Var är gränsen? honing

Allting utom den kolv som ligger i original förpackning och säljs av en cagiva återförsäljare är piratkolv.
Även om kolven tillverkas i samma fabrik som original men läggs i en blå/gul förpackning och ser likadan ut, mäter likadant så är det en piratkolv.

Det finns piratkolvar av bra kvalite och av mindre bra kvalite. Det finns säkert kolvar som är bättre än original, om man inte vill att den ska klara allt Cagiva ville kolven skulle klara med avseende på effekt, livslängd bla bla, kallstartsegenskaper, överhettning bla.

Cylindern på bilderna tror jag inte kommer bli bra att använda utan en omläggning av nikasilbeläggningen men för att kunna avgöra måste man mäta HUR sliten den är, är den så bucklig jag tycker den ser ut etc. Kan gå att horna men tveksamt.

Spruckna cylindrar går ofta att svetsa.
ah okej, tack för förklaringen!

okej och vad kan en sådan omläggning gå på? tusenlappen?

Japp den går att svetsa utanpå med rätt grejer,
Men det är intui jag e orolig för

Risken är stor att du får hojen stående till Oktober om du lämnar in cylinder på renovering. En ny för 3500:- låter trots allt vettigast. Det går fortare att jobba ihop dom pengarna än att vänta på en nikasilrenovering.

Att chansa och köra med en dålig cylinder kan medföra ännu dyrare renoveringar om kolven rasar och åker ner i vevhuset. En kolv som går i för stort cylinderlopp hamras sönder väldigt fort. En ny kolv kanske håller bara några 10 tals mil i en dålig cylinder.

Mats

3500 för en ny cylinder o kolv som håller ett tag låter jävligt mkt bättre än 35 000 för en helt ny motor ifall de värsta händer..

Tack för tipsen alla iallafall!
flesta ska övervägas!

Mvh
andreas

Tänkte updatera tråden med lite fakta,

Det blev en ny cylinder och kolv för 3173 kr med frakt och VAT,

Det går ej att hona i e nicasil för att få bort grövre repor, och de kommer inte hålla länge såfall, det går däremot vid ytterst ytterst små repor,

Omnicalisering sker inte i sverige utav flesta företag undan skickad vidare till ett företag i malmö som sedan fraktar det till england där det utförs, priset kan överstigga 3000,

Omnicaliseringen hade gjort cylindern i bättre skick i loopet än på mitaka cylindern jag beställde enligt en jag pratade med, men han tyckte de var bäst att ja beställde ifall jag ville ha den så fort som möligt och så billigt som möligt,

Mvh
Andreas

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard