Var är gränsen? honing

Av döma av bilden skulle det kunna finnas en liten liten chans att den cylindern skulle gå att horna med rätt utrustning, det som talar emot är att det ser ut som att det bucklats ut på en del ställen i cylindern. Det går inte att horna tillbaka material.
När den är så sliten som man får intryck av bilden så om du lyckas horna den kommer måttet kanske vara 56.1 sedan när det original ska vara 56.00.
Du kommer inte kunna hitta en kolv så du får något vettigt kolvspel då det inte finns överdimensionskolvar så stora till nikasilcylindrar.
Det kan finnas tex 55.94 och 55.95 och 55.96 kolvar till miton. Så största kolven matchar en lite sliten cylle på max 56.02

Visst går det också att borra den, men du behöver efter borrningen nikasilbelägga den (eller någon keramisk beläggning, hårdkrom etc).

Det finns 57mm kolvar till mito vet jag :tungan

Det var tal om tidigare att ifall han skulle hona cylindern så skulle även kolven blästras (var det aluminium? :va) För att matcha förstoringen av cylindern :)

Men nu när honing inte är aktuellt så är det väl inte så viktigt.

Med piratgrejor menar du andra företag som kopierar cylindrar och säljer mkt billigare?
bästa jag kunde hitta var för 3500 inklusive frakt, thaiwan kopia

gemfört med 14 000 för en ny org cylinder o kolv med packning:va

Något i den stilen, ja.

Jag gav nog 3000kr för mitt, men då ingick allt, kolv, packningar osv.

Vid andra haveriet gick jag på 154cc Polini, den kostade 4000kr om jag inte minns fel. Kommer inte ihåg vad omnicasilering skulle kosta men säg runt 1500kr plus kolv och alla packningar, då är du inte så långt från 3500kr.

Men for fan!

Las forumreglerna! Har du ingen vettig aning, ge fan i att svara pa fragan.

Exakt vad ar det som far er att komma med det ena dumma forslaget efter det andra?

Om du vill att din fina Mito ska funka bra i fortsattningen far du bita i det sura applet och skicka cylindern pa omnicasilning, samt naturligtvis kopa en ny kolv av ratt typ.

Vill du bara slosa en massa pengar, och fa chansen att meka en massa kan du valja valfritt alternativ enligt tidigare insatta och kloka svar du fatt.

Lycka till :tummenupp

/Lasse

Något i den stilen, ja.

Jag gav nog 3000kr för mitt, men då ingick allt, kolv, packningar osv.

Vid andra haveriet gick jag på 154cc Polini, den kostade 4000kr om jag inte minns fel. Kommer inte ihåg vad omnicasilering skulle kosta men säg runt 1500kr plus kolv och alla packningar, då är du inte så långt från 3500kr.
som sagt, vill ha en garanti på 50-100 mil, samt inte mer än halva priset för en ny cylinder o kolv annars e de inte värt de,

får se hur de blir!
Men for fan!

Las forumreglerna! Har du ingen vettig aning, ge fan i att svara pa fragan.

Exakt vad ar det som far er att komma med det ena dumma forslaget efter det andra?

Om du vill att din fina Mito ska funka bra i fortsattningen far du bita i det sura applet och skicka cylindern pa omnicasilning, samt naturligtvis kopa en ny kolv av ratt typ.

Vill du bara slosa en massa pengar, och fa chansen att meka en massa kan du valja valfritt alternativ enligt tidigare insatta och kloka svar du fatt.

Lycka till :tummenupp

/Lasse

nja meka e kul, slösa pengar suger,

Men tack för svar!

lutar mot 3300 kronor till thaiwan kopia eller omnicaliserng och en ny smidd kolv

mvh

Andreas

"Bil och marine" i malmö vid gamla kockums borrade min skurna cylinder till båtmotorn, såg lika kass ut som din cylle och den blev som ny.
Har ingen aning om vilken legering min hade men det blev bra. Bara att ringa o höra med experterna. Dom bygger bland annat motorer till tävlingsbilar.

"Bil och marine" i malmö vid gamla kockums borrade min skurna cylinder till båtmotorn, såg lika kass ut som din cylle och den blev som ny.
Har ingen aning om vilken legering min hade men det blev bra. Bara att ringa o höra med experterna. Dom bygger bland annat motorer till tävlingsbilar.

jo men då måste man ju lägga på ett lager nicasil på den ju annars blire skit enligt dom erfarna i denna tråd :va

1: Ingen kommer att ge dej nagon garanti pa nagot du koper till din Mito. Det finns ju som du sakert vet manga faktorer som saljaren av delar inte kan rada over som pa nagra minuter kan fa dina nya delar att ga sonder.

