Var är "Fel på Husaberg"-tråden?

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
sirSmokealot skrev:
Tråden belastade väl servern för mycket med tanke på hur mycket fel det är på Husabergarna hehe :D :hihi :lol
Det verkade vara en känslig punkt att dela med sig av vad man har haft för fel på en specifik modell........ konstigt att man inte får skriva det........ hade samma hänt om man skrivit om honda?????
 
Roger_SWE skrev:
Jo, jag bad Swedie göra det.

Min tanke var faktiskt inte att reta upp folk.

/Roger

Vaddå reta upp nån... har man fel på hojen så har man... och retas nån på det... jaa, bull för dem.

Personligen tycker jag att just en sån sak skall diskuteras här på forumet...

eller hur?
:va
 
Roger_SWE skrev:
Jo, jag bad Swedie göra det.

Min tanke var faktiskt inte att reta upp folk.

/Roger

Det är bara ett fåtal personer som inte kan ta det bara. Men det är ju inget att bry sig om.
 
sirSmokealot skrev:
Vaddå reta upp nån... har man fel på hojen så har man... och retas nån på det... jaa, bull för dem.

Personligen tycker jag att just en sån sak skall diskuteras här på forumet...

eller hur?
:va

Håller med om det finns fel på en modell eller märke ska man kunna diskutera det och har man annan åsikt får man försvara sin ståndpunkt.

Gränsen går vid personangrepp typ alla GR trådar, men i detta spec: fall ville ju trådskaparen Roger_SWE inte behålla tråden vilket jag tror Dr.bike undrade över.

Framför mer avslöjande inlägg :tummenupp
 
sirSmokealot skrev:
Tråden belastade väl servern för mycket med tanke på hur mycket fel det är på Husabergarna hehe :D :hihi :lol

Sluta säg sånna roliga skämt...jag skrattar nästan ihjäl mig.
" He he".
:hihi :tungan :rolleyes:
 
2ono skrev:
Håller med om det finns fel på en modell eller märke ska man kunna diskutera det och har man annan åsikt får man försvara sin ståndpunkt.

Gränsen går vid personangrepp typ alla GR trådar, men i detta spec: fall ville ju trådskaparen Roger_SWE inte behålla tråden vilket jag tror Dr.bike undrade över.

Framför mer avslöjande inlägg :tummenupp


Det är riktigt.

Jag reagerade av flera anledningar. Ett par, säkerligen egocentriska, där jag inte gillar att texter jag skriver försvinner utan att ha blivit tillfrågad.
Det kallar jag censur.
Och det gillar jag VERKLIGEN inte.

Ett annat skäl är just som någon sa: Konsumentupplysning.
Det ligger mig VARMT om hjärtat. Se bara mina oljetrådar...

Sen kan KVALITE`n på upplysningen diskuteras, men det är inget vi behöver bry våra små hjärnor med, för det pendlar in till slut vartefter fler fyller på.
Det som var ett aber i tråden var ju bl.a att vissa fel som räknades upp som generella, faktiskt var väldigt specifika, till modell, och troligen oxå ÅRS-modell, vilket gör att Husa som helhet får mer stryk än de behöver.


Men som sagt, det hade ju redit sig själv som all god sås gör, efterhand som tråden fick leva vidare.
Då hade folk med SPECIFIK kunskap kunnat belägga eller dementera saker med FAKTA.

Fakta rules, och därför är det EXTRA irriterande när såna här trådar tas bort.

I min värld finns det så OÄNDLIGT många fler trådar som gärna fick försvinna från SH.

Detta var inte en av dem, för denna var en hojrelaterad tråd som gav konsumentupplysning, och alltså stod för kvalite´.
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
Det är riktigt.

Jag reagerade av flera anledningar. Ett par, säkerligen egocentriska, där jag inte gillar att texter jag skriver försvinner utan att ha blivit tillfrågad.
Det kallar jag censur.
Och det gillar jag VERKLIGEN inte.

Ett annat skäl är just som någon sa: Konsumentupplysning.
Det ligger mig VARMT om hjärtat. Se bara mina oljetrådar...

Sen kan KVALITE`n på upplysningen diskuteras, men det är inget vi behöver bry våra små hjärnor med, för det pendlar in till slut vartefter fler fyller på.
Det som var ett aber i tråden var ju bl.a att vissa fel som räknades upp som generella, faktiskt var väldigt specifika, till modell, och troligen oxå ÅRS-modell, vilket gör att Husa som helhet får mer stryk än de behöver.


Men som sagt, det hade ju redit sig själv som all god sås gör, efterhand som tråden fick leva vidare.
Då hade folk med SPECIFIK kunskap kunnat belägga eller dementera saker med FAKTA.

Fakta rules, och därför är det EXTRA irriterande när såna här trådar tas bort.

I min värld finns det så OÄNDLIGT många fler trådar som gärna fick försvinna från SH.

Detta var inte en av dem, för denna var en hojrelaterad tråd som gav konsumentupplysning, och alltså stod för kvalite´.

Jag kan hålla med dig Dr.Bike.

Meningen var att man skulle få reda på vilka saker man skulle hålla
extra koll på. När man äger en eller om man ska köpa en Husaberg.

Men, jag tog bort tråden för att den var på väg att spåra ur direkt.
Jag vill inte vara ägare av en sådan tråd.

Mvh Roger
 
Last edited:
Roger_SWE skrev:
Jag kan hålla med dig Dr.Bike.

Meningen var att man skulle få reda på vilka saker man skulle hålla
extra koll på. När man äger en eller om man ska köpa en Husaberg.

Men, jag tog bort tråden för att den var på väg att spåra ur direkt.
Jag vill inte vara ägare av en sådan tråd.

Mvh Roger

Hey..

Liten fråga nu när den åter är uppe då..

Husa 650 verkar ju vara den som regerar försäljningen till SH:are iaf. Varför inte 450n t.ex?


jag är själv sugen på Husa eller annan Motard.. Men har nog för avsikt att blanda friskt mellan bana och gata, förmodligen mer gata..

Vad är det egentligen för serviceintervaller? Mer viktigt, OM man faktiskt sköter dem, hur vanligt är det med "andra" fel. Tråden som togs upp innehöll bl.a. krökt sving vilket vittnar lite om kvaliteten på tråden så ett mer sansat svar vore grymt.

Jag är egentligen ingen hejare på att skruva, och mer viktigt så gillar jag det inte..

Någon (om jag minns rätt) hade gjort 45 mil i sträck på sin Husa vilket sa mig att de inte kan vara SÅ känsliga iaf.

Jag minns som 2-taktscrossarna som revs varannan timme ungefär.. Inget jag önskar för nuet direkt!
 
Roger_SWE skrev:
Jag kan hålla med dig Dr.Bike.

Meningen var att man skulle få reda på vilka saker man skulle hålla
extra koll på. När man äger en eller om man ska köpa en Husaberg.

Men, jag tog bort tråden för att den var på väg att spåra ur direkt.
Jag vill inte vara ägare av en sådan tråd.

Mvh Roger

Jo trådar som spårar ur till sandlåda är aldrig kul. Men som trådskapare skall inte du känna dig ansvarig. Det är ett jobb för moderatorerna. Men jag följer dig i ditt resonemang. Dock var det mesta i tråden bra.

Det som skulle behövas, och som jag propagerat för med Swedie är ett FAQ på SH, i det skulle man kunna ha mäskesspecifik info oxå.
Modell för modell.
Knepet blir som sagt kvalitetskontrollen.
Men har man varit på SH ett tag lär man sig vilka som sitter inne med fakta eller iaf kvalificerade bedömningar, och vilka som bara pratar blaj.
 
Dr.Bike skrev:
Det som skulle behövas, och som jag propagerat för med Swedie är ett FAQ på SH, i det skulle man kunna ha mäskesspecifik info oxå.
Modell för modell.
Knepet blir som sagt kvalitetskontrollen.

Det här finns i andra fall.. Jag har båt också (bara båt då iofs), och där finns det liknande system där det modell för modell specas motsvarande fabriksinfon, sen kan alla fylla på med mer subjektiva åsikter och eventuella modifieringar etc.

Fördel där som kunde brukas även i det här fallet är att man tvunget ska förklara sitt eget båtbruk. Kappseglare har knappast samma inställning och preferenser som familjen Andersson.

Röstar ja för idén! :tummenupp
 
Dawg skrev:
Hey..

Liten fråga nu när den åter är uppe då..

Husa 650 verkar ju vara den som regerar försäljningen till SH:are iaf. Varför inte 450n t.ex?


jag är själv sugen på Husa eller annan Motard.. Men har nog för avsikt att blanda friskt mellan bana och gata, förmodligen mer gata..

Vad är det egentligen för serviceintervaller? Mer viktigt, OM man faktiskt sköter dem, hur vanligt är det med "andra" fel. Tråden som togs upp innehöll bl.a. krökt sving vilket vittnar lite om kvaliteten på tråden så ett mer sansat svar vore grymt.

Jag är egentligen ingen hejare på att skruva, och mer viktigt så gillar jag det inte..

Någon (om jag minns rätt) hade gjort 45 mil i sträck på sin Husa vilket sa mig att de inte kan vara SÅ känsliga iaf.

Jag minns som 2-taktscrossarna som revs varannan timme ungefär.. Inget jag önskar för nuet direkt!
Om man ska köra på gatan, så vill man nog ha lite mer effekt och vrid = 650.

Det där med trasig sving har jag aldrig hört förut. Det kan inte vara specielt vanligt.
Det kanske var på den gamla svingen?

Jag tycker kvaliteten är helt okej (på dom nyare mod.). Man måste tänka på att det är
en tävlingsmotorcykel och serva den efter det.

