Vapen i USA

........... eller lillkillen som på frågan "Vad gör du om någon börjar skjuta i din skola" svarade att han skulle sticka hem och hämta ett eget vapen och starta krig :D

Låter ju som Bush!

Hehe skönt! Jag tror jag ska åka dit nästa gång jag ska utomlands här ska handlas! :tummenupp
Fast det får nog bli en bössa för min del tyvär...

:rofl

........... eller lillkillen som på frågan "Vad gör du om någon börjar skjuta i din skola" svarade att han skulle sticka hem och hämta ett eget vapen och starta krig :D

Låter ju som Bush!

Precix, i Sverige kallar man till föräldramöte som ingen kommer till och då blir det samtal med skolsköterskan, som ingen kommer till heller. Då blir det ordning och andra bullar minsann.

:fakta

Last edited:
I alla delstater i USA måste du vara amerikansk medborgare för att inhandla vapen. Detta gäller alltid, dock är det väldigt lätt att undgå detta krav, genom att köpa direkt på vapenmässor av privatpersoner. Så länge man har "perfekt" engelska är det otroligt enkelt att handla där. Folk bryr sig inte där. Jag tänker mest vapenmässor på landet, inte stora vapenmässor i LV.

...Så länge man har "perfekt" engelska är det otroligt enkelt att handla där.....
Men sen då? Inte så smidigt att föra ut vapnet. Du vill inte riskera att toska på ett sånt vapenbrott i USA. Vill man skjuta lite är det ofta att åka till en skjutbana och hyra vad man vill. Standardkalibrarna är inte dyra heller.

Samma sak finns i Sverige men då i skytteklubbarnas regi. Vi har prova-på skjutningar på klubben där man får prova ett flertal olika enhandsvapen från .22LR till .44 magnum

Last edited:
Jag har en kompis som tjöppte en Winchester bygelrepeter på Wall marts sportavdelning.
Flög hem med bössan som handbagage.
Tidigt åttiotal.
Tror inte att det går längre..

Nej, naturligtvis går det inte att få hem skiten. Men om man ofta är i USA, under en längre period (som jag, vi är oftast 4-6 veckor per år) så kan man åtminstone ha vapen när man är där. Jag skjuter själv i klubb (eller åtminstone gjorde) och har licens för ett flertal pistoler och revolvrar (innan licenserna blev tidsbegränsade).

Men det kan vara värt att gå på en vapenmässa, man kan köpa en billig pistol för runt 200 dollar som man kan sälja/slänga när man åker därifrån, speciellt om man är där en längre period. Man kan väl prova skicka hem den med paket om man törs?

Man behöver inte vara medborgare i de flesta delstaterna, men man
måste vara fast bosatt i samtliga. (Federal lag)

Sorry, du har rätt!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...