Var är "Fel på Husaberg"-tråden?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Dr.Bike skrev:
Präxis!
Den uppfyller glykolens alla sekundära egenskaper som du säger, för frysskydd är ju det primära.
Så är du aldrig utsatt för frost: Go ahead! :tummenupp

WW är till för tävlingsfordon i första hand antar jag, inte farfars Opel.

rejser skrev:
WW är till för tävlingsfordon i första hand antar jag, inte farfars Opel.

Både rätt och fel.
Faktiskt både och.
Då WW inte har nån koppling till glykolen i sig, utan går att blanda.
Eller som vissa väljer för att "slippa" glykol, kör det enbart.

Glykol ÄR ett kladd. Men att köra med enbart rent vatten är det säkraste sättet att ta död på vattenpumpslagren ex.vis.

Dr.Bike skrev:
Som jag sa: De märken som kräver MARKANT mycket mer service än andra JÄMFÖRBARA hojar, har kvalitetsproblem.

(står det Husa i den texten??) Nej.

Och vad heter tråden..? :)

/Dave

philsson skrev:
Grabs grabs. Jag vill passa på att fråga vad som ingår i 50 timmars servicen. Enligt boken ska man byta olja och filter som vanligt, kontrollera och rengöra tändhatten samt ta isär och rengöra förgasaren. Det är allt vad som står på 50 timmars servicen, är det verkligen komplett enligt bok? Det jag tänkte på är att det inte finns några uppgifter om när ramlager och annat ska bytas, närmsta är väl kolvbytet som är nämt här att man ska ta en titt på vid 200h men inga lager nämns, hur vet man när det är dags för byte?

>><<<<<<<>>>>>><<<<<<<>>>>>>><<<<<<<>>>>>>>>>>>

Nu ska jag klämma dig på pungen och berätta för dig att 10 timmar faktiskt inte är så lite körning. :brinnerup

Nej, 10 timmar ÄR inte så lite körning, helt beroende av vilken OMFATTNING servicen sen ska ha. Handlar det om att byta olja så är det som att tanka en extra gång hemma innan man åker och tankar, att missa det är inte lathet, det är slarv! Är det däremot kolvringar och ventiljusteringar, oljebyte, olje/luft-filterbyte, rivning av förgasare mm. som ligger på den listan, då är 10 H definitivt lite körning om man ska kunna använda cykeln genom stan (45-60 min) till polaren också, eller köra de 4 milen (45 min?) till banan etc..

Jag blir det konfus när jag får alla dessa olika bud. Jag önskar att jag kunnat luta mig på sunt förnuft i avvägningen gällande slitaget i milen då körning på bana t.ex med lite övning skulle ge tämligen hårda varv med tiden, medan stadskörning i jämförelse är larv och landsvägsåka ett harvande på 6an..

Dessvärre saknar jag i stort sett helt kunskap om 4-taktare av den här trimgraden. 2-takt är orättvist och gathojarna likaså.. Så vilket ben ska man egentligen stå på?

Det verkar ju iofs som att jag inte kommer att bli klokare än att jag lärt mig att jag ska lära och studera en del innan jag bestämmer mig..

Fan, inte ens ni är helt ense jue :tungan

Så här står man, jag och min vägg :huvet

Dawg skrev:
Nej, 10 timmar ÄR inte så lite körning, helt beroende av vilken OMFATTNING servicen sen ska ha. Handlar det om att byta olja så är det som att tanka en extra gång hemma innan man åker och tankar, att missa det är inte lathet, det är slarv! Är det däremot kolvringar och ventiljusteringar, oljebyte, olje/luft-filterbyte, rivning av förgasare mm. som ligger på den listan, då är 10 H definitivt lite körning om man ska kunna använda cykeln genom stan (45-60 min) till polaren också, eller köra de 4 milen (45 min?) till banan etc..

Jag blir det konfus när jag får alla dessa olika bud. Jag önskar att jag kunnat luta mig på sunt förnuft i avvägningen gällande slitaget i milen då körning på bana t.ex med lite övning skulle ge tämligen hårda varv med tiden, medan stadskörning i jämförelse är larv och landsvägsåka ett harvande på 6an..

Dessvärre saknar jag i stort sett helt kunskap om 4-taktare av den här trimgraden. 2-takt är orättvist och gathojarna likaså.. Så vilket ben ska man egentligen stå på?

Det verkar ju iofs som att jag inte kommer att bli klokare än att jag lärt mig att jag ska lära och studera en del innan jag bestämmer mig..

Min "egen" signatur sammanfattar det hela.

"Om jag tänkte som fan,
kanske tänkte hela dan
på mitt liv och fann
en slags mening som var sann,
ja, då får jag inte glömma en förbannat viktig grej,
att då gäller denna sanning bara mig."
/Tage Danielsson

Man bildar sig en egen sanning som baseras på egna och andras erfarenheter, myter och önskningar, ett sorts a-logik helt enkelt.

Dawg skrev:

Det som är omständigt är just ventiljusteringen, åtminstonde jag lossar på kylaren för att komma åt och det kan ta sin tid ibland upp emot 30 minuter innan man är färdig. Oljebytet är ju kombinerat med filterbyte då filtret agerar som nån slags oljeplugg så det byter man av bara farten och luftfiltret likaså det sitter bara 1 skruv ifrån att man kan ta bort det för hand och byta, man har ju alltid ett inoljat och klart filter till hands. Sedan jag köpte husan har faktiskt min hårdhet mot servicetäta hojar försvunnit och likaså fördommarna om hur jobbigt det är. Jag gör servicen med stor glädje då jag är rånöjd med hojen och tycker att den är värd all omsorg som finns i världen, just därför det känns så gott att sköta om den och göra det bästa man kan för att den ska må bra, då känns lite oljebyten helt plötsligt mindre jobbiga. :brinnerup

Jag heter Lasse skrev:
"Om jag tänkte som fan,
kanske tänkte hela dan
på mitt liv och fann
/Tage Danielsson

Hahaha... :rofl

Visst är det så.. Det svåra här, är ju att jag saknar konkret kunskap om motorerna i sig (övriga lager och packningar utgår jag från crossen på) vilket gör att jag får luta mig på andras erfarenheter i brist på egna. Det svåra nu är ju inte att bedöma informationen, utan dess subjektiva preferens. DET är ett helvete :argpådato

Men vad gör man inte för att övertyga sig själv om att få Busa på våren?

Dr.Bike skrev:
:mattias Water Wetter är INTE för att ersätta glykol.
Glykol är frysskydd OCH smörjning till vattenpump samt korrossionsskydd.
Ibland är du så dum... och bäst på att idiotförklara folk och ja, jag VET vad WW är till för primärt, men för MIN del så får jag inte köra bana med glykol i kylaren och JAG behöver ngt som skyddar min motor mot korrosion och då använder jag hellre WW än låter motorn se ut som den gjorde när jag öppnade den. Se'n att den har en massa andra, för vätskan primära och för motorn ytterst positiva effekter, det är ju super.

Nu ska jag vara en snäll kikka och gå och lägga mig, jag häller WaterWetter i min kylare, så länge jag inte behöver antifrysskydd såklart. :tungan

En fet jävla ursäkt att inte åka is, va faan ska du göra med dubbdäcken som en flongnya då, sitta å peta naglarna med :mad: :mad:

:lol

Yasha skrev:
så länge jag inte behöver antifrysskydd såklart. :tungan

Yasha skrev:
Ibland är du så dum... och bäst på att idiotförklara folk och ja, jag VET vad WW är till för primärt, men för MIN del så får jag inte köra bana med glykol i kylaren och JAG behöver ngt som skyddar min motor mot korrosion och då använder jag hellre WW än låter motorn se ut som den gjorde när jag öppnade den. Se'n att den har en massa andra, för vätskan primära och för motorn ytterst positiva effekter, det är ju super.

Nu ska jag vara en snäll kikka och gå och lägga mig, jag häller WaterWetter i min kylare, så länge jag inte behöver antifrysskydd såklart. :tungan

Ömma tår...

Stod det inte i texten att ENBART vatten inte är bra? (kollar) Jo det gjorde det ju! Och att WW är en god ersättare för glykolens alla SEKUNDÄRA egenskaper.
Jo! Det stod det oxå! ;) Man behöver inte ta åt sig mer än man tål.

Last edited:
Dawg skrev:
Hahaha... :rofl

Det svåra nu är ju inte att bedöma informationen, utan dess subjektiva preferens. DET är ett helvete :argpådato

Men vad gör man inte för att övertyga sig själv om att få Busa på våren?

Återigen kloka ord från dig.
Visst är livet ett helvete ju fler valmöjligheter och parametrar som kommer in! ;)
Men vem har sagt att det ska vara lätt! :lol

Jag heter Lasse skrev:
Min "egen" signatur sammanfattar det hela.

"Om jag tänkte som fan,
kanske tänkte hela dan
på mitt liv och fann
/Tage Danielsson

Man bildar sig en egen sanning som baseras på egna och andras erfarenheter, myter och önskningar, ett sorts a-logik helt enkelt.
:klappar :klappar :klappar

Dr.Bike skrev:
Ömma tår...