/Roger

Dr.Bike skrev:
Det som skulle behövas, och som jag propagerat för med Swedie är ett FAQ på SH,
i det skulle man kunna ha mäskesspecifik info oxå. Modell för modell.
Knepet blir som sagt kvalitetskontrollen.
Ett mycket bra förslag :tummenupp

/Roger
 
Roger_SWE skrev:
Det där med trasig sving har jag aldrig hört förut. Det kan inte vara specielt vanligt.
Det kanske var på den gamla svingen?

Det gick faktiskt av några svingar, det var väl när de började med den helgjutna typen -04 eller när det var. De som jag vet körde av dom var elitförare i enduro och en gatåkare eller enduromotionär belastar knappast hojen så hårt att det händer. Ktm använder samma svingkonstruktion numera förövrigt.
 
Roger_SWE skrev:
Jag tycker kvaliteten är helt okej (på dom nyare mod.). Man måste tänka på att det är
en tävlingsmotorcykel och serva den efter det.

/Roger


Absolut, men hur är de byggda och vad faller under "det är
en tävlingsmotorcykel och serva den efter det"?

Mina preferenser är 2-takt och gathojar a´ la "lämna in på nån service och fixa vår/höst.. Jag antar att 4-takt, enstånk, toktrimmat + bus borde ligga därimellan.. Men det är ett väldigt stort spann!

Räknar man service i mil eller H till att börja med? Hur är det då?

Hur är det om man skulle "köra sansat" (inte troligt men ändå), går de bara konstigt då eller funkar det som med en gathoj, mildare körning = mildare slitage?

Utöver service och vurpor, vad (läs: hur dyrt och svårt) går sönder och hur ofta?

De som tävlar är fel att fråga, för jag vet hur man kör då och det är en senare fråga. De som pendlar till jobbet och bytte från en Suka 500cc -83 är inte heller rätt, för jag svinar garanterat mer än dem...

Kort sagt, billigare sporthojsalternativ brukat av ex crosspöjk är nyttjandet.



Man blir lite skrämd av alla "skittrådar" också så jag vill som veta innan man tänker för långt på det, rätt som det är står jag där med en penna i handen annars :banana :confused:
 
Dawg skrev:
Hur är det om man skulle "köra sansat" (inte troligt men ändå), går de bara konstigt då eller funkar det som med en gathoj, mildare körning = mildare slitage?
Jag har precis gått igenom min 650 -04 som gått 90 timmar (dryga 50 av dem med mig bakom styret) och fått konstaterat att jag verkligen kör som den kärring jag är!!! :3freak

Jag kan inte ge dig ngt avancerat svar på din fråga, bara utgå från min erfarenhet av mina hittills 2 Husor. Motorn som renoverades i veckan var, vad mekanikern kallade, i nyskick. Kopplingen och växellådan var i toppskick, kolven och cylindern var redo att gå 100 timmar till, trots att oljeringen var skadad och det uppenbarligen kommit in en del skit (jag körde med torrt luftfilter, fy på mig...), rullagren i vipporna var på väg att bli slitna, så de byttes, kamkedja, ramlager och balansaxellager byttes också + en del annat smått och gott som ändå är läge att byta när man öppnar motorn.

Jag har uppenbarligen varit slarvig när jag tvättat besten, för ett svinglager var lite anfrätt, så det måste bytas och så har en fotpinne av någon märklig anledning blivit nerslipad?!? I övrigt är hela hojen i toppskick.

Min hoj har alltså de senaste 50 timmarna gått snällt och lugnt mestadelen av tiden, sällan höga varv och jag kör inte speciellt fort. Jag kan inte meka, kunde ännu mindre innan jag köpte min första Husa. Jag byter olja och filter var 5:e timme eller efter en bandag, jag går igenom hela hojen när jag kommer ihåg det och kontrollerar muttrar och skruvar, gör rent och smörjer, jag kör mest bana (både stor och gokartbana), puttrar runt bakom deltagare på kurser ibland och på gata ett par timmar sammanlagt, tar ut den i skogen någon enstaka gång och lånar ut den till sugna polare som kör skiten ur den så den får sträcka ut och känna på hur det är att vara det fullblod den var byggd att vara. :rolleyes: Och den såg ut som ny inuti.

Om det sedan beror på att jag kör som en mes, sköter om den som man "ska", har tur eller det faktiskt är så att Husaberg bara blir bättre och bättre vartefter årsmodellerna uppdateras, det överlåter jag åt andra att bedöma.

Hojarna är mycket bättre och tåligare än rykten vill framhäva, speciellt med tanke på att det ÄR tävlingshojar och det säkert är en svår balansgång mellan hållbarhet och monsterkraft.

Det viktigaste av allt, det är att jag njuter hejdlöst av varje sekund jag kör min hoj och den njutningen är värd varenda minut jag ägnar i garaget!

(Fast Husagurusar säger att ju fortare du kör med en Husa, desto bättre går den... Kanske jag också får uppleva det en dag?!? :hihi )

:krama
 
Last edited:
Back
Top