2: Jag skulle varmt rekommendera dej att kopa en ny originalkolv, eller en tillverkad av en mycket valkand tillverkare ( Wiseco, Prox m.fl). "En som farsan kanner, som gor kolvar" later inte helt tryggt i mina oron.

1: Ingen kommer att ge dej nagon garanti pa nagot du koper till din Mito. Det finns ju som du sakert vet manga faktorer som saljaren av delar inte kan rada over som pa nagra minuter kan fa dina nya delar att ga sonder.

2: Jag skulle varmt rekommendera dej att kopa en ny originalkolv, eller en tillverkad av en mycket valkand tillverkare ( Wiseco, Prox m.fl). "En som farsan kanner, som gor kolvar" later inte helt tryggt i mina oron.

"På alla delar och utförda motorarbeten lämnas 1 års garanti om annat ej avtalas."

hm du har ju rätt, igentligen vill jag ha de nya, men som ekonomin ser ut nu är de jävligt illa, har inte ens fått mitt körkort klart ännu,

Vi får se hur de går men ja tackar som vanligt för ditt inlägg!

En smidd kolv är en smidd kolv, sålänge man vet vad man gör tror ja inte kvalitén är så värst dålig
men du har en poäng!

Originalkolv till cagiva mito kostar riiiiktigt riiktigt mkt om ja inte minns fel, och då är den nyproducerad direkt från fabrik,
ett cylinderkit ligger på 14 000 bara!

mvh
Andreas

"På alla delar och utförda motorarbeten lämnas 1 års garanti om annat ej avtalas."

En smidd kolv är en smidd kolv, sålänge man vet vad man gör tror ja inte kvalitén är så värst dålig
men du har en poäng!

mvh
Andreas

1: Inte om du koper delarna och monterar dom sjalv. Och jag har oerhort svart att tro att nagon enda firma skulle lamna ett ars garanti pa en cylinder till en 125:a, aven om de fick gora jobbet.

2: En kolv, smidd, gjuten eller tillverkad med hjalp av trolleri, ar fullkomligt oanvandbar, om den inte har exakt ratt egenskaper for den cylinder den skall arbeta i. Varfor chansa? Jag ar alldeles saker pa att ett fint kolvkit fran Wiseco inte kostar mer an 1500:- till en Mito.

1: Inte om du koper delarna och monterar dom sjalv. Och jag har oerhort svart att tro att nagon enda firma skulle lamna ett ars garanti pa en cylinder till en 125:a, aven om de fick gora jobbet.

2: En kolv, smidd, gjuten eller tillverkad med hjalp av trolleri, ar fullkomligt oanvandbar, om den inte har exakt ratt egenskaper for den cylinder den skall arbeta i. Varfor chansa? Jag ar alldeles saker pa att ett fint kolvkit fran Wiseco inte kostar mer an 1500:- till en Mito.

Köper endsat mina motordelar och andra delar från malmö och geiwiz och pjme,

och dom har wisceso kolvar,
När jag får pengar kommer en wisceso kolv och thaiwan cylinder vara på hojen!

tack för svar!

MvH
mvh

Last edited:

Stora flertalet båtmotorer har ett gjutjärnsfoder, detta går utmärkt att borra till nästa överdimension tills det inte längre finns kolvar eller foder. Men fodret är 4-8mm tjockt, att jämföra mot ett nikasilbeläggning som är mellan 6 hundradelar och 2 tiondelar normalt.

Fram till några få år sedan var de flesta bilmotorer gjutjärnsblock, medans idag är i princip alla bilmotorer (bensin) alublock med nikasilbelagda lopp. Så de kommer få anpassa sig till marknaden eller fortsätta trimma veteranbilar annars.

I riktigt racebilar som F1 etc är det nikasilbelagda block eller foder.

Stora flertalet båtmotorer har ett gjutjärnsfoder, detta går utmärkt att borra till nästa överdimension tills det inte längre finns kolvar eller foder. Men fodret är 4-8mm tjockt, att jämföra mot ett nikasilbeläggning som är mellan 6 hundradelar och 2 tiondelar normalt.

Fram till några få år sedan var de flesta bilmotorer gjutjärnsblock, medans idag är i princip alla bilmotorer (bensin) alublock med nikasilbelagda lopp. Så de kommer få anpassa sig till marknaden eller fortsätta trimma veteranbilar annars.

I riktigt racebilar som F1 etc är det nikasilbelagda block eller foder.

Men hur är de med ytterst små repor i nicasilet,går de att hona?(har ju några såna men även stora, e bara nyfiken)
eller är nicasilet redant så tunt som de går?

men du har en poäng!

Originalkolv till cagiva mito kostar riiiiktigt riiktigt mkt om ja inte minns fel, och då är den nyproducerad direkt från fabrik,
ett cylinderkit ligger på 14 000 bara!

mvh
Andreas

Garantin är mot fabrikationsfel, om din hopmekade motor skär vid första kickningen är det med stor sannolikhet ett hopmonteringsfel och därmed ingen garanti.
Om kolven håller annat mått än vad den säljs som så kan det kanske bli tal om garanti, men har du mätt upp den och ändå monterar med felaktigt mått är det återigen monteringsfel.

Piratkolv till en mito 1350:- skulle jag tro, och oavsett var så en repad cylinder ungefär 2000:- ge och ta några hundralappar beroende på firma.

Garantin är mot fabrikationsfel, om din hopmekade motor skär vid första kickningen är det med stor sannolikhet ett hopmonteringsfel och därmed ingen garanti.
Om kolven håller annat mått än vad den säljs som så kan det kanske bli tal om garanti, men har du mätt upp den och ändå monterar med felaktigt mått är det återigen monteringsfel.

Piratkolv till en mito 1350:- skulle jag tro, och oavsett var så en repad cylinder ungefär 2000:- ge och ta några hundralappar beroende på firma.

förstår inte termen piratkolv,

Är de allting förutom org kolv oavsett tillverkare?

För vissa kolvar måste ju va ännu bättre än org?

Men du tror alltså att min cylinder går att rädda?

Har även en mito cylinder från 92, med en vattenkanal som e sprucken,
Det är inuti "packningszon" mellan toppen och cylindern också, och de e de ja oroar mig för om den går o använda eller de bara komma komma vatten?
såfall kan den vara ett alternativ

Men hur är de med ytterst små repor i nicasilet,går de att hona?(har ju några såna men även stora, e bara nyfiken)
eller är nicasilet redant så tunt som de går?

Ytterst små repor behöver man inte bry sig om... Det går kanske att horna, men problemet är oftast att cylindern blir för stor så det inte går att få tag i kolvar. När du hornar kommer du slipa/borra bort delar av ytskiktet.

Om det bara inte finns alurester går det att köra med lite repor, du tappar effekt och hur mycket beror på repans djup, bredd och var den sitter samt oljeinblandning.
Någon enstaka liten repa gör inget.

Detta är med min definition på repor, det en del optimister tycker är en minireva kanske jag tycker är en gigantisk reva.

Ytterst små repor behöver man inte bry sig om... Det går kanske att horna, men problemet är oftast att cylindern blir för stor så det inte går att få tag i kolvar. När du hornar kommer du slipa/borra bort delar av ytskiktet.

Om det bara inte finns alurester går det att köra med lite repor, du tappar effekt och hur mycket beror på repans djup, bredd och var den sitter samt oljeinblandning.
Någon enstaka liten repa gör inget.

Detta är med min definition på repor, det en del optimister tycker är en minireva kanske jag tycker är en gigantisk reva.

Senast jag körde den var 4-5 minuter efter den dog, och då var den riktigt svår att få ur, men ja körden bit men över 6000 varv så dog den,

senare på kvällen när vi tagit hem den så prövade min pappa den och då gick den som vnaligt på dom låga varven,

Fick ett tips om att blästra kolven med glas, vilket jag har gjor på en kolv, vilket tyvärr var fel sorts kolv

förstår inte termen piratkolv,

Är de allting förutom org kolv oavsett tillverkare?

För vissa kolvar måste ju va ännu bättre än org?

Men du tror alltså att min cylinder går att rädda?

Har även en mito cylinder från 92, med en vattenkanal som e sprucken,
Det är inuti "packningszon" mellan toppen och cylindern också, och de e de ja oroar mig för om den går o använda eller de bara komma komma vatten?
såfall kan den vara ett alternativ

Allting utom den kolv som ligger i original förpackning och säljs av en cagiva återförsäljare är piratkolv.
Även om kolven tillverkas i samma fabrik som original men läggs i en blå/gul förpackning och ser likadan ut, mäter likadant så är det en piratkolv.

Det finns piratkolvar av bra kvalite och av mindre bra kvalite. Det finns säkert kolvar som är bättre än original, om man inte vill att den ska klara allt Cagiva ville kolven skulle klara med avseende på effekt, livslängd bla bla, kallstartsegenskaper, överhettning bla.

Cylindern på bilderna tror jag inte kommer bli bra att använda utan en omläggning av nikasilbeläggningen men för att kunna avgöra måste man mäta HUR sliten den är, är den så bucklig jag tycker den ser ut etc. Kan gå att horna men tveksamt.

Spruckna cylindrar går ofta att svetsa.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard