Var är det bra att bo?

• Thread starter Thread starter hrc
  • Start date Start date
snowwhite skrev:
Jag kan absolut inte tänka mig själv att bo någonstans om det inte är en storstad. Så jag anser inte att det är att trängas men alla är ju olika:

Nja, det är inte bra då jag är infektionskänslig ser du. :)
Var nere o hälsade på f.d arbetskamrater=2veckors luftrörsinfektion :rofl Det blir oerhört kallt när det blåser ifrån havet.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Nja, det är inte bra då jag är infektionskänslig ser du. :)
Var nere o hälsade på f.d arbetskamrater=2veckors luftrörsinfektion :rofl Det blir oerhört kallt när det blåser ifrån havet.

Tråkigt o läsa men då ska du nog hålla dig till landet du.. ;)

Men för dig som hade tänkt o flytta, det finns inget vackrare än Göteborg under sommaren och dess skärgård. :tummenupp

2fast4hjo skrev:
Vi älskar norge, tjänar bra som snickare där :D
Det är underbart vackert med alla fjordar och så kan man få se späckhuggare o kaskelott för mig som är valintresserad men sluta :7peta med valfångsten :mad:

Jag hatar norge, ett jävla komunistland, vet inte varfør jag bor här :rofl
men ok, løn och lite skatt är väl det som gør det...
Jag är från ørebro, det är väll e ok stad, men man trøttnar ju på allt utom hojåka så :banana

Skåne är schysst. Gillar Lund som fan och Malmö är ett hyfsat alternativ. Flyttar du till Lundaslätten har du nära till sex städer. Malmö är egentligen en riktig skitstad, smutsig, många industrier, fula hus, odrägliga malmöiter och mycket drägg men lockar ändå med större centrum (än Lund).

Skåne är ett bra mc-landskap.

Småland är bra också om du flyttar till en lite större stad (finns det?), mkt hederliga människor.

Sad Glad skrev:
Malmö är ett hyfsat alternativ ..... Malmö är egentligen en riktig skitstad, smutsig, många industrier, fula hus, odrägliga malmöiter och mycket drägg
Oh så sugen jag blir på att flytta till Malmö när du skriver så där fint! :)

Snackade med en jobbarpolare som är skåning om vart han skulle flytta i Skåne om han skulle flytta tillbaka och han sa ungefär som du, att Malmö vill han inte bo i igen för där är det bara skit, hans tips var Helsingborg som enligt honom var betydligt mer gemytligt.

Är det verkligen så värdelöst i Malmö? Jag har knappt aldrig varit där, men det lilla jag sett tyckte jag såg rätt trevligt ut, bo i en sjurummare i Turning Torso vore inte fel :).

sgtpepper skrev:

Snackade med en jobbarpolare som är skåning om vart han skulle flytta i Skåne om han skulle flytta tillbaka och han sa ungefär som du, att Malmö vill han inte bo i igen för där är det bara skit, hans tips var Helsingborg som enligt honom var betydligt mer gemytligt.

Är det verkligen så värdelöst i Malmö? Jag har knappt aldrig varit där, men det lilla jag sett tyckte jag såg rätt trevligt ut, bo i en sjurummare i Turning Torso vore inte fel :).

Nej, det stämmer inte längre. För 10-15 år sen var det mycket så.
Det har hänt en hel del, åt det bättre.

Finns ju dock vissa ytterområden som kanske inte är så roliga, men det gäller ju alla större städer.

Whoa! Det var gott om svar. Tack alla tyckare. Har ju knappt vart i skåne trots att jag är född i Hbg. Kanske skulle ta en tur ner dit och se om det kan vara ngt. :nicka

Sad Glad skrev:
Småland är bra också om du flyttar till en lite större stad (finns det?), mkt hederliga människor.
:7peta Jönköping, Sveriges 8-10(?) största stad.

Sad Glad skrev:
Skåne är schysst. Gillar Lund som fan och Malmö är ett hyfsat alternativ. Flyttar du till Lundaslätten har du nära till sex städer. Malmö är egentligen en riktig skitstad, smutsig, många industrier, fula hus, odrägliga malmöiter och mycket drägg men lockar ändå med större centrum (än Lund).

Skåne är ett bra mc-landskap.

"Småland" KALMAR så klart... :hihi finns det hederliga Smålänningar??
jag känner då inga men , trevliga :)
fast själv så är jag gift med kristibrud så jag är ju ett undantag ... :rolleyes:

sgtpepper skrev:

Stämmer definitivt inte! har bott i många andra svenska städer, och dessutom tidigare rest dagligen i jobbet , både nationellt och internationellt! Och kan definitivt intyga om att Malmö absolut inte är vad det var för ett par år sedan.

Köpenhamn ligger ca 30min bilväg härifrån, Österlän med omnejd ca 45 min bort, och så har vi göteborg ca 30 norrut! Glöm då inte hela västkusten!
Och så har vi längre sommar än vad resten av Sverige har! HOJSÄSONG

Visst Malmö har varit en Industristad en gång i tiden, Kockums, Saab mm
men det mesta är numera historia..

är själv uppvuxen Värmland och inflyttad till Malmö,
Och kan ABSOLUT rekomendera MALMÖ! :tummenupp :tummenupp
Och Nej vi har ingen SPYBAR i Malmö!!

hehe jag är av någon anledning alltid väldigt negativ när jag pratar om Malmö, ändå funderar jag på att flytta dit. Har bott där en gång och då vantrivdes jag fruktansvärt mycket. Fast då bodde jag verkligen på fel ställe.

Men Malmö har nån skum dragningskraft på mig som jag inte kan förklara. Malmö är bra på många sätt och det finns vackra delar av Malmö också men det är en stad som är i stort behov av uppfräschning om ni frågar mig. Å det finns schyssta malmöiter också ;) Skåningar rent generellt är jävligt härliga människor.

Växjö är schysst stad i Småland. Kanske lite för litet. Jönköping är också schysst men alldeles för kallt och blåsigt. :)

En annan trevlig stad, dock ej i varken Skåne eller Småland, är ju Karlstad. Många uteställen och uteserveringar har jag för mig :) Fast alldeles för mycket snö på vintern :Þ

Sorry, nu kanske jag skriver två inlägg på rad men bor du i Malmö/Lund så har du ju även Helsingborg, Landskrona, Trelleborg, Kristianstad, hela Söderlen (som nån ovan skrev) med Simrishamn.

Å lång sommar som sagt. Är smålänning egentligen men kan tänka mig att bo kvar i Skåne (har bott här i nio år).

Maldiani skrev:
Köpenhamn ligger ca 30min bilväg härifrån, Österlän med omnejd ca 45 min bort, och så har vi göteborg ca 30 norrut! Glöm då inte hela västkusten!
Jo, men det var ju inte närheten till andra grejor som var problemet som jag förstod det.

Och sen 30 minuter till Göteborg? Ja visst, om man kör raketbil eller har en livlig fantasi kanske...

Och så har vi längre sommar än vad resten av Sverige har! HOJSÄSONG
Vaddå, appropå andra skånska städer? Har ni längre sommar än t.ex Helsingborg eller Lund? Märkligt.

Och Nej vi har ingen SPYBAR i Malmö!!
Eh, va?

sgtpepper skrev:
Jo, men det var ju inte närheten till andra grejor som var problemet som jag förstod det.

Och sen 30 minuter till Göteborg? Ja visst, om man kör raketbil eller har en livlig fantasi kanske...

Vaddå, appropå andra skånska städer? Har ni längre sommar än t.ex Helsingborg eller Lund? Märkligt.

Eh, va?

Han menade nog 30 mil från malmö till Göteborg.

Sen kommer regnet först till Malmö innan det når Helsingborg :hihi

Hbg är bättre.

sgtpepper skrev:

Eh, va?

MIL ska det vara, sorry! :Bugar

Trodde att du ville ha lite åsikter om olika städer!
Men stanna du i Stockholm, blir nog bäst så!!

Och som svar på din fråga, NEJ jag jämför inte inte med Helsingborg eller Lund!

Maldiani skrev:
Men stanna du i Stockholm, blir nog bäst så!!

Tror jag också, Malmö är ett hiskeligt ställe. Det som är bra är omgivningarna, men om man tittar på staden i sig så är den usel. Stockholm är ju inte heller världens bästa ställe direkt visserligen. Men det måste väl ändå finnas en anledning till våran uppenbara underlägsenhet vad gäller geografi och faktumet att fler vill bo här än där och att det råkar vara Hufvudstad? :hihi

Markus skrev:
Tror jag också, Malmö är ett hiskeligt ställe. Det som är bra är omgivningarna, men om man tittar på staden i sig så är den usel. Stockholm är ju inte heller världens bästa ställe direkt visserligen. Men det måste väl ändå finnas en anledning till våran uppenbara underlägsenhet vad gäller geografi och faktumet att fler vill bo här än där och att det råkar vara Hufvudstad? :hihi

Just det glömde att säga att jag bott i Stockholm med!
och det var inget vidare :rofl

passade inte riktigt in då jag inte har bakåtslick!
sen så spöar vi skiten ur alla stockholms lag i fotboll!!

Last edited:
kan varmt rekomendera Helsingborg.

20min till danmark = du kan glömma allt vad systemet heter/du har nära till kontinenten.
20-40min till Knutstorp / 1h till Falkenberg

Underbar stad, skåne, men ändå inte jätte skånskt. Låg kriminalitet och bra försäkringar.
Vill du till storstor städerna så är du i malmö på 40min och gbg på 2h

:tummenupp

Maldiani skrev:
Just det glömde att säga att jag bott i Stockholm med!
och det var inget vidare :rofl

passade inte riktigt in då jag inte har bakåtslick!
sen så spöar vi skiten ur alla stockholms lag i fotboll!!
Är du fem år gammal?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...