Var är vintern?!

KaliZ skrev:
2635381 Ja... as topic! Vars är vintern hän?!

Inte i alperna i alla fall....

Resor till Alperna säljs till vrakpriser. Man får flyg, hotell, liftkort och mat i en hel vecka för 2.600 kronor. Problemet är att det knappt finns någon snö.

Det är extremt varmt för årstiden inte bara i Sverige utan även i Alperna. Langley Travel, som är den enda arrangör som säljer veckoresor före jul, tvingas slumpa bort dem.

http://metro.se/se/article/2006/12/04/15/4625-32/index.xml

5:e december. +10 grader och regn.

Körde en sväng med bilen...mörkare än vanligt idag. Vill hålla motorrummet fräscht så jag ligger sällan bakom bilar. Kom ifatt en vit saab och går som vanligt ut o ska köra om. Då trycker aset gasen i botten och jag fick skicka i trean för att han skulle ge upp. När jag väl var om, fick han sig en salt-dusch. :mad: :mad: :mad:

Nog fan är vintern knäpp..

Blev förföljd nyss av en bil men såg inte vad det var för någon så jag trodde det var en polisbil/civilpolisbil så jag låg enligt hastighetsbegränsningarna

när jag kom in i lödde så svängde jag höger sen snabbt vänster när jag i backspegeln
såg bilen svänga efter till höger
så jag svängde vänster i korsningen och han rakt fram
då gasade han på, då förstod jag

det var en någorlunda gammal 5-serie touring,
hörde på ljudet att den var trimmad och han hade riktigt breda däck,
så jag vände direkt och tänkte visa vem som bestämmer hehe :P

Körde ifatt honom och blinkade en gång med blinkersen mot en raka när vi närmade oss en rondell
och en blink med helljuset.

Han kom först ur rondellen och gasade för fulla muggar,
jag ville inte brassa direkt för det är lite blött,
men såfort jag rätat upp hojen någorlunda så gasade jag satan i gatan efter honom och körde om :yoparty

Sen svängde han in på en väg när jag hade fullt upp att kolla fram (hög hastighet)
han skämdes nog :hihi

Take THAT! ... ZatzyNörd! :tungan

hääär är vintern alla ni som undrar,, (hade ungefär 70cm) och sedan försvann en stor del, men nu är det på väg tillbaka :) har kommit några dm nu på slutet :) kan dock inte ens komma ihåg när jag körde hoj sist :( var rätt tidigt endå

madman6 skrev:
2647485 hääär är vintern alla ni som undrar,, (hade ungefär 70cm) och sedan försvann en stor del, men nu är det på väg tillbaka :) har kommit några dm nu på slutet :) kan dock inte ens komma ihåg när jag körde hoj sist :( var rätt tidigt endå
12 grader igår, 11 grader idag

9 grader just nu.

Tror inte det blir snö på ett tag här, men oftast kommer det i februari all snö för att börja tina i mars.

men vi får se.

Shit, de är +5 här kl 23 på kvällen:P På dagen är det runt +10, helt sjukt att det är den 6 december...

Läste i tidningen idag att det var exakt samma medeltemperatur i november år 2000, folk glömmer så fort... De brukar ju inte komma snö förrns i slutet på december, snacket om klimatförändringar är bara bullshit för att få sälja mer tidningar!

Detr började precis snöa här i Norrlands Inland. mend et är nog borta igen innan morgonen kommer.

Mr_Turbo skrev:
2647735 Läste i tidningen idag att det var exakt samma medeltemperatur i november år 2000, folk glömmer så fort... De brukar ju inte komma snö förrns i slutet på december, snacket om klimatförändringar är bara bullshit för att få sälja mer tidningar!

ser man på sept okt novemb samt de senast 20 åren så är nog bilden lite annorlunda,

Extremt varmt havsvatten

Åter håller flera av våra mätstationer i främst västra Götaland att sätta nya decemberrekord. Bl.a har Göteborg 11,3 grader vilket är nytt rekord sedan man började mäta maxtemperatur 1881.

Orsaken till toppnoteringar är dels mycket milda sydvästvindar. Men huvudskälet är en turboeffekt av den extremt milda hösten som gjort att havsvattnet längs västkusten är extremt varmt. Väderöarna vid bohuskusten uppmätte i morse en ytvattentemperatur på 11,6 grader. Tidigare rekord var 9,5. Det gamla l rekordet slås alltså med hela 2 grader vilket är mycket ovanligt i dessa sammanhang.

Normalt ska det vara ca 5 grader vid bohuskusten så här års.

7:e december. Hösten blir längre för varje dag. Enbart Madman som har snö.. tror han iaf... jag tror han är drogad. :D
madman6 skrev:
2647485 hääär är vintern alla ni som undrar,, (hade ungefär 70cm) och sedan försvann en stor del, men nu är det på väg tillbaka :) har kommit några dm nu på slutet :) kan dock inte ens komma ihåg när jag körde hoj sist :( var rätt tidigt endå
Här i växjö blåser det "Allan" och är ca +6 grader. Ska åka o kolla på en ny hoj imorron...lika bra det. Vem vet efter helgen kanske det är +25 grader och solsken :rolleyes:

Nu faller det lite slask här. Och jag har en Audi Quattro tills imorgon. :D

Pollen till Julafton:näsblod

Pollenallergiker bör se över sitt medicinförråd redan nu. Forskare vid Botaniska analysgruppen säger till Sveriges Radio Sjuhärad att det kan finnas pollen i luften lagom till jul.

Det är höstens varma väder som gjort att framförallt hasseln med största sannolikhet kommer att blomma till jul. Varningen gäller främst björkpollenallergiker.

Enligt SR:s Vetenskapsradion är årets höst den varmaste på 500 år i Europa. September och oktober har varit 1,8 grader varmare än snittet. I november har det varit 2,5 grader över snittet.

Under det senaste halvåret har det kända fenomenet El Niño över Stilla havet blivit allt intensivare vilket väntas medföra konsekvenser för vädret på många platser i världen.

SMHI:s månadsprognos för december pekar dock mot en varmare månad än normalt för Sveriges del. Och med tanke på rapporter om nyplockad svamp och färskpotatis, känns detta inte helt främmande, skriver Andreas Vallgren, en av SVT:s meteorologer.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=717312&lid=puff_717313&lpos=lasmer

2007 väntas bli det varmaste året hittills
Under det senaste halvåret har det kända fenomenet El Niño över Stilla havet blivit intensivare. Detta väntas nu medföra konsekvenser för vädret på många platser i världen det närmaste året.

Det finns flera institut i världen som studerar detta fenomen. I nuläget är dessa överens om den fortsatta utvecklingen. De flesta tror att fenomenet kommer att bestå det närmaste året. Om detta blir fallet, kommer 2007 med stor sannolikhet att bli det varmaste året hittills. Därmed ser rekordet från 1998 och 2005 ut att slås, eftersom den globala uppvärmningen fortsatt sedan förra El Niño. Inte minst de närmaste tre månaderna ser ut att bidra till denna förväntade uppvärmning (se figur 2).

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=42521&a=714878&lid=puff_717313&lpos=extra_0

och i skaune skördar dom för 2a gången i år, färskpotatis till julen :banana

Det gör dom i Stockholm också:fakta

vädret :dummer

http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=713650&lid=senasteNytt_363718&lpos=rubrik_713650

Visserligen har det varit en väldigt varm höst, men de primörer som togs ur jorden i dag brukar snarare vara en föraning om midsommarfest än om julbord.

Tur med vädret har hon allt haft - Lotta Mellberg på Asknäs gård på Ekerö. Det är första gången hon har satt potatis på hösten och det var väl ingen som riktigt trodde att det skulle bli nåt.
- Jag tror inte att någon riktigt förstår hur fantastiskt det är för en potatisälskare som jag att plocka upp potatis så här den första december, säger Lotta Mellberg.

Hon kommer från Skåne och med inspiration från potatisparadiset Bjärehalvön tänkte hon att kan de så kan jag. I augusti åkte potatisen i jorden och nu är det dags att skörda. Ett par hundra kilo ska upp ur jorden för att ställas på julbordet som serveras på gårdens restaurang. Lite ska också säljas på julmarknaden, men än är inget pris bestämt.
- Jag har ju inte gjort det för pengar utan mer som en rolig grej och för att jag själv älskar potatis.

hoppas hon motstår frestelsen att bli lant-chips brud med extra betalt för vinterpotatisar :huvet ..om man nu kan bli det.

för 10 år sen tyckte man guns n' roses "november rain" ..aningen slog fel, vafan, då ska det vara snö jue!! men nu, vafan :va december rain låter helt sjukt, men det är ju så, med underdrift.

hörde av någon herromdan, att det ev kan bli öken i sverige om ett par 100 år..... eller så. låter ball, synd att man missar det bästa :huvet

Last edited:
KaliZ, det må vara nått vitt på backen, och man blir inte rolig av att sniffa det :näsblod

men för att visa större delen av sverige som förmodligen glömt hur snö ser ut kommer här några bilder

första snön som låg kvar kom runt den 20 oktober
hemma2.jpg

12 november
harry02.jpg

harry14.jpg

men tyvärr smälte det mesta bort,:huvet men nu i dagarna har det kommit ny fräsh snö :) :yoparty :tuttar

bild tagen idag 8 december
snow.jpg

bli inte ledsen nu,,,:pannkyss

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...