Stod det inte i texten att ENBART vatten inte är bra? (kollar) Jo det gjorde det ju! Och att WW är en god ersättare för glykolens alla SEKUNDÄRA egenskaper.
Jo! Det stod det oxå! ;) Man behöver inte ta åt sig mer än man tål.
Om du ber 5 pers läsa dina inlägg i tråden kommer då få nånstans runt 4.5 som säger att det var ett onödigt drygt och fördummande svar ang. WW!!!
Det som sas om WW var att det var en ersättning för glykolens korrosionsskydd, ingen bad om nån överdriven förklaring om fysiken/kemin bakom. Fast det var säkert nån som lärde sig nåt så helt fel var det såklart inte :tummenupp

Har inte skrivit nåt i tråden för jag lessnar så fort på sånna här trådar. Och mycket riktigt försvann den första rätt fort. Hade jag orkat hade jag skrivit exakt det som Dave skrev på förra (?) sidan. 100% huvvet på spiken tycker jag.
Den här tråden däremot har tagit en klart bättre riktning :tummenupp

Dawg -> Läs om hur Yasha sköter sin hoj. Den går inte särskilt snällt som hon försöker låta påskina (:fakta) och sköter man cykeln som hon gör så kommer du def. inte få mer problem än med nån annan cykel.

Heda -> Visst är det märkligt? HAHA. Hörde nåt om att kränga däck blablabla

:klappar Japp. Husaberg gjorde 4taktare när resten av världen tittade på med sina tvåtaktare. Många försökte, men alla utom liten fabrik gav upp. Någon måste ju vara först med att lyckas. I dagens läge finns det ett större utbud att välja på. Och det är ju bra, sporrar utvecklingen. Kul att det finns v-tvin nu på marknaden tex. Och nästa år släpps en ny bomb på marknaden.

David P. skrev:
Det är intressant det där med Husa, hur en hoj kan få så mkt oförtjänt kritik. Idag är ju inte Husaberg mer extrem än de andra tävlingshojarna RFS, YZf, CRF etc. Men tänk när dom kom, dom fick ju alla andra att framstå som rena stenåldern.

Vart jag vill komma är ju att det inte var många som fattade hur extrem den var (typ XR600-ägare etc.) + liten fabrik med begränsade resurser(kunde ju inte produkttesta som japanare) som bidrog till Husas dåliga rykte. Där cementerades ju faktiskt grunden till dagens rykte vad gäller Husaberg.

Faktum är ju att de mesta Husaberg-ägare är väldigt nöjda med sina hojar; dom som sköter dom som de ska skötas. O vi som är nöjda kan helt enkelt inte tänka oss något annat. Sen finns det några som råkat illa ut pga fabrikationsfel, men dom finns även hos KTM/Honda/Yamaha etc. Alla jag hört talas om har fått hjälp på föredömligt sätt, även flera år efter att garantier flugit sin kos.

Stort problem #1 med Husaberg är alla fd R1-ägare som tröttnat på försäkringar o ska ha "det värsta" i motardväg. De flesta har helt enkelt inte kunskap/ork att hålla en levande. Däremot har de ork att hålla foderintaget igång.

Stort problem #2 är att många jämför FS650n med en 660. KTMn är gjord för väg, Husa godkänd för väg. Hänger ihop med problem #1.

Nästan alltid är det nån som känner nån som haft en kusin som hade en son vars farbrors pyssling "hade en" som baktalar Husa. Det är väl detta faktum som Husa-ägare är väldans trötta på vid detta laget, därav försvarstal likt detta. Rasar en Honda; jaha. Rasar en Husa; kunde man ge sig fan på!

Eller vad säger ni?

/Dave

RaceMe skrev:
:klappar Japp. Husaberg gjorde 4taktare när resten av världen tittade på med sina tvåtaktare. Många försökte, men alla utom liten fabrik gav upp. Någon måste ju vara först med att lyckas. I dagens läge finns det ett större utbud att välja på. Och det är ju bra, sporrar utvecklingen. Kul att det finns v-tvin nu på marknaden tex. Och nästa år släpps en ny bomb på marknaden.

Vilken bomb syftar du på?

Jag heter Lasse skrev:
Vilken bomb syftar du på?

Kan man tro att det kommer en V-twin? ;)

@supermoto: Jodå, man kan nog läsa det inlägget som du säger.
Det var dock inte avsikten, och jag uppfattade felaktigt att glykol förväxlades med WW, eller att det var antingen eller.
Jag ska tänka på det i fortsättningen.

Dr.Bike skrev:
Kan man tro att det kommer en V-twin? ;)

@supermoto: Jodå, man kan nog läsa det inlägget som du säger.
Det var dock inte avsikten, och jag uppfattade felaktigt att glykol förväxlades med WW, eller att det var antingen eller.
Jag ska tänka på det i fortsättningen.

Nu behövs det lite kärlek som motsats till alla hårda ord:

Du är fin som du är, med eller utan Husa.. :pannkyss :)

Supermoto skrev:
Hade jag orkat hade jag skrivit exakt det som Dave skrev på förra (?) sidan. 100% huvvet på spiken tycker jag.

Vi frälsta får liksom dela upp bördan... :rolleyes:

Last edited:
David P. skrev:
Nu behövs det lite kärlek som motsats till alla hårda ord:

Du är fin som du är, med eller utan Husa.. :pannkyss :)

TACK!

Jag tycker om dig oxå :krama Det är svårt med det skrivna ordet ibland...

Back