Vapen i USA

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Ser just nu på en väldigt intressant dokumentär på fyran om familjer i USA som lär sina barn att använda vapen. Såg nyss en kille på 6 år skjuta på en skjutbana med pistol utan någon som hellst koll på säkerhet.
Var även en religös familj där vapen var väldigt framträdande, farsan i familjen hade byggt ett speciellt vapen åt sin dotter på ca 6-7år, detta var en egen variant av samma vapen som SWAT använde...

EDIT: Tydligen är vapenbutiker vanligare än donken i USA...

Ja fyfan. Donken-mat är ju livsfarligt! :rolleyes:

Mmmm, har hört att man riskerar både matförgiftning och att bli tjock.

Nyss var det en härlig farsa som verkligen ville att sin dotter på 8år skulle skjuta lite, dottern ville verkligen inte varpå farsan säger: Please, for daddy? You would make me verry proud.

Nyss var det en härlig farsa som verkligen ville att sin dotter på 8år skulle skjuta lite, dottern ville verkligen inte varpå farsan säger: Please, for daddy? You would make me verry proud.

De är lite speciella där borta i USA. Även den yngre generationen ska ju påtvingas en gammalmässig syn på vapen. Nu år 2010 ska det inte behövas vapen som försvar som på 1800-talet.

Kollar jag me, helt sinnes!:confused:

Jag var över o jobbade en sväng i USA som skogshuggare, i det området vi va så fanns det svartbjörn, så sheriffen frågade om jag hade vapenlicense, o jag skakade på huvudet, men tillade snabbt att jag är en jävel på att panga lerduvor:banana
varpå han svarar ja men då så, fick en automathagelspruta i handen.... Skjut ner denna burken sa o satte en tom colaburk på en gren, jag sköt, den flög i hundra bitar!
BRA utbrast han, använd den med förstånd, så fick jag låna ett auotmathagel o tre lådor skott av han...:yoparty

Om björnen skulle va framme sa han o log!:tummenupp

Vad jag inte fattar är att amerikanerna inte förstår att det är inte bra för ett land och dess invånare med en sådan fri vapenpolitik.
Är väl politikernas fel också när dem inte vågar införa andra vapenlagar när det är så populärt och därmed förlora väljare..

Vad jag inte fattar är att amerikanerna inte förstår att det är inte bra för ett land och dess invånare med en sådan fri vapenpolitik.
Är väl politikernas fel också när dem inte vågar införa andra vapenlagar när det är så populärt och därmed förlora väljare..

Absolut. Som dom sade i slutet på denna dokumentär: Ett vapen förvarat i hemmet för självförsvar är 43ggr mer sannorlikt att skjuta en vän/familjemedlem än en inkräktare.

De är lite speciella där borta i USA. Även den yngre generationen ska ju påtvingas en gammalmässig syn på vapen. Nu år 2010 ska det inte behövas vapen som försvar som på 1800-talet.

Är det bara jag som tycker att många amerikaner känns lite inavlade? *host*

Absolut. Som dom sade i slutet på denna dokumentär: Ett vapen förvarat i hemmet för självförsvar är 43ggr mer sannorlikt att skjuta en vän/familjemedlem än en inkräktare.

det är ju inte konstigt att det blir med så stor tillgång på vapen när festen, bråket med kärringen, brorsan osv. spårar ur.

Finns några klipp på Youtube om vapenförsäljningen osv. i USA

Annan kultur bara. Det är lika lätt/svårt att driva frågan om att ta bort rätten till vapen i USA som det skulle vara att ta bort allemansrätten i Sverige.

Det finns ju viktiga historiska anledningar till att det ser ut som det gör. Det är bara att titta på dom första 10 så ser man att det är ett land som känt sig förtryckt och efter sin befrielsekamp vill försäkra sig om att något sådant inte sker igen och att den framtida regimen inte skall korrumperas och bli likadan som den de just kastat ut.

Väldigt strongt och framsynt. Jämför med Napoleons frankrike som uppstod efter franska revolutionen t.ex.!

Kom ihåg att nedanstående ratificerades 1791, fascinerande.

First Amendment: addresses the rights of freedom of religion (prohibiting Congress from establishing a religion and protecting the right to free exercise of religion), freedom of speech, freedom of the press, freedom of assembly, and freedom of petition.

Second Amendment: guarantees the right of individuals to possess firearms.

Third Amendment: prohibits the government from using private homes as quarters for soldiers during peacetime without the consent of the owners.

Fourth Amendment: guards against searches, arrests, and seizures of property without a specific warrant or a "probable cause" to believe a crime has been committed. Some rights to privacy have been inferred from this amendment and others by the Supreme Court.

Fifth Amendment: forbids trial for a major crime except after indictment by a grand jury; prohibits double jeopardy (repeated trials), except in certain very limited circumstances; forbids punishment without due process of law; and provides that an accused person may not be compelled to testify against himself (this is also known as "Taking the Fifth" or "Pleading the Fifth"). This is regarded as the "rights of the accused" amendment, otherwise known as the Miranda rights after the Supreme Court case. It also prohibits government from taking private property for public use without "just compensation," the basis of eminent domain in the United States.

Sixth Amendment: guarantees a speedy public trial for criminal offenses. It requires trial by a jury, guarantees the right to legal counsel for the accused, and guarantees that the accused may require witnesses to attend the trial and testify in the presence of the accused. It also guarantees the accused a right to know the charges against him. The Sixth Amendment has several court cases associated with it, including Powell v. Alabama, United States v. Wong Kim Ark, Gideon v. Wainwright, and Crawford v. Washington. In 1966, the Supreme Court ruled that the fifth amendment prohibition on forced self-incrimination and the sixth amendment clause on right to counsel were to be made known to all persons placed under arrest, and these clauses have become known as the Miranda rights.

Seventh Amendment: assures trial by jury in civil cases.

Eighth Amendment: forbids excessive bail or fines, and cruel and unusual punishment.

Ninth Amendment: declares that the listing of individual rights in the Constitution and Bill of Rights is not meant to be comprehensive; and that the other rights not specifically mentioned are retained by the people.

Tenth Amendment: reserves to the states respectively, or to the people, any powers the Constitution did not delegate to the United States, nor prohibit the states from exercising

Annan kultur bara. Det är lika lätt/svårt att driva frågan om att ta bort rätten till vapen i USA som det skulle vara att ta bort allemansrätten i Sverige.

Det finns ju viktiga historiska anledningar till att det ser ut som det gör. Det är bara att titta på dom första 10 så ser man att det är ett land som känt sig förtryckt och efter sin befrielsekamp vill försäkra sig om att något sådant inte sker igen och att den framtida regimen inte skall korrumperas och bli likadan som den de just kastat ut.

Väldigt strongt och framsynt. Jämför med Napoleons frankrike som uppstod efter franska revolutionen t.ex.!

Kom ihåg att nedanstående ratificerades 1791, fascinerande.

Jo, jag vet men man tycker ju ändå att det skulle vara värt det att ändra på lagen när så många dör om året pga lagen dem har om att alla ska få bära vapen. :va
Ser inte logiken eller fördelen med det. Kanske för man inte är uppväxt i USA och deras "kultur" men har svårt att tro det.

Last edited:
I slutänden är det ändå bara människoliv som är i farozonen, är vi inte typ 6 miljarder människor på den här stenen? Det finns ju att ta av så att säga, och självrensning funkar alltid.

• Gilla
Reaktioner: R2
Jag frågade i en vapenaffär i Boston vad som krävdes för att få köpa vapen.. Bössor var bara att lasta fram stålarna, och vid handvapen så ringde dom och kollade så man inte hade någon prick för våldsamt beteende. Insane :-O

Jag frågade i en vapenaffär i Boston vad som krävdes för att få köpa vapen.. Bössor var bara att lasta fram stålarna, och vid handvapen så ringde dom och kollade så man inte hade någon prick för våldsamt beteende. Insane :-O

Hehe skönt! Jag tror jag ska åka dit nästa gång jag ska utomlands här ska handlas! :tummenupp
Fast det får nog bli en bössa för min del tyvär...

Såg också det.
Kändes fan inte rätt när han lille killen stod och matade med ett automatgevär och flinade lite läskigt, och när pappan försökte tvinga dottern.. :gnissla

Såg också det.
Kändes fan inte rätt när han lille killen stod och matade med ett automatgevär och flinade lite läskigt, och när pappan försökte tvinga dottern.. :gnissla
Den lille killen hade inte mycket koll på vad han pysslade med. Och skulle han hitta något av pappas vapen hemma så skulle han säkert kunna visa det för en kompis och visa hur han har lärt sig att skjuta.

Några av de som var med i programmet snackade om hur de tyckte om skytte. Ändå verkade det vara själva avfyrandet av vapnen som var det viktigaste. Inte att räkna poäng på en måltavla eller så.

Var väl ganska nyss en liten 7 åring sköt ihjäl sig själv på en "gunshow" (prova på),
helauto med en kort uzi som slog upp så han satte ett par märlor under hakan, jävla idiotland/lagar säger jag bara.

Det där varierar en del från stat till stat.
Har köpt en pickadoll i Alabama. How?
"A drivers license and some cash, sir!" :yoparty

Trots detta så hade långt ifrån alla på min arbetsplats ett vapen hemma.
Min erfarenhet är att - som med så mycket annat skumt - mycket hänger
på utbildningsnivån.
Lågutbildade amerikaner är - generellt sett - smällfeta, beväpnade, lättpratade och fördomsfulla.
Och dom lämpar sig extremt väl som medverkande i tendentiösa och effektfulla
TV-program.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...