Var är det bra att bo?

• Thread starter Thread starter hrc
  • Start date Start date

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Har ett vagt minne av att detta varit på tapeten förr men eftersom det fortfarande inte går att söka på OT så kan jag ju inte kolla.

Nå, är lite less på Stockholm och mälardalen och ämnar dra mig söderut (i Sverige, alltså), dels för att få lite kortare vinter men också ha närmre till andra länder. Absolut inte helt oviktigt är också skillnaderna i försäkringspremier mellan Sthlm och landet. I aktuella Bike skilde det 20' i ett fall! Närhet till en bana vore ju inte heller fel...

Den som trivs på sin ort kan ju gärna lägga ett eller två ord för den. Eller tvärtom. :4skrika

Flytta norröver istället; man förstår ändå inte vad de säger där nere. :hihi

Sundsvall är ett hett tips. Alldeles vid kusten, lagomt med folk, bra f-premier (iaf på min) och fina MC-vägar... :tummenupp

hrc skrev:
Den som trivs på sin ort kan ju gärna lägga ett eller två ord för den. Eller tvärtom. :4skrika

Har ungefär lika långt till Karlskoga som till Kinnekulle. :yoparty

Vart jag är uppvuxen är ju inte svårt att se. Bor nu i ett litet samhälle som heter Lyrestad utanför Mariestad.
Har Göta Kanal precis utanför köksfönstret. Studerade/bott i Skövde o har arbetat i göteborg men det här här jag trivs bäst. :tummenupp

Har hur många slingriga underbara vägar som helst :banana o flera mil till närmaste trafikljus :tungan

En bild på en av de många turerna man har gjort

Last edited:
2fast4hjo skrev:
o flera mil till närmaste trafikljus :tungan

Det kan kvitta. Hur många mil är det till närmaste laserpicka?

Har bott i Laxå jao. Kan nog tänka mig att återvända till trakten...

Tjottahejti ska vara populärt, mer än hälften av Sveriges befolkning bor där. C:a 7,5 miljoner personer.

hrc skrev:
Det kan kvitta. Hur många mil är det till närmaste laserpicka?

Har bott i Laxå jao. Kan nog tänka mig att återvända till trakten...

:hej Nämen där ser man :tummenupp .

Tja, någonstanns på E-20, har satt upp vajerräcken hela vägen ifrån Skövde till Laxå kan jag info om :mad:
men E-20 håller man sig borta ifrån så mycket man kan.

Antar att du har åkt raksträckan vid Töreboda o den slingriga vägen från töreboda till Lyrestad :va o Askersundsvägen. :yoparty

Gött o slippa fjollträsk :D

Jag trivs jättebra i Helsingborg. Kan nog inte flytta permanent till nån annanstans.
Nära till allt liksom.
Inte lika stort som Malmö(tack Gud), inte lika litet som Lund.

Har bott utomlands men trivdes inte lika bra.
Inget är som Sverige. Vilken tid på dygnet som helst kan man ju handla livsmedel. Statoil har ju alltid öppet.
Säg ett annat land i närheten man kan göra det?

Ska du flytta hit så försök bo vid norra hamnen. I princip suger alla andra områden. Enda nackdelen med norra hamnen är att det är långt till statoil den natten du ska gå dit för att du har tråkigt, men då kan man köra hela den milen....

Mavve skrev:
Inget är som Sverige. Vilken tid på dygnet som helst kan man ju handla livsmedel. Statoil har ju alltid öppet.
Säg ett annat land i närheten man kan göra det?
Vet inte i vilket land du bor i.... men i det land jag bor kan man inte handla livsmedel dynget runt. Fram till 24 på statoil, och de är väl de som kör längst in på kvällarna.

( :rolleyes: )

2fast4hjo skrev:
Norge. Tyskland

Norge är jag inte helt 100 på men Tyskland så VET jag att man inte kan på söndagar. Inte lördagar heller för den delen o då bodde jag nära Hamburg...

morlock skrev:
Vet inte i vilket land du bor i.... men i det land jag bor kan man inte handla livsmedel dynget runt. Fram till 24 på statoil, och de är väl de som kör längst in på kvällarna.

( :rolleyes: )

Okej men du bor ju i lilla Sundsvall. Där har jag vatt o fattar varför det inte lönar sig att ha öppet längre än till 24.

Här i den riktiga stan har vi ALLTID öppet!

morlock skrev:
Statoil i Östersund har öppet dygnet runt. :blah
Och jag tror inte att någon annan mack i kommunen stänger innan klockan 24. :hihi

Edit: Men jag skulle inte vilja råda någon att flytta till Östersund. Kort mc-säsong och det är tamefaan alltid kallt och blåsigt.

Flytta till Åhus, utanför Kristianstad. Ligger vid havet och har 1,5 mil till Kristianstad, ca 10 till Malmö.
Ligger f.ö. i östra Skåne.

