ordentligt. Fel olja, skadade skivor i kopplingen eller dåligt luftat system.

PAJSEN skrev:
2532196 Har läst många trådar om växellådor som hoppar i friläge mellan

när min husa var sprillans fick jag knappt heller i friläget... men sen så började jag peta neråt försiktigt ifrån 2an å då gick de i fint... nu 115timmar senare så kan 1 an hoppa ur ibland :huvet

hoppas den blir bättre efter renoveringen nästa vecka:yoparty

Robertzon skrev:
2532219 när min husa var sprillans fick jag knappt heller i friläget... men sen så började jag peta neråt försiktigt ifrån 2an å då gick de i fint... nu 115timmar senare så kan 1 an hoppa ur ibland :huvet

hoppas den blir bättre efter renoveringen nästa vecka:yoparty
Detdär lät ju inte helt schysst.

PAJSEN skrev:

Mnja, jag kan hålla med om att det inte alltid är helt lätt att få i den, men det går. Inte omöjligt alls.

PAJSEN skrev:

Jag har samma problem med min 520. :va

Har ni nyligen köpt motarden ifrån lödde? Är fallet så, har alltid varit svårt/omöjligt att få i neutralen sedan sedan var ny. Borde inte vara skivorna som är snea. Rätt olja har använts också Castrol GPS

Har ni pratat med en återförsäljare om problemet?

Mr R skrev:
2532340 Har ni nyligen köpt motarden ifrån lödde? Är fallet så, har alltid varit svårt/omöjligt att få i neutralen sedan sedan var ny. Borde inte vara skivorna som är snea. Rätt olja har använts också Castrol GPS

Har ni pratat med en återförsäljare om problemet?

Jag tror de är tomas gamla hoj han har

Varför säger alla ktm-ägare och affärer att dessa hojar bara funkar på Castrol GPS?? De är en delsyntetolja och läs oljetrådarna så fattar ni varför man inte köper en delsyntetolja. Är det inte uppenbart att Castrol och KTM har ett avtal???? Att pytsa i en delsyntetolja är okunskap

Börja med att byta olja i hydraulkopplingen, hjälper det inte mät upp lamellerna och kolla stålskivornas skevhet

Last edited:
På mina tre husor jag haft/har så är det lite lurigt att pilla i friläget. Speciellt med crossstövlar då.. Men vafan vad har ni friläget till? :näsblod :yoparty Om man varvar till lite och precis när motorns varv sjunker så lägger man lite tryck på växelspaken så ploppar den i. Eller så petar man i friläget precis innan man stannar. Tror att det lilla kopplingen "draggar" räcker för att tvåan ska hoppa i istället för neutral.

Ljunghusen skrev:
2532388 Jag tror de är tomas gamla hoj han har

Varför säger alla ktm-ägare och affärer att dessa hojar bara funkar på Castrol GPS?? De är en delsyntetolja och läs oljetrådarna så fattar ni varför man inte köper en delsyntetolja. Är det inte uppenbart att Castrol och KTM har ett avtal???? Att pytsa i en delsyntetolja är okunskap

Börja med att byta olja i hydraulkopplingen, hjälper det inte mät upp lamellerna och kolla stålskivornas skevhet
ja vist är det min gammla hoj :yoparty

nja.. ktm rekomenderar ju att man kör med motorex.. deras 10-50 helsyntet.

att friläget är näst inpå omöjligt att lägga i är tydligen ett vanligt problem. Sålde mitt slipon till en kille på SOE.SE o han undra hur min var. Enligt han så är det bara vissa exemplar som är svåra.
O ja den har varit så sedan ny. Kan inte komma ihåg att Mr R's var så. men som sagt, det ska tydligen vara rätt vanligt. :va

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2532388 Jag tror de är tomas gamla hoj han har

Min 520 och 525 funkade inte alls bra i växellådan med Castrol eller Biltema racing olja, byte till Motorex sen var det kanon igen

chukabowa skrev:
2532756
Kan inte komma ihåg att Mr R's var så. men som sagt, det ska tydligen vara rätt vanligt. :va

Min maskin från 2005 hade aldrig problemet att "få i friläget", inte min nya maskin heller :tungan

Ljunghusen skrev:
2532388

KTM rekomenderar lite olika 2002 var det endast shells advanced olja nu är det motorex. lite skumt, sponsorer, avtal :rolleyes:

Enligt de jag har fått råd av att använda GPS så skär inte motorlager om man använder delsyntetolja lika snabbt. Har använt GPS på alla mina motarder/crossar utan problem, så jag kör på med GPS

Last edited:
Mr R skrev:
2532867 Min maskin från 2005 hade aldrig problemet att "få i friläge", inte min nya maskin heller :tungan

KTM rekomenderar lite olika 2002 var det endast shells advanced olja nu är det motorex. lite skumt, sponsorer, avtal :rolleyes:

Snackade med dom i söndags då sa dom att dessa hojar bara funkar på gps. troligt :tummenupp

Jag hade problem att få i friläge på min cross då kopplingen inte ville som jag ville.

Felsök kopplingen:tummenupp

Mr R skrev:
2532867

Enligt de jag har fått råd av att använda GPS så skär inte motorlager om man använder delsyntetolja lika snabbt.

...med motiveringen??

f.ö är det mkt sällan ett oljebadat lager skär om man byter dem när man ska

Tror knappast att hojen bara funkar på en och samma olja, däremot är det stor skillnad mellan olika oljor.
Haft Statoils värsta i 525.an, med den vart växlarna hårda, nu kör jag Motorex helsyntet, klart bättre känsla i lådan.
Vid nästa byte kommer jag pytsa i Motuls delsyntet, för den har alltid varit kanon i alla mina hojar, samt kompisars hojar, avseende på motorgång och växellådskänsla. Bättre än Motorex helsyntet i min fd 625.a iaf. Jag är inte ensam om att ha den som favorit, varför "måste" man ha helsyntet?

Mitt friläge e inte heller helt uppenbart men det ligger där o man får peta i det försiktigt. Kolla att du inte har för hög tomgång för det kan göra det ännu svårare.

KTM bytte oljesponsor runt -03.

Dom som köpte nya hojar då hade ett klistermärke på kåpan där det stog "motorex" på men i instruktionsboken stog det -använd Shell.

Jag har kört mina hojar på GPS,utan problem iaf.

många bud här alltså.. Jag körde först min 525:a på motul och bytte till biltema efter några timmar (för att byta dubbelt så ofta för samma pris).. Ingen som helst skillnad i känslan.
Friläget är lite lurigt och är i stort sett omöljigt att få i med vanliga dojor, med crosstövlar går det bra. Ett litet tips att prova, lägg lätt tryck på pedalen och brappa till lite på gasen, då brukar jag alltid få i friläget.
I stan brukar jag stänga av hojen när jag väntar vid dryga rödljus, elstart e najs :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back