Mavve skrev:
Norge är jag inte helt 100 på men Tyskland så VET jag att man inte kan på söndagar. Inte lördagar heller för den delen o då bodde jag nära Hamburg...

i norge har dom dille på att ha 24/7 øppet, iaf i oslo
finns gym med 24/7 øppet tider len :tungan

mohaha, har ni bara EN statoil som har 24/7?
Jag var i helsingborg i måndags, handlade hoj i tyskland fresten :banana

NoicE skrev:
mohaha, har ni bara EN statoil som har 24/7?

Nu ska vi vara snälla :) , sambon arbetar i Oslo o han har bara gött att säga om er norrmän. I skövde har vi två (vad jag vet i alla fall) som har öppet dygnet runt :tungan
Statoilmacken i Hasslerör, som ligger nära där jag bor utmed E-20 säljer mest bensin i hela sverige, det medför en bra service.

"De flesta av våra stationer är bemannade till midnatt och en del har öppet dygnet runt"./ statoils hemsida

Vi älskar norge, tjänar bra som snickare där :D
Det är underbart vackert med alla fjordar och så kan man få se späckhuggare o kaskelott för mig som är valintresserad men sluta :7peta med valfångsten :mad:

Last edited:
hmmm, trivs rätt bra i GBG och av alla ställen jag vart på i Sverige kan jag lungt rekomendera Göteborg. Sveriges framsida! eller? :va

Men efter min långa resa har jag bestämt mig nu att flytta ut från Sverige, var har jag inte bestämt ännu men kanske södra Italien...
Hur som helst jag håller inte med att ingenstans är som Sverige. Sverige har sina bra sidor men andra länder är inte så dåliga heller.

Jag är själv född 08 men bor sedan länge (inte inräknat perioder av utlandsboende osv) i Skåne, för närvarande i Malmö.

Och enligt mig finns det nog ingen annan plats i Sverige jag hellre skulle bo, de enda 3 alternativ som finns är enligt mig här, Stockholm och i sista hand Göteborgstrakten.

Finns en massa fördelar här (skånska dialekten är inte en av dom, har som tur är klarat mig undan :D ):
-Billiga levnadskostnader, kanske inte hyror, men sånt som mat etc är lungt billigast i landet.
-Väldigt nära till kontinenten.
-Skandinaviens folkrikaste region. Bor väl ca 3 miljoner människor här inom 15 mils radie, mälardalen ligger inte ens i närheten. Vilket innebär att allt finns att få tag på på nära håll.
-Otroligt fina motorcykelvägar; Söderåsen, Häckeberga, Österlen osv :tummenupp
-Så bra väder man nu kan få i detta land.

Linköping är en fin stad och dessutom ligger Sviestad där, så nära till bana får du ju!

Sen kan jag som alla andra rekommendera min stad, Jönköping. :yoparty
:tummenupp Hyfsat stor stad 120 000 invånare, högskola. Tre sjöar i stans centrum:
- Vättern (med en jättefin pir med restauranger, gångbana och cykelbana utmed hela stranden, stor badstrand med gräs, sand, lekplatser, 5 volleybollplaner etc.)
- Rocksjön (stor badplats, varmare i vattnet än Vättern)
- Munksjön (som ligger precis mitt i centrum med kanal ut till Vättern)

:tummenupp Har bra centrum i stan, desstutom finns ett riktigt stort köpcentra i utkanten av stan(A6 Center). Bra uteställen finns här också, mycket ungt folk i stan med tanke på högskolan.

:tummenupp Många underbara hojvägar runtikring (även för offroadåkning och crossbanor, sandtag, sjöar för isåkning på vintern, stuntrakor...) Försäkringen ligger i klass 2, som i de flesta halvstora städer. 12 mil till Sviestad, folk (vi) att samåka med dit!

:tummenupp Ligger mitt i södra delen av landet, dvs nära till allt! Ca 35 mil till Sthlm och ungefär lika långt till Malmö, 16 mil till Göteborg. Smidigt om man ska ta sig nånstans.

Last edited:
xyx skrev:
-Billiga levnadskostnader, kanske inte hyror-.

:va Hyran ingår väl i levnadskostader.

Snowwhite: Älskar verkligen göteborg också, underbart trevliga människor o så har ni Liseberg :tummenupp men att trängas ihop med en massa människor är inget för mig.

+ att på på landet, vilda fester som inte kostar ngt i inträde, inga störande grannar, de bjuder man in.Ingen polis på mils avstånd.

Behöver nog inte ge fler argument då trådstartaren har bott i Laxå.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
:

Snowwhite: Älskar verkligen göteborg också, underbart trevliga människor o så har ni Liseberg :tummenupp men att trängas ihop med en massa människor är inget för mig.

.

Jag kan absolut inte tänka mig själv att bo någonstans om det inte är en storstad. Så jag anser inte att det är att trängas men alla är ju olika. Sedan så vet ju alla att tråkigheten med Göteborg är att det är vägarbeten och byggnadsarbeten jämt och ständigt, och det är så för att de ständigt håller på att förnya, förstora och förbättra Gbg på alla sätt det går... :rolleyes:

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt